شناسهٔ خبر: 41673868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نمایندگان مجلس یازدهم چگونه از شبکه اجتماعی فیلتر شده استفاده می‌کنند؟

صحن توئیتر

صاحب‌خبر -



رضوانه رضایی‌پور
خبرنگار پارلمانی ایران
کمتر کسی انتظار داشت نمایندگان مجلس یازدهم به فضای مجازی آن هم توئیتر اقبال ویژه‌ای نشان دهند؛ اما برخلاف تصورات از رئیس مجلس صدرنشین گرفته تا قریب نیمی از نمایندگان صحن‌نشین در همین چندماه که از عمر مجلس جدید می‌گذرد، حضور پررنگی در توئیتر داشته‌اند. نمایندگان مجلس یازدهم خیلی زود دریافته‌اند تریبون مجلس با تمام شأن و رسمیتش، تام و تمام در اختیار آنها نیست و چه بسا در صف نطق ایستادن، فرصت طلایی موضع‌گیری و تغییر ریل یک تصمیم را از آنها می‌گیرد و در این میان شبکه‌های اجتماعی بویژه توئیتر تریبون 24 ساعته‌ای است که آنها را در رسیدن به مقاصدشان یاری می‌کند. مؤلفه بعدی که شاید در اقبال نمایندگان مجلس به توئیتر مؤثر است، فرصت بیان نکاتی است که در چارچوب آیین‌نامه داخلی مجلس نمی‌گنجد؛ برای نمونه انتشار برگ آرای پارلمان‌نشینان به حکم قوانین داخلی مخفیانه است اما چه بسا مواردی که نمایندگان برای نشان دادن همراهی یا عدم همراهی خود با یک تصمیم یا رویداد، اقدام به انتشار آرای خود در توئیتر می‌کنند. به این ترتیب دیگر کمتر نماینده‌ای منتظر می‌ماند یک خبرنگار با او تماس بگیرد بلکه سؤال دلخواه او را بپرسد یا بعد از روزها و هفته‌ها به او نوبت نطق برسد. اصلاً حالا چه کسی می‌تواند مدعی شود اثر یک توئیت، از یک نطق و گاهی از یک تصمیم فراکسیونی بیشتر نیست. ستون هفتگی «صحن توئیتر» از این به بعد تحرکات و حواشی نمایندگان مجلس در توئیتر را دنبال می‌کند؛ فضایی که این هفته با نام «مهرداد بذرپاش» گره خورده بود.

چهارشنبه گذشته مهرداد بذرپاش با ۱۵۸ رأی، از سوی نمایندگان مجلس به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شد. انتخاب بذرپاش در همان ساعات اولیه با نامه احمد توکلی که 24 ساعت قبل از رأی مجلس خطاب به قالیباف نوشته شده بود، حاشیه‌دار به نظر می‌رسید. به اعتقاد منتقدان این تصمیم، سوابق کاری 20 ساله که لازمه کسب این مقام بود با شرایط بذرپاش همخوان نبوده و انتخاب او را محل تردید کرده بود. از آن پس توئیتر به صحن مجلس تبدیل شد و نمایندگان موافق و مخالف انتخاب بذرپاش صحبت‌های خود را در هفته‌ای که پارلمان تعطیل بود، در آنجا مطرح می‌کردند.
تنور اعتراض که با انتشار نامه احمد توکلی نماینده سابق مجلس داغ شد، بذرپاش را به واکنش وا داشت و او در صفحه توئیتر خود نوشت: «به عزیزان بسیجی و تمامی فعالان جنبش دانشجویی اطمینان می‌دهم هیچ یک از فعالیت‌های تشکیلاتی‌ام را به عنوان سابقه کاری به مجلس ارائه نداده‌ام. بنده از سال ۷۹ تا نیمه ۸۲ در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار بوده و افتخار همکاری با شهید مصطفی احمدی روشن را داشتم.»
در این بین توئیت الهام اکبری همسر احمد نادری از نمایندگان مجلس یازدهم در تأیید صحبت‌های بذرپاش همه چیز را علیه رئیس جدید دیوان کرد. او در توئیتی تصویری از گواهی اشتغال به‌کار مهرداد بذرپاش بین سال‌های ۷۹ تا ۸۲ را در پژوهشکده شهید رضایی منتشر کرد و نوشت: تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد... همین توئیت و سؤالات کاربران درباره تاریخ فعالیت بذرپاش که با زمان بازگشایی پژوهشکده همخوانی نداشت، سبب شد که بحث‌ها در فضای مجازی بیشتر شود.
مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، کمیسیون برنامه و بودجه را متهم به کوتاهی در رسیدگی به مدارک مهرداد بذرپاش کرد و نوشت: «کمیسیون برنامه و بودجه در فرآیند انتخاب رئیس دیوان محاسبات نسبت به وظایف قانونی خود کوتاهی کرده و بدون استعلام و دقت مدارک را تأیید کرده است. با توجه به نظر رئیس مجلس، در چارچوب قانون، کمیسیون برنامه و بودجه بایستی پاسخگو و در جهت اصلاح حرکت نماید دیوان برای شروعی کارآمد نیازمند رفع این شبهه‌هاست.» الیاس نادران دیگر نماینده مردم تهران نیز با انتشار دلایل خود، تخلف هیأت رئیسه مجلس را محرز دانست و نوشت: «گوشه‌ای از تخلفات هیأت رئیسه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در روند انتصاب قانونی آقای بذرپاش.» با همه این انتقادات مراسم معارفه مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات روز دوشنبه برگزار شد.
پس از این انتخاب محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در حساب توئیتری خود نوشت: «بنده به عنوان نماینده مردم و خدمتگزار نمایندگان، مکلف هستم از قانون، آیین‌نامه داخلی و رأی نمایندگان محترم، صیانت کنم. فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات قانونی بود.»
جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در حساب خود در توئیتر با خطاب قرار دادن قالیباف نوشت: «یادداشت آقای ارکانی – نماینده مردم نیشابور در مجلس را ملاحظه فرمودید؟ ایشان می‌نویسند که مصوبه کمیسیون آیین‌نامه درمورد انتخاب رئیس دیوان محاسبات را معاون جنابعالی مغایر تشخیص داد و کمیسیون آن‌را نادیده گرفت معلوم است چه خبر شده، ظاهراً شورای نگهبان دومی به وجود آمده و مجلس بی‌خبر است!!»
او در توئیت دیگری خطاب به قالیباف گفت: «امام می‌فرمایند بحث در مجلس قانونگذاری مثل مباحثه و نزاع دو فقیه است، در مجلس باید نظرات با هم تصادم یابند تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. مباحث مربوط به دیوان محاسبات و کمیسیون‌های درگیر در حوزه تصادم نظرات می‌باشد نه جنگ سیاسی. مجلس اتاق شیشه‌ای است.»
موافقان بذرپاش پس از مراسم معارفه او همچنان در توئیتر به دفاع پرداختند. مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران درباره سوابق کاری رئیس جدید دیوان محاسبات نوشت: «به عنوان عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس اعلام می‌کنم که سوابق کاری رئیس جدید دیوان محاسبات به‌دقت بررسی شده است. حکم آقای بذرپاش به‌عنوان عضو هیأت امنای دانشگاه صنعتی شریف هم به کمیسیون ارائه و رویت گردید. مجلس به وظایف قانونی خود عمل می‌کند، اگرچه برخی از حاشیه‌سازی دست برندارند.»
حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان هم نوشت: «فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات براساس ماده ۵۱ آیین‌نامه داخلی مجلس و آیین نامه روش انتخاب، مصوب ۲۴ تیرماه کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس انجام شده است.»
الیاس نادران هم دیروز در توئیتی نوشت که تخلف هیأت رئیسه محرز است. او در توئیتی دیگر نوشت: «برخلاف ادعای آقای رئیس مجلس، فرآیندهای قانونی طی نشده است و با توجه به رونمایی از اسنادی در این خصوص ادعاهای آقای مهرداد بذرپاش در سوابق شغلی، مقالات علمی و... معلوم شد که دغدغه دلسوزان برای رعایت شأن و منزلت و اقتدار مجلس بلاوجه نبوده است.»
علی خضریان نماینده تهران هم امروز در توئیتی، محل سؤال بودن مدارک بذرپاش را تأیید کرد اما مدافع سرسخت انتخاب او بود. خضریان نوشت: «آنچه تاکنون به‌طور قطع محرز شده است وجود برخی ایرادات شکلی همچون تاریخ صدور گواهی پژوهشکده شهید رضایی است که با توجه به اطلاعیه این پژوهشکده موضوع جعل آن بی‌معناست و صرفاً می‌توان یک بی‌تدبیری و یا بی‌تجربگی اداری را به اثبات رساند. خضریان در پایان خواست که مجلس از این حواشی دوری کند و به مأموریت اصلی خود یعنی نجات اقتصاد کشور برسد.»

نظر شما