شناسهٔ خبر: 41543001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافری ایران/ چند مسافر مجروح شدند/ تکذیب شایعات درباره حضور شخصیت نظامی در پرواز ماهان

فارس

خبرگزاری رویترز از ایجاد مزاحمت یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه خبر داد. منابع آگاه البته هویت مهاجمان را آمریکایی اعلام کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برخی منابع خبری مدعی شده‌اند یک جنگنده برای هواپیمای مسافربری ایران ایجاد مزاحمت کرده‌ است.

ببینید:

فیلم/ لحظه تهدید هواپیمای ماهان توسط دو جنگنده اسراییلی

خبرگزاری رویترز پنجشنبه‌شب گزارش داد که یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، برای آن ایجاد مزاحمت کرده است.

ببینید:

فیلم/ زخمی‌شدن سرنشینان هواپیمای ماهان در پی حمله اسراییل

با این حال شبکه المیادین دقایقی بعد به نقل از منابع موثق خود گزارش داد که جنگنده‌های مهاجم اسرائیلی بوده و با پنهان شدن عمدی در پشت هواپیمای ماهان، قصد داشتند پدافند هوایی سوریه را مجبور به شلیک به این هواپیما کنند.

بر اساس این گزارش، خلبان هواپیمای مذکور مجبور می‌شود هواپیمای مسافربری را در فرودگاه دمشق سوریه فرود بیاورد و بعد از آرام شدن اوضاع مسیر خود را به سمت فرودگاه بیروت ادامه دهد.

با این حال، «مازن بسمه»، مدیر فرودگاه بین‌المللی دمشق، فرود و برخاست هواپیمای ایران در این فرودگاه را تکذیب کرده است.

هواپیمای مسافربری مذکور متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان و با شماره پرواز ۱۱۵۲ از تهران عازم بیروت بود.

شهادت مسافران این هواپیما حکایت از آن است که با نزدیک شدن جنگنده‌های صهیونیستی به این هواپیما، خلبان مجبور شده است ارتفاع خود را ناگهانی کاهش دهد.

*مقام آگاه: دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای ایران حمله کردند

یک مقام اگاه از حمله دو جنگنده امریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان در اسمان سوریه خبر داد.

 یک منبع اگاه در یکی از نهادهای رصد ترافیک هوایی در گفتگو با خبرنگار مهر: خلبان در اثر تهدید جنگنده ها مجبور به کاهش ناگهانی ارتفاع شد که در اثر این کاهش ارتفاع تعدادی از مسافران به دلیل نبستن کمربند دچار مصدومیت شدند ولی مسافران ایرانی میان مصدومان نبودند.

هواپیمای مذکور پس از نشستن در فرودگاه بیروت سوختگیری کرده و مجدد در حال بازگشت به ایران است.

 مشخص نیست که ایا به خلبان هواپیمایی ماهان از سوی این دو جنگنده هشدارهای فرود یا شلیک داده شده یا خیر که پس از برگشتن به فرودگاه امام خمینی و ارایه گزارش ها این موضوع روشن خواهد شد.

 این هواپیما هم اکنون در حال سوختگیری برای انجام پرواز بازگشت به تهران است.

**واکنش وزارت امور خارجه به تهاجم جنگنده آمریکایی

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با حادثه امشب برای هواپیمای ماهان که عازم بیروت بود، اظهار داشت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در عین حال در تماس مجید روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتا تاکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر  برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران  آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت.

تکذیب شایعه حضور شخصیت‌ سیاسی/نظامی در پرواز ماهان

پیگیری ها از منابع مطلع حاکیست برخلاف برخی شایعات، هیچ شخصیت سیاسی یا نظامی در هواپیمای ماهان که مورد تهدید جنگنده ها قرار گرفت حضور نداشته است.

نظر شما