شناسهٔ خبر: 41631955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

توضیحات روشن از سوی کمیسیون برنامه به‌عنوان متصدی اصلی احراز صلاحیت نامزدهای ریاست دیوان محاسبات برای شفافیت لازم به نظر می‌رسد

قالیباف: از قانون و رأی نمایندگان صیانت کردیم

پس از آغاز به‌کار مجلس یازدهم در خردادماه سال جاری، یکی از موضوعات مهم پیش روی افکار عمومی، انتخاب رییس «دیوان محاسبات کشور» به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازوهای نظارتی مجلس بود. در همین ارتباط، گمانه‌زنی‌ها درباره افراد صلاحیت‌دار برای کسب این عنوان، به یکی از مباحث مهم سیاسی و رسانه‌ای تبدیل شده بود. در نهایت و پس از بروز برخی حواشی، ردای ریاست دیوان بر تن مهرداد بذرپاش آرام گرفت.

صاحب‌خبر -

  حواشی یک انتصاب
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه، یکم مرداد‌99 پارلمان، از میان لطف‌الله فروزنده و مهرداد بذرپاش، با اکثریت 158‌رأی بذرپاش را به‌عنوان رییس دیوان محاسبات انتخاب کردند. این انتخاب البته با حواشی زیادی همراه بود. محور اصلی این حواشی، سوابق کاری و تشکیلاتی بذرپاش در پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و بسیج دانشجویی این دانشگاه بود که قرائت‌ها و برداشت‌های مختلفی را متوجه خود کرد. این قرائت‌ها، مستمسکی برای رسانه‌های حامی دولت ایجاد کرد، تا علیه مجلس یازدهم و ریاست آن یعنی قالیباف، هجمه ایجاد کنند. با این حال، خود بذرپاش در توییتی، ارائه پیشینه کار تشکیلاتی‌اش در بسیج دانشجویی دانشگاه شریف به‌عنوان سابقه به مجلس، جهت احراز پست ریاست دیوان محاسبات کشور را رد و تاکید کرد: «به عزیزان بسیجی و تمامی فعالان جنبش دانشجویی اطمینان می‌دهم هیچ‌یک از فعالیت‌های تشکیلاتی‌ام را به‌عنوان سابقه کاری به مجلس ارائه نداده‌ام.»
  قالیباف: انتخاب نمایندگان، طبق قانون بود
محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی صبح روز گذشته(دوشنبه) در مراسم تودیع و معارفه رییس و دادستان دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه انتخاب رییس دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت، گفت: ما آیین‌نامه داخلی داریم و کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مسوولیت این کار را برعهده دارد و رقابت جدی و مؤمنانه‌ای اتفاق افتاد. وی اظهار داشت: رقابتی بسیار جدی، اساسی و مؤمنانه‌ای را برای ریاست  دیوان محاسبات کشور شاهد بودیم که بنده به‌عنوان رییس مجلس شورای اسلامی از انتخاب رییس دیوان محاسبات کشور حمایت می‌کنم چرا‌که انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی به فرآیند انتخاب رئیس دیوان محاسبات در مجلس شورای اسلامی اشاره و تاکید کرد: من به عنوان خدمتگزار نمایندگان در مجلس مکلف هستم از قانون دفاع و مو به مو قانون را پیش ببرم. فرایند انتخاب رییس دیوان بر اساس قانون پیش رفت. نماینده اول مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: حتما بستر رقابت ناصواب هم وجود داشته است،‌ ا ما انصافا رقابت جدی، منصفانه و ایثارگرانه‌ای رخ داد هم برای ریاست و هم برای دادستانی دیوان محاسبات. وی تاکید کرد که به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد انتخاب مجلس را پاس بدارد و از انتخاب وکلای ملت در مجلس حمایت کند.  قالیباف همچنین در صفحه توییتر خود با اشاره به انتخاب بذرپاش تأکید کرد بنده به عنوان نماینده مردم و خدمتگزار نمایندگان مکلف هستم از قانون، آیین‌نامه داخلی و رأی نمایندگان صیانت کنم.
  بذرپاش: کار سیاسی نخواهم کرد
در همین مراسم؛ مهرداد بذرپاش، رییس دیوان محاسبات کشور نیز با بیان اینکه «در دیوان محاسبات کار سیاسی نخواهم کرد» گفت: پاسداری از بیت‌المال اصلی‌ترین کار دیوان محاسبات است و بنده در دیوان محاسبات کار سیاسی نخواهم کرد چون باید از جیب بیت‌المال محافظت کنیم. وی همچنین با اشاره به حواشی به‌وجود آمده درباره انتخابش به‌عنوان ریاست دیوان، اظهار داشت: از زمان انتخاب بنده به‌عنوان رییس دیوان محاسبات کشور، کلکسیونی از حرف‌ها و صحبت‌ها پیش آمد که برخی دلسوزانه بودند. از همه این حرف‌ها گذشتم و با خدای خود عهد می‌بندم که ذره‌ای از حفظ بیت‌المال کوتاه نیایم.
  احراز صلاحیت نامزدهای تصدی ریاست دیوان توسط کمیسیون برنامه‌و‌بودجه
اظهارات قالیباف در مراسم تودیع و معارفه رییس و دادستان دیوان محاسبات کشور که انتخاب ریاست این نهاد را مطابق روندهای قانونی مندرج در آیین‌نامه داخلی مجلس برشمرد، در واقع اشاره به وظایف ذاتی کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس داشت. در این باره سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رییس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه و عضو کمیته دیوان محاسبات این کمیسیون، روز دوشنبه 30‌تیرماه‌99 در گفت‌وگو با «تسنیم» با اشاره به برونداد جلسه کمیسیون در آن روز، گفته بود: در این جلسه، آقایان عادل آذر، مهرداد بذرپاش، لطف‌الله فروزنده و ضرغام صادقی با رأی اکثریت اعضای کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه‌و‌بودجه، به‌عنوان گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات انتخابات شدند. در نهایت نیز این کمیسیون از میان چهار گزینه مدنظر خود، فروزنده و بذرپاش را برای انتخاب نهایی به‌عنوان ریاست دیوان محاسبات کشور، به هیات رییسه مجلس معرفی کرد و نمایندگان نیز چنانکه گفته شد، در روز یکم مرداد، بذرپاش را با اکثریت آرا انتخاب کردند.
  احدیان: کمیسیون برنامه، شفاف‌سازی کند
حرف و حدیث‌ها درباره رزومه کاری بذرپاش و شائبه استفاده او از رانت، حتی پس از مراسم تودیع و معارفه رییس و دادستان دیوان محاسبات کشور نیز پایان نگرفت. در همین ارتباط، سعید احدیان، مشاور سیاسی رییس مجلس، روز گذشته در توییتی، ضمن بازخوانی وظیفه قانونی کمیسیون برنامه‌و‌بودجه در احراز صلاحیت نامزدهای تصدی ریاست و دادستانی دیوان، از این کمیسیون خواست تا نسبت به ابهامات و سؤالات موجود، شفاف‌سازی کند. او با اشاره به روند انتخاب بذرپاش توسط نمایندگان، نوشت: بر‌اساس قانون، بررسی تطبیق شرایط نامزدهای رییس دیوان محاسبات از جمله آقای بذرپاش توسط کمیته دیوان محاسبات و کمیسیون بودجه صورت گرفته، سپس آقای بذرپاش در صحن علنی مجلس 158‌رأی آورده است. احدیان در توییتی دیگر، تاکید کرد: رییس مجلس حق ندارد قانون مجلس را نادیده گرفته و مصوبه مجلس و رأی نمایندگان محترم را کنار بگذارد. کمیسیون بودجه موظف است بر‌اساس اصل شفاف‌سازی، نسبت به ابهامات و سؤالات موجود، پاسخگو باشد و افکارعمومی را قانع کند.

نظر شما