شناسهٔ خبر: 41577099 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری ۶۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شد

شهرکرد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های برخی از کالاهای تولیدی این استان گفت: هدف‌گذاری صادرات کالا از این استان به خارج از کشور در سال‌جاری ۶۰ میلیون دلار اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

الله‌کرم نصیری شامگاه شنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، توجه به صادرات غیرنفتی در دستورکار قرار گیرد.

وی افزود: توجه جدی به کارگاه‌های تولیدی و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نقش مستقیم در تحقق هدف‌گذاری صادراتی دارد.

نصیری تصریح کرد: در سال گذشته ۸۳ میلیون دلار انواع کالا از چهارمحال و بختیاری به کشورهای خارجی صادر شد.

وی همچنین یادآور شد: مدیران میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط در چهارمحال و بختیاری برای سفر سفیر اتریش به استان و بهره‌مندی از مزیت‌های این سفر برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری به‌زودی میزبان سفیر کشور اتریش است تا ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی این استان به وی معرفی و در راستای این سفر، تعاملات تجاری و اقتصادی استان با این کشور اروپایی تقویت شود.

۹۵۰ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است که ۲۰ درصد این واحدها با ۱۰۰ درصد ظرفیت و بقیه بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال‌جاری به‌خاطر بسته بودن مرزها به‌علت شیوع ویروس کرونا حدود ۱۷ میلیون دلار کالا از استان به خارج کشور صادر شد.

اسماعیل الله‌دادی تاکید کرد: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد کاهش داشت، که تاثیرپذیری از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای تجاری در 2 ماه نخست سال‌جاری علت اصلی آن بوده است.

وی اظهار داشت: ظرفیت صادراتی سالانه چهارمحال و بختیاری حدود ۱۰۰ میلیون دلار است اما بسیاری واحدهای تولیدی بزرگ استان بیشتر کالاهای خود را از گمرک‌های دیگر کشور صادر می‌کنند.

الله‌دادی تصریح کرد:کالاهایی مانند راکتورهای هسته‌ای دیگ بخار، آبگرم‌کن، محصولات لبنی، چدن، آهن و فولاد، فراورده‌های خوراکی، فرش، کف‌پوش، مواد پلاستیکی، سرامیک، مصنوعات چدن، فولاد و آلومینیوم از کالاهای صادراتی چهارمحال و بختیاری است که بیشتر به کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، پاکستان و رومانی صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، گمرک چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون در بین ۱۲۰ مبادی گمرکی کشور رتبه ۶۰ را دارد.

چهارمحال و بختیاری در برخی از محصولات مانند چادر مشکی، آجرنسوز، مالت، موکت، خوراک آبزیان، محصولات خانگی و برخی تولیدات دیگر در کشور از جایگاه و اهمیت مهمی برخوردار است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در راستای کمک به اصناف و تولیدکنندگان آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا پنج هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به استان اختصاص یافت.

حفیظ الله فاضلی تاکید کرد: ۱۴ رسته در چهارمحال و بختیاری شامل رستوران‌ها، مراکز اقامتی و گردشگری، حمل و نقل درون و برون‌شهری، دفاتر خدمات مسافربری، تولید و توزیع پوشاک، کیف و کفش، توزیع آجیل و خشکبار و قنادی، باشگاه‌های ورزشی و تفریحی، مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی، هنری و رسانه‌ای، مراکز توزیع و فروش صنایع‌دستی، آزمایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی، گرمابه‌ها و مرغداری‌ها از جمله این اصناف آسیب‌دیده به‌شمار می‌رود.

وی یادآور شد: نرخ این تسهیلات ۱۲ درصد است و با تنفس از مهرماه در ۲۴ قسط آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دولت پس از شیوع کرونا، برای حمایت از بنگاه‌ها و کسب و کارهای آسیب‌دیده ناشی از این ویروس، پرداخت تسهیلات به متقاضیان را مصوب کرد.

پس از بررسی‌های انجام شده در ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و براساس اعلام بانک مرکزی ۱۴ رسته اصلی با ۵۵ زیررسته که یک میلیون و ۲۰۰ بنگاه را دربرمی‌گیرد، مشمول دریافت وام شناسایی شدند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که باعث بروز بیماری کووید ۱۹ شده بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

در این نشست تعدادی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی دیدگاه‌ها، نظرها، پیشنهادها، مشکلات و انتقادهای خود را ارائه کردند.

نظر شما