شناسهٔ خبر: 41523920 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت:

شایعه تولید داروی کرونا بازار سیاه درست کرده است!/ انتظار روند کاهشی در آمارهای کرونا از نیمه مرداد/هنوز تصمیمی برای محرم نگرفته ایم

موج نیوز

امروز رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در نشست خبری پویش همدلی با مدافعان سلامت پیش بینی کرد که در صورت مشارکت وسیع اجتماعی در رعایت پروتکل های بهداشتی، از میانه مردادماه روند کاهشی را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج؛ دکتر کیانوش جهانپور در این نشست خبری با ذکر اینکه روند نسبتا صعودی که در هفته‌های اخیر در ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ یا همان کرونا و موارد فوت ناشی از آن ، باعث شده تا بار مضاعفی بر دوش نظام سلامت و شبکه بهداشت و درمانی و مدافعان سلامت تحمیل شود گفت : در این روزها و هفته‌های اخیر که فشار مضاعف شده، آنچه بیشتر از قبل اهمیت دارد، تقویت روحیه همکاران مدافعان سلامت در مقابله با این بلای جهانی است. با این هدف، پویش همدلی با مدافعان سلامت در دستور کار سازمان نظام پزشکی و با مشارکت وزارت بهداشت قرار گرفت و هشتگ «جان ما، ایران ما» برای این پویش ملی در نظر گرفته شده است.

جهانپور با بیان این  که ۹۶ کشور شاهد نمودار صعودی مبتلایان هستند گفت: البته در ۱۹ کشور شاهد نمودار نزولی یا پایدار بودیم. به همین دلیل معتقدیم برای امروز و فردا باید فکر کرد و از تجربه‌های ماه‌های اخیر درس گرفت. پویش «من ماسک می‌زنم» که از ابتدای تیر ماه شکل گرفت و بعد در اواسط تیر ماه استفاده از ماسک در مکان های عمومی اجباری شد، نتیجه همین بررسی هاست که امیدواریم در روزهای آتی نتیجه خود را نشان می‌دهد.

جهانپور با هشدار نسبت به احتمال افزایش مجدد آمار مبتلایان به کرونا در شهرویور و مهرماه گفت: اگر این پویش‌ها با مشارکت وسیع اجتماعی همراه نباشد، ممکن است در اواخر شهریور و ابتدای مهر ماه به چند برابر این اعداد برسیم و حتی شاید در ابتدای آبان با یک بحران انسانی در حوزه کرونا مواجه شویم.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره شهید محسوب شدن مدافعان سلامت نیز گفت:  در مورد مقررات و آیین نامه‌ها برای شهید محسوب شدن، تابع مقررات کشور هستیم. بر اساس نامه‌ای که وزیر بهداشت به مقام معظم رهبری ارسال کردند نیز، عنوان شهدای خدمت سلامت در نظر گرفته شد. تمام تلاش وزارت بهداشت این است که حداکثر امکانات رفاهی و دل‌جویی را برای خانواده این شهدا فراهم کنیم. تلاش وزارت بهداشت برای جذب منابع و مسیرهایی که بتوانیم امکانات خاصی را برای خانواده این عزیزان در نظر بگیریم، ادامه دارد.

وی ادامه داد: درباره کلیه کارکنان سلامت نیز مباحث رفاهی همواره مطرح بوده، در اوج تحریم، در اوج خالی بودن خزانه دولت، در اوج مشکلات مالی وزارت بهداشت و با کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی درآمد اختصاصی، این مشکلات تشدید هم شد. با این همه تاخیر در پرداخت معوقات پرسنلی نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است. البته به روز نشده است، اما تاخیرها کاش یافته است. استمدادی است که وزیر بهداشت از دولت هم طلبیده که امیدواریم با کمک دولت وضعیت بهتر شود.

وضعیت داروهای کرونا در کشور

جهانپور اشاره ای هم داشت به وضعیت دسترسی به داروهای کرونا در بازارایران و گفت: دارویی که بر اساس روال و رویه قانونی در شورای تدوین فهرست دارویی کشور، هزینه –اثربخش تشخیص داده شده باشد، وارد فهرست دارویی کشور شده است. اما اینکه کسی بر اساس اجتهاد شخصی صحبت کند، درست و حرفه ای نیست. در عین حال حواشی هم در فضای مجازی مطرح می شود که اصلا از جنس طبابت نیست و بیشتر در زمره شایعات است. حال این موارد ممکن است بیمار و خانواده بیمار را به سمت تهیه داروهای خاص به عنوان درمان قطعی و اکسیر حیات بیمار کرونا برد و ممکن است افراد متوجه بازار سیاه دارویی شوند، همانطور که متاسفانه این اتفاق در ماه های گذشته چه بر اساس توصیه های فضای مجازی و چه بر اساس تک نسخه های همکاران ما رخ داده است.

وی با تاکید براینکه انتشار اینگونه شایعات باعث شکل گیری بازار سیاه می شود افزود: متاسفانه این بازار کاذب شکل گرفته و حتی ممکن است ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون پول داده باشند و داروی دیگری یا داروی تقلبی دریافت کرده باشند. در جایی که تشخیص داده شد، مانند ورود رمدسیویر به فهرست دارویی، اقدام هم شده که خوشبختانه تولید داخلی هم دارد و در اخرین توزیع هم سهمیه لازم در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی گذاشته شده تا برای بیمارانی که تحت اکسیژن هستند، مصرف شود.

وی با ذکر اینکه توصیه اکید ما به مردم این است که به هیچ وجه برای تهیه دارو به بازار سیاه مراجعه نکنند گفت: همچنین توصیه مکرر ما به همکاران مان نیراین است که دارویی خارج از دارونامه رسمی کشور را تجویز نکنند چراکه طبق بند پ ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه این اقدام تخلف بوده و پیگیری آن بر اساس ماده ۱۱ قانون نظام پزشکی می تواند مورد برخورد قرار گیرد. چرا که به نظر می رسد در ماههای آینده نیز تولید واکسن کرونا محقق نخواهد شد.

اما ماجرای آمار 25 میلیونی اعلام شده توسط رییس جمهور چه بود؟ رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این مورد گفت: این عدد مربوط به مطالعه‌ای در زمینه میزان  مواجهه احتمالی با کرونا و بر اساس حجم نمونه کوچکی بود. آمار کرونا آن چیزی است که دکتر لاری -سخنگوی وزارت بهداشت هر روز ظهر اعلام می‌کند. این نوع مطالعه‌ها در کشورهای مختلف انجام می‌شود. این مطالعه مبتنی بر تست‌های آنتی بادی یا سرولوژی بوده است. این تست‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و میزان منفی و مثبت کاذب بالایی دارند و معیار مناسبی برای تشخیص قطعی کرونا نیستند. یعنی این موارد به هیچ عنوان آمار نیست و بر اساس تست مولکولی و قطعی نیستند.

وی درباره افزایش آمار مرگ و میر در سه ماهه ابتدای امسال،   ادامه داد: آمار مرگ و میر سالانه در هیچ کشوری خطی نیست که در ایران هم همینطور است. از طرفی امسال یک عامل مرگ و میر با عنوان کرونا در کشور داشتیم که تا امروز حداقل ۱۴ هزار مورد فوت ناشی از ابتلای قطعی به این بیماری داشته ایم. البته ممکن است موارد بیشتر باشد، اما آنچه قابل ارائه است، آمار موارد قطعی و شناسایی شده است. وی با طرح این ادعا که  هنوز یک سوم ظرفیت تخت های ویژه اختصاص داده شده به بیماران کووید-۱۹ خالی است گفت: اینکه گفته می شود؛ بیماران کرونا در  ۳۵۰۰ تخت در بخش های ویژه بستری شدند، این آمار از میان ۵۵۰۰ تخت آی سی یویی هست که به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده که ۵۰ درصد تخت های آی سی یو کشور است.

وی درباره هزینه درمان کرونا در کشورکه این روزها در مورد آن شایعات فراوانی مطرح می شود نیز گفت: قسمت عمده این هزینه کرونا را وزارت بهداشت و بیمه ها متقبل می شوند. اگر مدافعان سلامت هم به کووید- ۱۹ مبتلا شده باشند، هزینه درمانی آنها نیز مانند بقیه مردم خواهد بود و مثل بقیه خدمات دریافت می‌کنند. یعنی هیچ تفاوتی بین مدافعان سلامت و سایر افراد نیست و مانند همه فرانشیز را پرداخت می‌کنند. هیچ تمایزی بین هیچ ایرانی در ارائه خدمات به بیماران کرونا وجود ندارد. البته قبل از این در جاهایی که دانشگاه های علوم پزشکی، فرانشیز را برای کارکنان خودشان رایگان می کردند، دستگاه های نظارتی آن را تخلف دانسته و از حدود و صغور هیات امنای دانشگاه خارج دانسته اند. البته ستاد ملی مقابله با کرونا می تواند بحث بسته های حمایتی از مدافعان سلامت را مصوب و ابلاغ کند.

اما آیا امسال محرم مانند سالهای گذشته برگزار خواهد شد؟ جهانپور در این باره با ذکر اینکه جلسات کارشناسی در معاونت بهداشتی و کمیته بهداشتی ستاد مقابله با کرونا در حال انجام است گفت: قطعا هرگونه تجمع و افزایش ترددها و مراودات موجب افزایش و شیوع ویروس کرونا خواهد شد، اما این‌که چه جایگزینی برای آن در نظر گرفته خواهد شد، باید پروتکل‌ها تدوین شود. به محض اینکه پروتکل ها ابلاغ شود، اطلاع رسانی می کنیم.

 

وی درباره پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران، گفت: پرداخت کارانه در استان ها و دانشگاه های مختلف متفاوت است. البته بعضا در بیمارستان ها هم ممکن است متفاوت باشد. در جامعه پرستاری از هفت ماه تا هشت تا ۹ ماه تاخیر داریم و در جامعه پزشکی از هشت ماه تا ۱۴ ماه تاخیر را داریم.

جهانپورهمچنین با اشاره به شرایط ذبح دام در عید قربان نیز گفت: انتقال کرونا از دام به انسان وجود ندارد، اما اگر قرار باشد ذبح دام همراه با تجمع باشد و بعد از آن بخواهند مراسم برقرار کنند با پروتکل ها همخوانی نخواهد داشت.

جهانپور با تکذیب آمار ۲۴ درصدی مرگ و میر در بیمارستان ها تصریح کرد: اصلا چنین چیزی وجود ندارد. مرگ و میر بیمارستانی ما در تیر ماه ۱۰ درصد کل موارد بستری تشخیص مثبت کرونا بوده که در فروردین ماه ۱۴.۶ درصد بوده است. نه تنها در بستری ها افزایش موارد مرگ و میر نداشتیم، بلکه با توجه به افزایش تجربه، مهارت و ... در تیر ماه کاهش موارد مرگ و میر بیماران بستری داشتیم.

وی با تایید اینکه در حوزه اقلام حفاظتی در بخش دولتی؛ وزارت بهداشت مکلف به تامین آنهاست گفت: البته همین الان هم این اقلام را تامین می کنیم و دپوهای استراتژیکی هم  برای ماه های آینده داریم. حتی به دنبال آن هستیم تا ساز و کاری فراهم کنیم تا ۱۸ میلیون ماسکی که وزارت صمت اعلام کرده بود که  در انبارها وارد شده را بخریم و یا تحویل بگیرم، اگرچه گران است، اما اگر سازوکار قانونی آن فراهم شود، وزارت بهداشت آن را تامین کرده و در شبکه درمانی توزیع می کند.

 

نظر شما