شناسهٔ خبر: 41661742 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زنجان دومین استان در تولید سنگ‌های تزئینی

نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی گفت: زنجان دومین استان در تولید سنگ‌های تزئینی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مرتضی خاتمی ظهر امروز در آیین افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران ظرفیت تولید استان زنجان را در بخش مواد معدنی ۶۰۰ میلیون تن اعلام و اظهار کرد استان از این حیث رتبه دوازدهم کشور را دارد.

نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان زنجان در حال حاضر سالانه ۱۱ میلیون تن از این معادن برداشت می‌کند، اضافه کرد: ۳۶ قلم ماده معدنی در استان زنجان برداشت می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت استان زنجان در حوزه فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی این مواد عنوان کرد: زنجان دومین استان در تولید سنگ‌های تزیینی است که می‌تواند ارزش افزوده خوبی را در تکمیل زنجیره‌ای تولید داشته باشد.

خاتمی بر لزوم ارتقای استفاده از فناوری و دانش روز تاکید کرد و افزود: یکی از معادن سنگ آهن ظرفیت قطعی ۴۵۰ هزار تن را دارد که ظرفیت اسمی آن ۸۰۰ هزار تن برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه تنوع گونه‌های معدنی در استان بسیار زیاد است، اضافه کرد: در زنجتن تنها معدن بور کشور را در خود جای داده است و این منطقه مواد مختلفی همچون سرب، روی گچ و سنگ تراورتن استخراج می‌شود.

خاتمی با اشاره به اینکه آسفالت و بهسازی راه‌ها باید مورد توجه باشد، ادامه داد: آسفالت راه‌ها به‌ویژه در مسیر پهنه‌های معدنی رو به تخریب است.

نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۳۶۰ کیلومتر از راه‌های روستای زنجان روی آسفالت را به خود ندیدند.

وی با اشاره به اینکه مشارکت همگانی در توسعه و آبادانی منطقه باید اتفاق بیفتد، خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد از ۸۲ باب آموزشگاه موجود در منطقه انگوران تخریبی است و باید همه دستگاه‌ها برای تحصیل فرزندان این سرزمین تلاش کنند.

رئیس شرکت تهیه و تولید مجتمع معدنی انگوران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۳۰ میلیون تن ذخایر محتوایی جهان است، گفت: ایران با 5.3 میلیون تن رتبه هشتم را دارد.

وجیه‌اله جعفری با اشاره به اینکه ۸۵ معدن سرب و روی با 12.1میلیون تن فلز شناسایی شده است، تاکید کرد: با توجه به کمبود مواد اولیه ظرفیت خالی تولید وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امید است ذخایر جدیدی برای حفظ اشتغال کشف شود، ادامه داد: این مهم نیازمند همکاری مجموعه مدیریت استان است.

جعفری با اشاره به اینکه با توجه به پیشرفت فناوری سعی در استفاده از باطله‌ها را داریم، گفت: مجوز گردشگری نیز میتواند ظرفیتی برای افزایش اشتغال در این مجموعه باشد.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹

نظر شما