شناسهٔ خبر: 41609263 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

رئیس مجلس: اولویت مجلس یازدهم نظارت است

رئیس مجلس شورای اسلامی قانون گذاری و نظارت را دو وظیفه اصلی مجلس خواند و گفت: اولویت مجلس یازدهم نظارت است؛ ما در اجرا دخالتی نداریم، ولی در اجرا سازی قوانین طبق وظیفه دخالت‌های جدی و اساسی داریم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای محمدباقر قالیباف در مراسم تودیع و معارفه روسا و دادستان‌های پیشین و جدید دیوان محاسبات کشور، خطاب به آقای بذرپاش رئیس جدید این دیوان تصریح کرد: هر چه بود گذشت؛ از امروز عمل شما در پیشگاه خداوند متعال، نمایندگان مردم و چشم‌های یکایک ملت عزیز ایران قرار دارد و آن‌ها براساس عمل شما قضاوت خواهند کرد.

وی افزود: امیدواریم که در عمل نیز ثابت کنید که از فرزندان گام دوم انقلاب هستید و این با حرف و رسانه نمی‌شود بلکه خواسته یکایک ما در مجلس از شماست.

اقای قالیباف افزود: به عنوان خدمتگزار نمایندگان مجلس و مردم مکلف هستم از قانون دفاع کنم و آن را مو به مو پیش ببرم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: به مردم عزیز عرض می‌کنم که فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفته است و نمایندگان در رقابتی جدی و مومنانه و با رای قابل توجهی رئیس و دادستان دیوان محاسبات را انتخاب کردند.

وی با اشاره به برخی رقابت‌های ناپسند افزود: رقابت در تعیین رئیس و دادستان دیوان محاسبات بسیارجدی، منصفانه و ایثارگرانه اتفاق افتاد و من موظف هستم انتخاب مجلس شورای اسلامی را پاس بدارم و از آن حمایت کنم و ان شاء الله این دو برادر عزیز (رئیس و دادستان دیوان محاسبات) با کار و تلاش شان بر انتخاب درست مجلس صحه می‌گذارند.

آقای قالیباف قانون گذاری و نظارت را دو وظیفه اصلی مجلس خواند و گفت: اولویت مجلس یازدهم نظارت است؛ ما در اجرا دخالتی نداریم، ولی در اجرا سازی قوانین طبق وظیفه دخالت‌های جدی و اساسی داریم.

وی افزود: نظارت بر اجرای قانون، وظیفه ذاتی ماست امروز بیش از هر زمانی به این مهم نیاز است. در نگاهی به وظیفه قانونی و ابزاری که در اختیار داریم، می‌بینیم که دیوان محاسباتی وجود دارد که نقش کلیدی و اساسی در نظارت دارد.

نقش اساسی دیوان محاسبات را نظارت بر اجرای قوانین است

رئیس مجلس در ادامه نقش اساسی دیوان محاسبات را نظارت بر اجرای قوانین دانست و گفت: شفافیت نبودن و تاخیر در تصمیم گیری ها، با هوشمندسازی دیوان قابل حل است و می‌توانیم به نظارت بر خط قوانین دست پیدا کنیم.

آقای قالیباف به ضرورت تقویت ارتباط مجلس و دیوان اشاره کرد و گفت: از آقایان عادل آذر و فیاض شجاعی رئیس و دادستان سابق دیوان محاسبات کشور تشکر می‌کنم و برای آقایان مهرداد بذرپاش و علی کامیار رئیس و دادستان جدید این دیوان آرزوی توفیق دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس یازدهم زمانی شکل گرفت که کشور در شرایط سختی واقع شده است و مردم شریف ایران به علت نجابت خود در حال تحمل مشکلات هستند، اظهار داشت: به همین اندازه مردم از ما توقع دارند لذا نباید مشکلات را پاس کاری کنیم چرا که مردم مجموعه حاکمیت را به صورت یکپارچه می‌بینند و از مجموعه کارگزاران نظام باید یک حرف شنیده و یک عملکرد ببینند.

وی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مجلس یازدهم را، مجلسی انقلابی خوانده اند، عنوان کرد: مردم به این مجلس امید داشته و از آن انتظار دارند تا در شرایط سخت از آن‌ها گره گشایی کنیم و ثابت کنیم فرزندان گام دوم انقلاب هستیم.

آقای قالیباف در ادامه با بیان اینکه انتخاب دادستان و رئیس دیوان محاسبات دقیقا براساس قانون پیش رفت، اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه ۴ نفر را برای نامزدی دادستانی و ریاست این دیوان پس از بررسی‌های بسیار از میان افراد متعددی که نامزد‌های این سمت‌ها بودند انتخاب و به صحن علنی معرفی کرد لذا رقابتی جدی و مومنانه میان افراد اتفاق افتاد.

رئیس قوه مقننه در ادامه ضمن حمایت از رئیس و دادستان جدید دیوان محاسبات، برای آن‌ها آرزوی توفیق و ابراز امیدواری کرد که آن‌ها با کار و تلاش خود بر انتخاب درست مجلس صحه خواهند گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به دو وظیفه اصلی مجلس مبنی بر قانونگذاری و نظارت، گفت: اولویت مجلس یازدهم نظارت است و ضمن اینکه در اجرای قوانین دخالت نمی‌کنیم، اما بر اجراسازی قانون نظارت خواهیم داشت چرا که شرایط حاضر بیش از قانونگذاری به نظارت نیاز دارد.

آقای قالیباف در ادامه به ساختار نظارتی مجلس بر اجرای قوانین اشاره کرد و افزود: دیوان محاسبات نقش اساسی در نظارت بر اجرای قوانین دارد، همچنین هیات تطبیق مصوبات که بخشنامه‌ها و آئین نامه‌های دولتی را با قوانین کشور مطابقت می‌دهند، وظیفه سنگینی بر دوش دارند که در کنار آن‌ها نظارت ملی و منطقه‌ای نمایندگان با استفاده از ابزار‌های قانونی همچون تحقیق و تفحص، تذکر، سوال و استیضاح قرار می‌گیرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه تصریح کرد: نظارت دیوان بر حسن اجرای قوانین باید اثرگذار، عملگرا، دقیق، منصفانه، مداوم، بازدارنده و کارآمدساز باشد.

وی با تاکید بر چهار رویکرد مجلس یازدهم برای ایجاد تحول در تمام بخش‌های قوه مقننه، عنوان کرد: شفافیت نبودن و تاخیر در تصمیم گیری‌ها با هوشمندسازی دیوان قابل حل است و می‌توانیم به نظارت بر خط قوانین دست پیدا کنیم.

آقای قالیباف در ادامه با بیان اینکه کار مجلس در حوزه اجرا نبوده و صرفا مطالبه گری اجرای قوانین است، ابراز داشت: مجلس تاکید دارد تا قوانین به درستی اجرا شود و اگر در حوزه‌ای با کمبود قوانین روبه رو بودیم برای آن قانونگذاری خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان کسری بودجه را از مهم‌ترین علل مشکلات اقتصادی امروز دانست و افزود: مطالبه صریح حضرت آقا در سال ۹۷ و در جمع اعضای هیات دولت، اصلاح ساختار بودجه بود که با گذشت ۲۰ ماه، هنوز اصلاحی در ساختار آن به وجود نیامده است که معتقدیم برای دستیابی به این مهم لازم است دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه در کنار یکدیگر فعالیت کنند تا اصلاح ساختار بودجه را رقم بزنند.

  مشکلات را به هم پاس ندهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم از مجموعه کارگزاران نظام یک حرف می شنوند و یک عمل می بینند؛ مشکلات را به هم پاس ندهیم.

آقای محمد باقر قالیباف در مراسم تودیع و معارفه روسا و دادستان های پیشین و جدید دیوان محاسبات، با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز کشور، تصریح کرد: مردم مجموعه حاکمیت و نظام را یکپارچه می بینند؛ باید مسئولان کشور در هر کدام از قوای سه گانه، همه یکپارچه برای حل مشکلات مردم تلاش کنند، مردم غیر از این را از ما نخواهند پذیرفت.

آقای قالیباف افزود: مردم از مجلس انتظار و امید دارند که در این شرایط سخت گره گشایی کنیم و این را باید در ادبیات، عمل و کار ما ببینند.

بذر پاش: نظارت سختگیرانه و بر مبنای قانون خواهد بود
 
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: با من کار سیاسی کردند، اما من در اینجا (دیوان محاسبات) کار سیاسی نخواهم کرد؛ نظارت بسیار سختگیرانه و بر مبنای قانون خواهد بود.
 
آقای مهرداد بذرپاش در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید دیوان محاسبات، تصریح کرد: ملاک ما قانون است؛ با من کار سیاسی کردند، اما من در اینجا (دیوان محاسبات) کار سیاسی نخواهم کرد، نظارت بسیار سختگیرانه و بر مبنای قانون خواهد بود؛ پول بیت المال است، شوخی نداریم. آقای بذرپاش همچنین گفت: مجموعه‌ای از حرف‌ها پیش آمد که برخی دلسوزانه و برخی از سر نگرانی بود، من گذشتم؛ ایستادم و ذره‌ای از حقوق بیت المال نخواهم گذشت.
 
دادستان دیوان محاسبات: مجلس در نظارت بر عملکرد مالی دولت جدی است

دادستان دیوان محاسبات هم با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز کشور، گفت: مردم باید مطمئن باشند که مجلس در نظارت بر عملکرد مالی دولت در بخش درآمدی و هزینه‌ها جدی است.

آقای علی کامیار دادستان جدید دیوان محاسبات در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید دیوان محاسبات، تصریح کرد: هدف گیری اصلی دشمن بر هم زدن نظام اقتصادی کشورمان است، اگر صبر و مقاومت مردم و هوشیاری سیاسی و تبعیت آنان از راهنمایی‌های مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب نبود، مطمئنا دشمن تا کنون به اهداف خود رسیده بود.

وی خاطر نشان کرد: امروز دولتی بودن و وابستگی به دولت از اشکالات مهم اقتصاد کشور است که اگر همگی متفق القول باشیم، باید اذعان کنیم که اگر دولت و دستگاه‌های اجرایی کشور درست عمل کنند روند اقتصادی کشور نیز در مسیر درست و صحیح قرار خواهد گرفت.

اقای کامیار نظارت بر عملکرد مالی دولت را یکی از وظایف مهم دیوان محاسبات خواند و گفت: مردم انتظار دارند که مجلس اطمینان بخشی فوق العاده‌ای در اصلاح نظام اقتصادی به آن‌ها بدهد به طوری که هر روز شاهد نوسان قیمتی و بی ثباتی اقتصادی و رشد بیکاری نباشند.

دادستان دیوان محاسبات افزود: مردم باید مطمئن باشند که مجلس در نظارت بر عملکرد مالی دولت در بخش درآمدی و هزینه‌ها جدی است و دولت نیز صادقانه و شفاف مطابق قوانین عمل خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش حجم و بزرگی دولت در حال حاضر این بزرگی مانع تصمیم گیری به موقع و به هنگام شده و مردم را گرفتار کرده و تبعات نامطلوبی به بار آورده است.

اقای کامیار گفت: برای برون رفت از این شرایط نیاز به درایت مجلس در راستای کمک و تقویت دولت و همچنین تقویت نظارت بر عملکرد مالی و محاسباتی دولت داریم و این مقدور نیست مگر از طریق دیوان محاسبات.
 
 
<div id="video-display-embed-code_302796" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/798464/302796?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما