شناسهٔ خبر: 41589003 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

چرایی توقف فعالیت بالگرد اورژانس جهرم/مشکل، فنی است

در چند ماه اخیر فعالیت بالگرد اورژانس جهرم به نوعی کاهش پیدا کرده و سبب توقف خدمات رسانی به مصدومان در حوادث ترافیکی شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان جهرم :

 

با توسعه راه ها و مسیرهای جاده ای در کشور، بروز حوادث و سوانح مختلف نیز افزایش پیدا می کند به طوری که دسترسی به برخی نقاط از حیث خدمات امدادی و پیش بیمارستانی با توجه به گستردگی سوانح به تبع بیشتر می شود؛ در این راستا تقویت حوزه درمانی و پیش بیمارستانی امری ضروری بوده که با توجه به گستردگی سوانح نیاز به تامین آن وجود دارد.

 

همچنین علاوه بر تامین خودروها و نیروهای امدادی آنچه اهمیت دارد تامین زیرساخت ها در این حوزه است تا در صورت بروز هر گونه حادثه، در خدمات رسانی هر چه سریع تر به مصدومان و زنده ماندن آنها ارائه خدمت کند.

 

استان فارس نیز به واسطه پهناور بودن گستره جغرافیایی آن سالانه شاهد حوادث جاده ای گسترده ای بوده که این امر سبب جان باختگان شمار زیادی از افراد شده است.

 

تقویت خدمات امدادی و اورژانسی در مسیرهای استان به ویژه نقاط صعب العبور و خطرناک بسیار ضروری بوده به طوری که این مهم در سال های گذشته با ایجاد بالگردهای اورژانس در نقاط ویژه و پر ترافیک که سالانه منجر به بروز حوادث بسیاری می شود، محقق شده است.

 

در شهرستان جهرم نیز 2 مسیر مواصلاتی جهرم به شیراز و جهرم به لار نقاط پُر حادثه جاده ای است که با وجود اینکه در سال های گذشته خدمات گسترده ای در حوزه راه ها انجام شده اما همچنان در این محورها شاهد بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیر هستیم.

 

در چند سال اخیر با ورود بالگرد امدادی به حوزه فوریت های پزشکی شهرستان جهرم در روند خدمات پیش بیمارستانی به مصدومان خدمات شایان توجهی صورت گرفته و این امر منجر به نجات افراد بسیاری از مرگ حتمی شده است.

 

بی شک وجود بالگرد اورژانس بر هیچ شهروندی پوشیده نیست و همگان از نیاز شهرستان به واسطه تصادفات و حوادث مختلف جاده ای به خدمات بالگرد اورژانس آگاهی دارند اما لازمه ماندگاری این وسیله امدادی در شهرستان جهرم توجه و حمایت مسئولان محلی و کشوری است.

 

در چند ماه اخیر فعالیت این بالگرد به نوعی کاهش پیدا کرده و البته در طول مدت فعالیت آن این مشکل تا حدودی وجود داشته و سبب توقف خدمات رسانی به مصدومان در حوادث ترافیکی شده است.

 

مشکل فنی علت توقف فعالیت بالگرد اورژانس جهرم

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ جهرم در خصوص نبود پرواز بالگرد اورژانس در آسمان شهرستان از تاریخ ۱۴ خرداد ماه ۹۹ تا کنون گفت: پیشتر بالگرد جهرم بر اساس تست دوره ای نیاز به تعویض قطعه داشت که طبق روال قانونی تعویض قطعه برای آن انجام گرفت.

 

«محمدرضا خشرو» با اشاره به اینکه طبق روال، بالگردها پس از تعویض قطعه باید برای انجام عملیات هوایی، مجوز فنی سازمان هواپیمایی کشوری را مجددا دریافت کنند که برای این منظور منتظر ابلاغ آن به شرکت هلی کوپتری ایران هستیم که البته با وجود تایید شفاهی هنوز به این شرکت ابلاغ نشده است.

 

به گفته وی براساس گزارش شفاهی مسئول پایگاه امداد هوایی علاوه بر این مسئله و طبق نظر مهندس پرواز احتمالا مشکلات فنی دیگری هم وجود دارد که درشرایط فعلی تحریم زمان انتظار تاپرواز مجدد بالگرد طولانی تر می شود.

 

با توجه به هزینه های جاری و نگهداری بالگردهای اورژانس که بخشی از آن از سوی شهرستان و بخش دیگری نیز از سوی وزارت بهداشت محقق می شود به نظر می رسد که مشکلات مالی نیز مزید بر علت برای توقف فعالیت های بالگرد اورژانس جهرم باشد که خشرو آن را رد کرده و عنوان می کند که هیچ بحث مالی از سوی شهرستان جهرم در این زمینه وجود ندارد.

 

وی البته این را می گوید که دانشگاه علوم پزشکی جهرم باجبران کمبود منابع تخصیص یافته به پایگاه امداد هوایی در زمره دانشگاه های  پیشتاز در پرداخت مطالبات شرکت طرف قرارداد تاپایان سال ۹۸بوده است و این امرمهم در شرایطی محقق شده که بعضی از دانشگاه ها مطالبات۶ماهه دوم سال گذشته را تا کنون پرداخت نکرده اند.

 

برای پیگیری این موضوع و تسریع در روند از سرگیری فعالیت بالگرد اورژانس جهرم نیاز به همکاری و همگامی سایر مسئولان شهرستان است به طوری که رئیس اورژانس جهرم این مسئله را ضروری می داند و بر روند آن تاکید می کند.

 

پیگیری فعالیت مجدد بالگرد در تماس با رئیس اورژانس کشور

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به روند برطرف شدن مشکلات این بالگرد گفت: با تست دوره ای که توسط کارشناسان پرواز از این بالگرد صورت گرفته متوجه ضرورت تعویض قطعه می شوند که این امر انجام شده و پس از آن نیاز برای فعالیت مجدد بالگرد نیاز به مجوز سازمان هواپیمایی کشور هستیم.

 

«محمدرضا رضایی کوچی» در تلاش هستیم تا بالگرد اورژانس جهرم به زودی در مدار پرواز قرار بگیرد، بیان کرد: این امر در صورتی محقق می شود که نیاز به تعویض قطعه دیگری برای بالگرد وجود نداشته باشد.

 

این مسئول در خصوص راه‌اندازی مجدد پرواز اورژانس هوایی جهرم، افزود: طی تماس تلفنی با کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور موافقت حل مشکل پرواز اورژانس هوایی گرفته شد و قرار شد هفته آینده جلسه‌ای در کمیسیون عمران مجلس نیز با وی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی از نظر وجود خلبان جهت ادامه پرواز ها وجود ندارد، تصریح کرد: به محض بر طرف شدن مشکل  مجوز فنی و برطرف شدن شدن نواقص دیگر، خلبان در پایگاه برای انجام عملیات حضور پیدا می کند.

 

رضایی با اشاره به اینکه بالگرد به دلیل مشکلات فنی زمین گیر شده و مشکلی بابت پرداخت مطالبات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مطالبات تا پایان سال 98 به شرکت مربوطه پرداخت شده است.

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: براساس گزارش مسئول امداد هوایی سازمان اورژانس کشور و با پیگیری های مستمر سعی می شود تااعتبار لازم برای پرداخت سه ماهه اول سال ۹۹ به شرکت در اختیار دانشگاه ها قرار بگیرد تا از این بابت هم مشکلی جهت فعالیت پایگاه های امداد هوایی درکشور نباشد.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/691

نظر شما