شناسهٔ خبر: 41554311 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

سایه خاموشی بر سر کشور

در راستای وعده‌های دولت برای تابستان بدون خاموشی توان تولید برق کشور به حدود ۵۹ هزار مگاوات رسیده است و تاکنون ۵۷ هزار مگاوات تولید برق در کشورمحقق شده است اما این در حالی است که هفته گذشته رکورد مصرف برق به ۵۸ هزار و ۲۵۴ مگاوات رسید و سبب شد شاهد خاموشی‌های پراکنده‌ای در سطح کشور باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  خاموشی‌هایی که مسوولین مردم را مقصر آن می‌دانند و معتقدند بدون همکاری مردم تابستان بدون خاموشی محقق نمی‌شود. از این رو  بازهم مسوولین سیاست خواهش و تمنا را برای مدیریت پیک مصرف برق در پیش گرفته‌اند.

در همین راستا معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفته است: شبکه توزیع برق پایتخت در حال حاضر تحت کنترل بوده و وقوع قطعی‌های پراکنده برق ناشی از افزایش بیش از اندازه مصرف در ساعات اوج بار مصرف است.

حمیدرضا منصوری افزایش دمای هوا و استفاده گسترده از وسایل سرمایشی را عامل اصلی افزایش مصرف برق دانست و افزود: تمهیدات فنی لازم برای جلوگیری از آسیب به شبکه در اثر افزایش دمای هوا انجام شده و وضعیت بار تمامی پست‌های برق تحت نظارت کارشناسان است. اما در صورتی که مشترکان اصول مدیریت مصرف برق را رعایت نکنند، کنترل شرایط برای ما بسیار دشوار خواهد بود.

وی معتقد است به منظور حفظ پایداری شبکه ضروری است مشترکان تهرانی همچون سال‌های گذشته با همکاری خود میزان مصرف برق را در ساعات ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳ کاهش داده و استفاده از وسایل پرمصرف را به ساعات دیگر منتقل کنند.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق تهران بزرگ همچنین تصریح کرد: پیرو اطلاع رسانی‌های داده شده قبلی مشترکان اداری موظف به کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار میان روز هستند و نیروهای عملیاتی این شرکت به شکل روزانه مصرف برق این دستگاه‌ها را زیر نظر دارند.

منصوری از قطع برق اداراتی که مصرف برق خود را کاهش نداده‌اند خبر داد و از تمامی دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات عمومی در پایتخت درخواست کرد تا با مدیریت مصرف برق در ساعات ۱۲ تا ۱۶ به حفظ پایداری شبکه برق پایتخت کمک کنند.

به گفته وی در حال حاضر دما و میزان استفاده ازسامانه‌های سرمایشی برخی از اداراتی که دارای تفاهمنامه با شرکت توزیع نیروی برق بزرگ هستند از راه دور در مرکز کنترل این شرکت، رصد شده و در صورت نیاز نسبت به تغییر دما یا خروج کامل این سامانه‌ها از مدار مصرف اقدام خواهد شد.

رشد بیش از ۴ درصدی مصرف برق بخش کشاورزی

در این میان سخنگوی صنعت برق نیز بر مدیریت مصرف برق تاکید کرد و افزود : امسال تاکنون رشد مصرف برق در بخش کشاورزی به بیش از چهار درصد رسید ضمن آنکه بخش صنایع نیز رشد مصرف ۶/۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

به گفته مصطفی رجبی‌مشهدی رشد مصرف برق در بخش‌های کشاورزی و صنعت در حالی است که سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید به مشترکان صنعت برق افزوده می‌شود و علاوه بر آن حدود هزار مگاوات مشترک جدید صنعتی و تولیدی نیزاضافه می‌شوند.

وی ادامه داد: اضافه شدن مشترکان جدید و نیز رشد مصرف در دو بخش کشاورزی و صنعت از عوامل اصلی افزایش مصرف امسال محسوب می‌شوند.

سخنگوی صنعت برق گفت: علاوه بر آن بارهای سرمایشی (استفاده از وسایل سرمایشی) به شدت در حال افزایش است.

رجبی‌مشهدی علت افزایش بارسرمایشی را استفاده بیشتر از کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی دانست و خاطرنشان ساخت: افزایش بار سرمایشی به دلیل نبود آمادگی لازم برای تحمل این افزایش، ممکن است شبکه را با مشکل روبه‌رو کند.

رجبی‌مشهدی بر ضرورت مدیریت مصرف این وسایل از سوی کاربران تاکید کرد و گفت: توصیه می‌شود مشترکان در ساعت‌های اوج مصرف که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است از بکاربردن وسایل پرمصرف تا آنجا که امکان دارد خودداری کنند.

وی همچنین به گسترش موج دوم بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اکنون برخی مراکز نیاز بیشتری به تامین برق پایدار دارند و از طرف دیگر بیماران و کسانی که در منازل خود می‌مانند نیاز بیشتری به برق دارند  بنابراین توصیه آن است که همگان در مصرف خود رعایت صرفه جویی را داشته باشند تا امکان تامین برق برای همگان و در همه شرایط فراهم باشد.

این در حالی است که در هفته‌ای که گذشت روزها و لحظات پرمصرفی از لحاظ مصرف برق در کشور داشتیم. طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، شنبه هفته گذشته، برای اولین بار مصرف برق در تاریخ صنعت برق کشور از مرز ۵۸ هزار مگاوات گذشت.

در پیک روزانه روز شنبه (۲۸ تیرماه) شاهد ثبت رکورد مصرف برق به میزان ۵۸ هزار و ۱۴ مگاوات بودیم. این رکورد جدید چند ساعت بعد در پیک شبانه همان روز شکسته شد. در ساعات اولیه شب بیست و هشتم تیرماه با ثبت مصرف لحظه‌ای ۵۸ هزار و ۱۶۷ مگاوات، رکورد جدیدی در مصرف برق کشور ثبت شد.

در روز یکشنبه نیز پیک روزانه مصرف برق بالای ۵۸ هزارمگاوات و به میزان ۵۸ هزار و ۹۰ مگاوات بود و بار دیگر پیک شبانه در روز بیست و نهم تیرماه، رکوردشکن شد. در ساعات اولیه یکشنبه شب، پیک مصرف برق به ۵۸ هزار و ۲۵۲ مگاوات رسید.

در روز دوشنبه اگرچه پیک روزانه و شبانه مصرف برق بیش از ۵۸ هزار و ۲۰۰ مگاوات بود اما رکورد پیک شبانه یکشنبه شکسته نشد.

در روز سه‌شنبه باز هم شاهد اوج گیری مصرف برق در کشور بودیم به طوری که پیک روزانه مصرف برق به ۵۸ هزار و ۲۴۴ مگاوات و پیک شبانه مصرف برق با رکوردشکنی جدید به ۵۸ هزار و ۲۵۴ مگاوات رسید.

در روز چهارشنبه پیک مصرف برق به زیر
 ۵۸ هزار مگاوات بازگشت و در روز پنج شنبه نیز شاهد ثبت پیک روزانه زیر ۵۷ هزار مگاوات و پیک شبانه زیر ۵۶ هزار مگاوات بودیم.

در هفته‌ای که گذشت بیشترین پیک لحظه‌ای مصرف برق در تاریخ صنعت برق کشور با مصرف ۵۸ هزار و ۲۵۴ مگاوات در ساعت ۲۱ و ۲۵ دقیقه سه شنبه (سی و یکم تیرماه) ثبت شد.

تامین برق مطمئن و پایدار در گرو صرفه‌جویی مشترکین

در این میان مدیرعامل توانیر می‌گوید برای پاسخگویی به این میزان رشد مصرف یکی از راهها، ساخت و توسعه نیروگاه‌های تولید برق و ایجاد تاسیسات جدید بیشتر است که برای این کار باید سالانه ۳ تا ۴ هزار مگاوات برق وارد شبکه کنیم و برای این منظور سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

وی با بیان اینکه راه دوم مدیریت مصرف برق است  که باعث می‌شود با کمترین میزان هزینه،  از سرمایه‌گذاری بیشتر برای ایجاد تاسیسات جدید برای زمان محدودی که تنها در فصل گرم رخ می‌دهد و افزایش مصرف را باعث می‌شود، جلوگیری شود خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ امسال نه تنها تولیدشان کم نشده است بلکه مصرف برقشان نسبت به سال گذشته ۰۶/۱۰ افزوده شده است .

متولی‌زاده با اشاره به اینکه مردم می‌توانند با مدیریت مصرف، از  مشوق‌ها و پاداش‌های  صنعت برق  بهره‌مند شوند، یادآور شد: در بخش خانگی با وجود آنکه مردم بیشتر از گذشته در منازل حضور دارند اما مصرف برق بخش خانگی تاکنون افزایشی نداشته است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه منحنی بار نشان‌دهنده آن است که مصرف برق از صبح تا ظهر به تدریج افزایش می‌یابد، گفت: با هماهنگی مشترکان و تفاهم نامه‌هایی که از پیشتر با آنها منعقد شده است، بار مصرف برق را جابه‌جا می‌کنند. به این معنی که مصرف برق را از ساعت‌های گرم (۱۳ تا ۱۷) به ساعت‌های پس از آن موکول می‌کنند و در ازای آن از مشوق‌های صنعت برق بهره‌مند می‌شوند.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما