شناسهٔ خبر: 4150128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رییس مجلس در پاسخ به برنا:

اگر به توافق نرسیم هیچ چیز از دست نخواهیم داد/ توافق برای ایران و منطقه مفید است

لاریجانی: مقرر شد دولت متقاضیان دریافت یارانه نقدی را شناسایی کند و در نحوه پرداخت تجدیدنظر نمایند و در کل در نحوه پرداخت یارانه به عموم مردم همچون وضعیت فعلی است.

صاحب‌خبر -
علی لاریجانی ، در پاسخ به سوال برنا در خصوص اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد موضع مجلس چه خواهد بود گفت: اگر مذاکرات هسته ای به توافق نرسد دنیا هم به آخر نخواهد رسید. اگر توافق حاصل شود می تواند برای ایران و منطقه مفید باشد و در صورت عدم توافق ما هیچ چیز از دست نخواهیم داد. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا،  رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی ضمن تسلیت شهادت صدیقه کبری توضیحاتی را درباره قوانین دو سه ماه گذشته در مجلس گفت: به طور کلی 3 قانون در ماه های اخیر مورد بررسی قرار گرفت نخست تنظیم مقررات مالیاتی دولت که بخش مهمی از وضعیت بودجه در سال های آینده را مشخص می کند و برای تنظیم این قانون شرایط کشور و چهارچوب های اقتصاد مقاومتی هم مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: قانون دوم خروج از رکود بود که درباره آن تصمیم گرفته شد و امروز با توجه به نظرات شورای نگهبان به مرحله نهایی رسید.

رییس مجلس با اشاره به اهمیت این قانون گفت:این قانون متناسب با بحث اقتصاد مقاومتی به مجلس ارایه شده است و پس از مدت ها بررسی و اعمال تجربه های گذشته به این نتیجه رسیدیم که باید صنایع از رکود خارج شود و همچنین نحوه استفاده از صندوق توسعه ملی هم در این قانون مورد بررسی قرار گرفت است.


وی ادامه داد:قانون بعدی قانون بودجه بود که امروز شورای نگهبان نظرش رادر این باره اعلام کرد من از از دولت دکتر روحانی به خاطر رعایت زمان پیش بینی شده تشکر می کنم .

وی گفت: در جریان بررسی بودجه کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق وقت زیادی را صرف کرد و بودجه را مورد بررسی قرار داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به تشریح ویژگی‌های قانون بودجه مصوب 94 پرداخت و گفت: نقش نفت در بودجه کاهش پیدا کرده و به حدود 25 درصد رسیده است. این میزان در سه سال گذشته 50 درصد بوده است. این رویکرد مهمی برای بودجه کشور است که امیدواریم در آینده میزان وابستگی به نفت قطع شود و نفت و منابع گازی صرف سرمایه‌گذاری شود.

لاریجانی ادامه داد: از طرف دیگر مجلس در تعیین نرخ هر بشکه نفت دو سقف را تعیین کرد. نرخ نفت در بودجه 40 دلار تنظیم شده و بر اساس آن کشور ارائه می‌شود اما اکر در شش ماه دوم قیمت نفت به بیش از این میزان برسد باقیمانده برای کارهای عمرانی خرج می‌شود البته دولت نیز قیمت 50 دلاری را پیشنهاد داده بود.

وی با بیان این‌که «حداقل سهم بودجه عمرانی تعیین شده در سال 94 30 هزار میلیارد تومان است»، گفت: دولت باید در سال 94 این میزان را محقق کند چون بودجه عمرانی موتور محرک اقتصاد کشور است آن هم در شرایطی که میزان رشد اقتصادی 2 درصد، رشد سرمایه‌گذاری 4 درصد و تورم 14 درصد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع هدفمندی بودجه،‌ گفت: همیشه مناقشه‌ای با دولت در زمینه نحوه اجرای هدفمندی داشتیم که در این رابطه تدبیر شد و تأکید بر این گردید که در اجرای هدفمندی به بخش تولید لطمه‌ای وارد نشود؛ بر همین اساس 5200 میلیارد تومان برای بخش تولید، حمل و نقل و بهینه سازی مصرف انرژی اختصاص داده شد که معمولا به دلیل پرداخت یارانه نقدی این بخش نادیده گرفته می‌شد.

وی افزود: 1300 میلیارد تومان برای تسهیلات مسکن زوج‌های جوان، روستائیان و مسکن مهر، 130 میلیارد تومان برای توسعه روستاها، 4000 میلیارد تومان در اشتغال جوانان و 4800 میلیارد تومان به بخش سلامت از محل درآمدهای هدفمندی اختصاص داده شد.

رئیس مجلس با بیان این‌که «پرداخت یارانه نقدی در سال 94 همچون امسال خواهد بود»، گفت: مقرر شد دولت متقاضیان دریافت یارانه نقدی را شناسایی کند و در نحوه پرداخت تجدیدنظر نمایند و در کل در نحوه پرداخت یارانه به عموم مردم همچون وضعیت فعلی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین، گفت: وجود حجم زیادی از پروژه‌های اجرایی کلنگ زده که بودجه کافی برای آن وجود ندارد باعث وارد شدن خسارات زیادی به کشور شده است لذا 10 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی است که ظرف سه سال پروژه‌ها را فروخته و برای افزایش سرمایه بانک‌ها استفاده کند.

وی گفت: معادل 2 درصد بودجه عمومی دولت برای افزایش سرمایه بانک‌ها تعیین شده است؛ همچنین سطح فاینانس علاوه بر سال‌های قبل 35 میلیارد دلار است که دولت می‌تواند در پروژه‌های نفت و گاز و سایر پروژه‌ها سرمایه گذاری کند.

لاریجانی با بیان این‌که«7000 میلیارد تومان برای فروش اوراق مشارکت برای شهرداری‌ها و 10 هزار میلیارد تومان برای نفت و گاز و مهار آب‌ها در نظر گرفته شده است» گفت که 500 میلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی برای آبرسانی روستاها در نظر گرفته شده همچنین 1.2 میلیارد تومان از صندوق برای تقویت بنیه دفاعی و 300 میلیون دلار از صندوق برای موسسات دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: 100 میلیارد تومان از صندوق توسعه برای رفع مشکل کمبود آب و توجه خاص به آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده. 3000 میلیارد تومان از محلی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و 2 درصد درآمد شرکت‌های دولتی و بانکی برای آموزش و پرورش و 200 میلیارد تومان از محل مبارزه با قاچاق سوخت و 300 میلیارد برای گرمایش مدارس در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بودجه امسال بدون کسری تنظیم شده و از افتخار ماست که شرایط کشور به سمت صادرات غیرنفتی سوق داده می‌شود و حجم صادرات غیرنفتی افزایش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: نوسانات قیمت نفت به دلیل همین تمهیدات مشکلی همچون سایر کشورهای منطقه در ایران ایجاد نکرده است.

لاریجانی از رسانه‌ها خواست که بر روی سه قانون بخشی از مقررات مالی دولت، بودجه و قانون خروج از رکود بررسی‌های لازم را انجام دهند تا سرمایه‌گذاران و کارآفرینان نسبت به ورود به این قوانین وجود نداشته باشد.

علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نامه 260 نماینده که خواستار ایستادگی و لغو تحریم ها در مذاکرات هسته ای شدند گفت: نمایندگان مجلس بر این نظر هستند که مذاکرات باید حرکت رو به جلو داشته باشد البته نظرات مختلف است ولیکن آنچه که مسلم است این است که تیم هسته ای در چارچوب هایی که مقام معظم رهبری مشخص کرده اند حرکت کنند و امیدواریم که در راستای همین چارچوب مذاکرات به نتیجه برسد.

لاریجانی درباره اتفاق اخیر برای آقای مطهری و مجددا حادثه شیراز بیان کرد: این گونه اقدامات به هیچ وجه قابل قبول نیست و افراد باید بتوانند نظرات خود را بگویند و این چنین برخوردها ناشایست است و امیدواریم که این موضوع از سوی نهادهای نظارتی بررسی و برخورد شود.

رئیس قوه مقننه درباره فعالیت های ضد ایرانی در مسیر مذاکرات اظهار داشت: کاری که سنای آمریکا انجام داد ناپخته بود و همانطور که شاهد بودیم آمریکا و نخبگان سیاسی این اقدام را محکوم کردند زیرا با این اقدام اقتدار آن ها مخدوش شد.

لاریجانی با مثبت شمردن روابط میان ایران و کشورهای منطقه گفت: هیچ مانعی برای گفت و گو میان ایران و همسایگان وجود ندارد. جمهوری اسلامی از بدو تولد همواره در سیاست خارجی با همسایگان با مسالمت برخورد کرده و هیچ گاه هم به کشورهای دیگر اجازه نداد که به خاک ایران تجاوز کنند و این عراق بود که هشت سال به ایران حمله کرد و پس از صدام ما تلافی نکردیم. من تبلیغات علیه ایران را دیده ام و از آنجایی که انقلاب اسلامی به دنبال سلطه نیست و با توجه به اختلافات در گذشته میان ایران و عراق هیچگاه در صدد انتقام نبوده زیرا اعراب گرفتار جریان تروریستی بدخیم است و آنچه که مسلم است ایران قصد سلطه گری به هیچ کشوری را ندارد.

لاریجانی درباره بحث مفاسد اقتصادی اظهار داشت: جلسات ستاد مبارزه با فساد اقتصادی در دولت جدید مرتبا تشکیل می شود و ما نیز چهار عضو در این جلسات داریم. به نظر من یک نقص در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود اما گاها رسانه ها این مسایل را بزرگ می کنند.

رئیس مجلس در ادامه در خصوص تشکیل احزاب برای انتخابات آینده بیان کرد: در دموکراسی غنی باید یک ساختار تشکیلاتی قوی نیز وجود داشته باشد و جریان های سیاسی تلاش کنند به صورت سازمان یافته حرکت کنند و ما نیز از آن حمایت می کنیم.

رئیس قوه مقننه درباره اقدامات مجلس در راستای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: مهم ترین کار مجلس سال آینده قانون برنامه ششم است و سیاست های کلی برنامه ششم که پیش نویس آن به مجمع تشخیص داده شده است. قانون برنامه ششم از مسایل مهم برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی که بر اساس آن می توانیم بودجه سال آینده را تنظیم کنیم.

علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره گرانی بیان کرد: مسئله گرانی در کشور بسیار مهم است اما در راستای بهبود این وضعیت باید به فکر رونق تولید و ایجاد فضای کسب و کار باشیم. دولت و مجلس باید تلاش کنند شرایط سرمایه گذاری را در کشور فراهم کنند و قطعا سال آینده وضعیت بهتر خواهد شد.

لاریجانی درباره موضوع «بگم بگم» در خصوص بحث مبارزه با فساد اظهار کرد: موضوع «بگم بگم» از قبل شروع شده و مسئله مبارزه با فساد باید موضوع ملی تلقی شود و از رسانه ها می خواهیم که این موضوع را به سمت اراده ملی سوق دهند.

لاریجانی درباره ممنوع التصویر شدن رئیس جمهوری دولت اصلاحات گفت: این رویه سیر قانونی دارد و باید به صورت قانونی بررسی و حل و فصل شود.

رئیس مجلس درباره تعامل میان دولت و مجلس بیان کرد: حضور وزرا در مجلس نکته مثبتی است زیرا در ساختار دموکراتیک وزرا باهم و همچنین در مجلس بحث و گفت و گو کرده و مسایل را حل و فصل می کنند و تذکرات نمایندگان خیرخواهانه است. مجلس همواره حتی در بحث هسته ای و ارایه لوایح از دولت حمایت کرده است. امروز دغدغه مجلس مسایل معیشتی و اقتصادی مردم است و شرایط کشور به سمتی برود که خدمات به مردم ارایه شود. از نظر من مهم ترین مسئله برای ما رونق دولت است و اگر جریان ها این موضوع را محور قرار دهند قطعا به نفع کشور خواهد بود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که آیا جامعه سناتورهای آمریکایی می تواند باعث یک صدایی در تندروها در ایران شود، اظهار کرد: من جلوی اظهار نظر شما را نمی گیرم اما به نظر من این اظهار نظر دور از واقعیت است.

رئیس قوه مقننه در ادامه درباره نظارت فراتر از چارچوب NPT گفت: بحث نظارت NPT مطرح است اما این مسئله قوانینی دارد. باید تحریم برداشته شده و به مصوبه مجلس توجه شود.

لاریجانی در ادامه در خصوص اظهار نظر کری برای گفت و گو با بشار اسد بیان کرد: امیدواریم آمریکایی ها به این عقلانیت رسیده باشند و صرفا این اظهار نظر اعلام مواضع نباشد.

وی درباره نظر کلی خود از مذاکرات هسته ای بیان کرد: من نگاه بدبینانه به مذاکرات هسته ای ندارم و قطعا این مسئله در صورتیکه غربی ها زیاده روی نکنند حصول توافق امکان پذیر است.

وی با اشاره به حادثه قم در دو سال گذشته اظهار کرد: من در جریان نیستم که عاملین این جریان دستگیر شده اند یا خیر زیرا این سوال را از بخش های دیگر باید بپرسید اما بررسی دقیق آن را بعید می دانم.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اظهار نظر رحیمی مبنی بر دادن رشوه به برخی از نمایندگان مجلس گفت: متهمین همواره ادعایی می کنند اما نباید دستاویز افراد مختلف شویم. قوه قضائیه در حال پیگیری این مسئله است و همانطور که سخنگوی قوه قضائیه اظهار کردند ابعاد مختلف در حال بررسی است.

نظر شما