شناسهٔ خبر: 4150202 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مزيت هاي افزايش مناطق آزاد كشور زياد است

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اقتصادی 1393/12/25
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره مناطق آزاد جدید گفت: اگر ارتباط با همسایگان را با راهبرد اقتصاد مقاومتی نگاه کنیم از این کار نباید غفلت شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ( واحد مرکزی خبر) اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور
در نشست خبری افزود : ظرفیت صادرات گاز داریم و اطراف کشور ما 300 میلیون مترمکعب روزانه تقاضا خرید گاز وجود دارد و همه همسایگان ما مشتری گاز هستند.
وی افزود: عراق در سه منطقه بصره، بغداد و اقلیم کردستان ، ترکیه و ترکیه به سمت اروپا، در خلیج فارس هم کویت و امارات و عمان ، پاکستان، هند مشتری گاز هستند و درباره فرآورده های نفتی هم عمده همسایگان ما متقاضی هستند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: 12 هزار مگاوات در همسایگان مشتری خرید برق داریم و صادرات انرژی هم می تواند از محورهای اقتصاد مقاومتی باشد.
وی افزود: اگر یک واحد پتروشیمی بخواهد یک تن متانول تولید کند 1250 متر مکعب باید گاز طبیعی مصرف کند. ارزش یک تن متانول قبلا 330 دلار بود و اکنون 180 دلار است اما با این گاز 6 هزار کیلووات ساعت برق می توان تولید کرد که 600 دلار می شود و مزیت بیشتری دارد.
ترکان گفت: اگر چه کالاهای خوبی تولید می کنیم اما مصنوعات ما در بازار کشورهای توسعه یافته مشتری ندارد بلکه در همسایگان مشتری دارد و مواد غذایی و پوشاک، تجهیزات و ماشین سازی ما بازار خوبی در همسایگی دارد و در اقتصاد هم ارتباط با همسایگان مهم و مناطق آزاد سرپل آن است و با داشتن 15 همسایه مناطق آزاد می تواند افزایش یابد.
وی گفت: رئیس جمهور در اینچه برون اعلام کرد منطقه آزاد اینچه برون برای صنایع انرژی بر و معدنی تاسیس خواهد شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: با راه اندازی راه آهن در اینچه برون ظرفیت بالایی برای توسعه همکاری اقتصادی در حوزه صنعتی و معدنی وجود دارد که راه اندازی شهر متالوژی در این منطقه از جمله برنامه هاست.
ترکان گفت: در منطقه جنوبی منطقه آزاد اروند را داریم اما منطقه آزاد مهران هم برای ارتباط با مناطق مرکزی عراق طراحی شد و برای ارتباط با اقلیم کردستان هم منطقه آزاد در برنامه داریم ، همچنین منطقه آزاد بوشهر هم برای توسعه روابط با قطر در برنامه است و لایحه آن جلو رفته است.
وی گفت: لایحه منطقه آزاد جاسک هم با ظرفیت های بالای دریای عمان برای توسعه صادرات و ترانزیت نفت و گاز در نظر گرفته شد و اخیرا ستاد اجرایی فرمان امام نیز تصمیم دارد پالایشگاه هرمز را به جاسک منتقل کند تا با ظرفیت 300 هزار بشکه به جاسک بیاید.
ترکان افزود : منطقه آزاد در اردبیل هم برای کار با جمهوری آذربایجان طراحی شد و سایر طرح ها هم در آینده انجام خواهد شد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین درباره تردد خودروها گفت: مناطق آزاد نباید محل ورود خودروهای لوکس به کشور بشود چون اثار اجتماعی دارد.
وی افزود: در داخل منطقه مشکلی نیست اما نباید وارد سرزمین اصلی شود و اگر فردی وضع مالی خوب دارد باید حقوق گمرکی بدهد و ترخیص کند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره قطب خودروسازی گفت: این موضوع در حال مطالعه است و سرمایه گذاران با نگاه به مذ اکرات در حال بررسی هستند زیرا ممکن است شرایط تغییر کند و دریچه های جدیدی باز شود.
وی گفت: مناطق آزاد از اهداف اولیه فاصله دارند و باید از واردکننده باید به قطب صادرات کالا و خدمات تبدیل شوند.
ترکان افزود: ما در نفت و گاز و انرژی مزیت داریم و باید به این سمت حرکت کنیم و به همین دلیل پالایشگاه و پتروشیمی در حال آمدن به مناطق آزاد هستند و احیای منطقه اروند با نگاه به انرژی در حال انجام است.
مشاور رئیس جمهور افزود: حلقه های انرژی بر مانند فولاد هم از دیگر مزیت هایی است که در مناطق آزاد در حال توسعه است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در هفت مناطق آزاد 950 هزار نفر زندگی می کنند که اروند با 450 هزار نفر بیشترین جمعیت دارد و بیشترین بیکاری را هم این منطقه دارد بنابراین اقتصاد این مناطق باید بازسازی شود.

وی افزود: طرح فولاد اروند با ظرفیت سه و نیم میلیون تن و سایر طرح ها در حال اجراست که این طرح ها با هدف ایجاد اشتغال است.
ترکان ؛ ماکو و قشم را دو منطقه پرجمعیت دیگر مناطق آزاد بیان کرد که باید درباره اشتغال آن برنامه ریزی کرد و افزود: در چابهار هم مسئله بیکاری داریم.
ترکان افزود: بقیه مناطق آزاد جمعیت کمتری دارند که موضوع بیکاری هم در آن مناطق کمتر است.
وی درباره مشکل قاچاق کالا در کشور اظهارات رئیس گمرک را درباره مشکل کوله بری در مرزها یادآور شد و گفت: در مناطق آزاد کمترین مشکل را در قاچاق کالا داریم و برخی مغایرت های آماری هم به دلیل ثبت کالا کاملا قابل ردیابی است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: برای کالای همراه مسافر هم حد معینی تعیین شده است.
وی درباره تبدیل مناطق آزاد به قطب خودروسازی گفت: دنبال آن هستیم و خودروسازان داخلی هم مشکلی با آن نداشته اند اما رقابت پذیری مهم است و اگر نتیجه مذاکرات مثبت باشد کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری رقابت خواهند کرد.
مشاور رئیس جمهور درباره توسعه گردشگری در مناطق آزاد گفت: تلاش ما در مناطق آزاد که در سواحل شمالی و جنوبی هستند ، جذب گردشگر و فراهم کردن شرایط مناسب برای گردشگری در این مناطق است.
صدا و تصویر دارد

نظر شما