شناسهٔ خبر: 4149321 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

لاریجانی: توافق خوب مورد حمایت مجلس خواهد بود‫

نسیم

رئیس مجلس در نشست خبری گفت: درباره ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور اسبق سیر قانونی طی شده است/ نقش نفت در بودجه سال آینده حدود ۲۵ درصد است/ مردم عراق مطمئن باشند که انقلاب اسلامی نگاه ریبه آمیزی به سرزمین هیچ کشوری ندارد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «نسیم»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی‬ در نشست خبری با خبرنگاران با تبریک پیشاپیش سال نو و تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در جمع اصحاب رسانه از تصویب سه قانون مهم در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان مقررات مالی دولت، خروج از رکود و بودجه یاد کرد و تصویب این سه قانون را تلاشی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از دولت به جهت رعایت ضوابط مجلس در جهت ارائه به موقع لایحه بودجه در صحن مجلس گفت: خوشبختانه در این مورد دولت مورخ 15 آذر سال جاری لایحه بودجه را در صحن مجلس ارائه کرده و کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق نیز توجه ویژه‌ای بهتصویب هر چه سریع‌تر لایحه بودجه 94 داشتند.

وی در بیان ویژگی قانون بودجه 94 تصریح کرد: نفت در بودجه به 25 درصد رسید و این در حالی است که شاید در سه سال گذشته این مقدار 50 درصد بود و این رویکرد مهمی برای بودجه نویسی کشور است و امیدواریم که اتکای بودجه به درآمد حاصل از نفت از بین برود چرا که تکیه اقتصاد کشور به درآمد حاصل از نفت یک بیماری بوده که نیاز به درمان دارد.

وی افزود: بودجه 94 در مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن هر بشکه ای 40 دلار محاسبه شد و این به این دلیل است که اگر صاحبت نوسانات نرخ نفت بودیم به اقتصاد کشور آسیب وارد نسازد و چنانچه در شش ماهه دوم سال قیمت نفت بالا رود مازاد درآمد حاصل از آن صرف امور کشور می‌شود.

علی لاریجانی رشد اقتصادی کشور را 2 درصد، سرمایه‌گذاری را 4 درصد و تورم را 14 درصد اعلام کرد.

وی در مورد هدفمندی یارانه‌ها گفت: در این مورد مناقشاتی در نحوه اجرا داشتیم که 5 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه برای حمل و نقل و بهینه‌سازی مصرف انرژی، هزار و سیصد میلیارد تومان به مسکن زوج‌های جوان، روستا و مسکن مهر، 130 میلیارد به مهارت روستائیان، 4 هزار میلیارد برای اشتغال‌زایی، 4 هزار و 800 میلیارد به بخش سرآمد اختصاص داده شد و پرداخت به مردم همچون مبالغ سابق تعیین شد و به دولت این اختیار را نیز دادیم که افراد غنی را شناسایی کرده و در پرداخت یارانه به آنها تجدیدنظر کنند.

لاریجانی در زمینه طرح‌های عمرانی تأکید کرد: روش جدید برای طرح عمرانی که یکی از خسارت‌های مهم کشور در این زمینه است ارائه دادیم چرا که پول کافی برای اجرا ندارند بنابراین به بانک‌ها این مجوز را دادیم که 10 هزار میلیارد از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام را به پایان برساند و از این طریق سود مورد نیاز بانک‌ها را نیز تأمین کنند ضمن اینکه معادل 2 درصد بودجه عمومی کشور برای افزایش بانک‌ها تخصیص داده شد و 10 هزار میلیارد برای مهار آب‌ها، 500 میلیون برای آبرسانی روستاها 2/1 میلیارد برای صندوق رفاه، 300 میلیون برای مؤسسات دانشگاهیان، 200 میلیون برای ضمانت صادرات، 100 میلیون صندوق الکترونیک، هزار میلیارد تومان برای مشکل کمبود آب که 90 درصد آن را دولت می‌پردازد و 3 هزار میلیارد نیز برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: برای تعیین تکلیف سربازانی که غیبت کرده بودند نیز منابعی در نظر گرفته شد که به بخش دفاعی اختصاص داده می‌شود، 2 درصد درآمد شرکت‌های دولتی و بانک‌ها به آموزش و پرورش و 200 میلیارد برای آموزش و پرورش از قاچاق سوخت و 300 میلیارد برای گرمایش مدارس در نظر گرفته شد که مبلغ قابل توجهی است و شاید نتوان با آن تمام نیازهای آموزش و پرورش را برطرف کرد ولی می‌توان بخش عمده‌ای از مشکلات آنها را حل کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته مهم بودجه 94 امسال این است بدون کسری بودجه تنظیم شد و افتخار اینکه شرایط اقتصادی کشور به سمت صادرات بهره‌گیری از صادرات غیر نفتی حرکت می‌کند که در طی آن نوسانات نرخ نفت نمی‌تواند باعث ایجاد بحران اقتصادی در کشور شود.

وی در ادامه از رسانه‌ها خواست که در مورد جزئیات لایحه بودجه به طور دقیق و صحیح در سطح عمومی اطلاع رسانی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه 260 نفر از نمایندگان مجلس به تیم مذاکره کننده برای لغو تحریم‌ها تصریح کرد: به طور کلی در مجلس این اراده وجود دارد که مذاکرات هسته‌ای حرکت رو به جلو داشته باشد البته نظرات در این مورد گوناگون است ولی فرآیند کلی مجلس حمایت از تیم مذاکره کننده در چارچوب تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری است و نظارت بر این موضوع با رویکرد حمایتی مهمترین وظیفه مجلس است.

وی در خصوص برخی اتفاقات اخیر در صحن مجلس یادآور شد: در نظام مردم‌سالاری باید آزادی بیان وجود داشته باشد و افراد بتوانند نظر بدهند و برخورد با آنها به وجهه داخلی و خارجی کشور لطمه می‌زند لذا امیدواریم که این موضوع فهم شود و دستگاه‌های نظارتی بر این مهم نظارت داشته باشند ضمن اینکه دستگاه قضایی و رئیس جمهور دستورات لازم در این خصوص را ارائه داده‌اند.

لاریجانی در مورد مذاکرات هسته‌ای به عنوان عضوی از شورای امنیت گفت: در این خصوص ما مشکلی با رفتار آمریکا نداریم و هماهنگی مجلس و دولت صورت گرفته تا مسائل را در این خصوص تحت اشراف مقام معظم رهبری دنبال کنند.

وی در خصوص اقدام مجلس سنای آمریکا  گفت: این مورد نباید به گونه‌ای باشد که از آنها تأسی کنیم ضمن اینکه نخبگان این حرکت را رد کردند و ما نیز از این اقدامات غلط تقلید نمی‌کنیم ضمن اینکه باید این مذاکرات به گونه‌ای تنظیم شود که به دولت‌ها آسیب نخورد و تیم مذاکره کننده نیز باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اقدامات ایران در زمینه سیاست خارجی را همکاری مسالمت‌آمیز به ویژه با کشورهای عربی و در مورد برخی اظهار نظرها در مودر دشمنی ایران با کشورهای عربی افزود: ما به هیچ کشوری تجاوز نکردیم و حتی در 8 سال دفاع مقدس نیز این عراق بود که به ایران حمله کرد و اقدام دوستانه ایران بعد از رفتن صدام نیز ایران رفتارهای عراق در طول 8 سال دفاع مقدس را تلافی نکرده و روابط دوستانه‌ای را با این کشور دارد برخی کشورها تبلیغاتی علیه ایران به راه می‌اندازند که درست نیست چرا که انقلاب اسلامی به دنبال سلطه بر منطقه نیست و اساس انقلاب اسلامی ضد سلطه‌گری است ما به دلیل گرفتاری به تروریسم بدخیم به صورت دوستانه به عراق کمک می‌کنیم ولی در اصل این مردم شریف و شجاع عراق هستند که در مقابل تروریسم می‌جنگند و ما تنها آنها را کمک می‌کنیم ضمن اینکه به مردم فلسطین نیز در جهت مقابله با تروریسم کمک می‌کنیم بنابراین کشورهایی که تبلیغاتی علیه ایران در این زمینه می‌کنند تنها برای دامن زدن به جریانات منطقه تلاش می‌کنند ضمن اینکه اگر ابهامی در این خصوص وجود دارد ما حاضر به صحبت در این مورد هستیم چرا که اساس انقلاب اسلامی مبارزه با سلطه‌گری با نگاهی برادرانه و وحدت‌آمیز به کشورهای اسلامی است.

لاریجانی در مورد اظهارنظر برخی از مسئولان کشور در خصوص وجود مفاسد اقتصادی بدون ارائه سند معتبر و فعالیت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: جلسات این ستاد در دولت یازدهم مرتب‌تر از دولت‌های گذشته برگزار شده و ما چهار عضو در این ستاد داریم البته باید ساز و کار لازم برای مبارزه با فساد اقتصادی طراحی شود که طرحی نیز در این خصوص در مجلس ارائه شده است همچنین اظهار نظر در مورد وجود مفاسد اقتصادی در کشور بدون ارائه سند اخلال ایجاد می‌کند بنابراین رسانه‌ها باید در این مورد در انتشار اخبار دقت کنند.

وی با بیان اینکه موافق ایجاد احزاب و تشکیلات مختلف در کشور است اذعان کرد همانطور که در گذشته نیز گفته‌ام از اقدامات تشکیلاتی حمایت می‌کنم و دموکراسی باید از ساختار تشکیلاتی سرچشمه بگیرد ضمن اینکه ایجاد تشکیلات مختلف موجب بهبود کشور می‌شود و نگاه‌ها را منضبط می‌کند من از هر نظام قانونمندی حمایت می‌کنم چرا که این اقدام برای پیشرفت کشور مفید است.

لاریجانی در خصوص قانون برنامه ششم توسعه یادآور شاید مهمترین اقدام که بر عهده مجلس و دولت باشد تنظیم قانون برنامه ششم توسعه است که چهارچوب مدونی برای اقتصاد مقاومتی ایجاد می‌کند ضمن اینکه سیاست‌های کلی این برنامه به مجمع تشخیص مصلت داده شده که در حال پیگیری آن هستند.

وی افزود: در شش ماه اول سال آینده مجلس به جز بررسی مواردی که در دستور کار قرار گرفته قانون برنامه ششم توسعه مهمترین برنامه‌ای است که وظیفه تحقق اقتصاد مقاومتی را بر دوش خواهد کشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای یادآور شد: مجلس از اینکه تیم مذاکره کننده به یک توافق خوب برسند حمایت می‌کند البته تأثیر توافق خوب در پی مذاکرات هسته‌ای بر خلاف اظهارات برخی به معنای نفوذ ایران در منطقه نیست مسائل هسته‌ای یک پروژه است و برخورد ایران در منطقه با کشورهای دیگر و حفظ اقتدار ایران در گرو رفتار دوستانه با کشورهای عربی و اسلامی منطقه است.

لاریجانی در خصوص مقابله با تورم و گرانی در کشور گفت: مسئله گرانی بسیار مهم است و مقدار زیادی از آن به فضای رکود بر می‌گردد بنابراین برای رفع آن تولید رونق بگیرد ضمن اینکه دغدغه مجلس برای تصویب سه مقررات مالی دولت، خروج از رکود و بودجه برای رفع مشکل معیشتی مردم بود که بتوان فضای کسب و کار و تولید را تسهیل کرد البته قبول دارم که مشکل در این زمینه وجود دارد ولی باید هم مجلس و هم دولت تلاش کنند که شرایط سرمایه‌گذاری ایجاد کنند که به طور قطع وضعیت اقتصادی را در آینده بهبود خواهد بخشید.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد باید یک موضوع ملی تلقی شود اینگونه بیان داشت: اگر مبارزه با فساد دست‌مایه سیاسی شود ره به جایی نمی‌کند ضمن اینکه رسانه‌ها موظف هستند که این موضوع را به سوی اراده ملی سوق دهند.

لاریجانی در ادامه از حمایت مجلس و تأمین بودجه برای سامان‌دهی مساجد خبر داد و از آن به عنوان جهشی در امور فرهنگی یاد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص ممنوع التصوری خاتمی و دستورات دستگاه قضائی در این مورد گفت: این موضوع سیر قانونی خود را طی می‌کند و از جمله موضوعاتی است که باید از مسیر قانونی و به نحو سنجیده حل و فصل شود ضمن اینکه تصمیمات اخیر در مورد این فرد را قوه قضائیه نگرفته و این تصمیم مربوط به دبیرخانه است.

وی در مورد زیاد بودن تعداد سئوال‌ها از وزرای دولت یازدهم تصریح کرد: حضور وزرا در مجلس را باید یک نکته مثبت دانست چرا که در ساختار دموکراتیک وزرا و نمایندگان باید مسائل را با تعامل حل و فصل کنند. ضمن اینکه بخش آسیب‌پذیر این است که وزرا که دارای اختیار هستند درعملکردشان مشکل ایجاد نکنند ضمن اینکه در دولت‌های قبل هم این تذکرات خیرخواهانه وجود داشته است و نمایندگان که با مسائل مردم آشنا هستند در مورد موضوعات مختلف از وزرا سئوال می‌کنند بنابراین در این خصوص وضعیت ویژه‌ای نمی‌بینم همچنین دغدغه مجلس مسائل معیشتی مردم است و تصویب قوانین باید در جهت بهبود شرایط اقتصادی صورت گیرد و قانون‌نویسی وجب اصلاح کشور شود کما اینکه مهمترین مسئله کنونی رونق تولیدات است و بقیه مسائل در حاشیه قرار دارند.

لاریجانی با بیان ا ینکه مبارزات مجلس سنای آمریکا شکل چهارچوب‌مندی ندارد اظهار کرد: در اخبار دیدم 200 هزار نفر از این افراد به عنوان خائن یاد کردند چرا که جناح‌های سیاسی در این کشور از چهارچوب مشخصی تبعیت نمی‌کنند و این در حالی است که در ایران جناح‌های سیاسی مختلف از انضباط برخوردار هستند.

وی در خصوص اظهارات برخی کشورها مبنی بر اینکه گفتگو با بشار اسد ضروری بوده و اظهارات رئیس سی آی ای برای تغییر مواضع در این خصوص یادآور شد: من این مورد را از طریق رسانه‌ها شنیدم و امیدوارم که آنها به این عقلانیت رسیده باشند و فقط در گفتار به آن نپردازند بلکه در عمل هم شاهد حرکت رو به جلوی آنها در جهت بهبود اوضاع باشیم.

لاریجانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای و احتمال رسیدن به تواتفق خوب خاطرنشان کرد:‌نگاه بدبینانه‌ای نسبت به این موضوع ندارم و اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند در مذاکرات به توافق خواهیم رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اتفاقی که در قم برای ایشان از سوی برخی اغتشاش گران افتاد و اینکه آیا این مورد را پیگیری می‌کنند گفت: این سئوال را باید از بخش‌هایی که مسئول این کار هستند بپرسید البته بعید می‌دانم که در این خصوص بررسی دقیقی صورت گرفته باشد من اصلاً پیگیر نیستم چرا که من مسئول رسیدگی به این امور نیستم.

لاریجانی در مورد پیگیری وضعیت 170 نماینده متهم به مشارکت در فساد اقتصادی افزود: اینکه یک متهم ادعایی کند نباید دستاویز افراد مختلف قرار گیرد در این مورد از قوه قضائیه خواستیم که مورد را بررسی کنند ضمن اینکه سخنگوی قوه قضائیه هم نیز از این مورد خبر داد که افراد دیگری از معاون اول رئیس جمهور سابق نام برده شده که نماینده مجلس نیستند.

وی در ادامه از تصمیم‌گیری احتمالی تغییر ساختار کمیسیون‌ها و عملکرد آنها در سال آینده خبر داد.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در قانونمندی از وضعیت خوبی برخوردار است گفت: در خصوص رعایت قانون در دولت‌های گذشته شاهد تخلفات بودیم و در هیأت تعیین مصوبات مجلس نیز در گذشته رقم بزرگی از مصوبات را به دلیل نقض قانون رد می‌کردیم که در حال حاضر این مشکل حل شده چرا که رویکرد قانونی بیشتر شده است و حرکت دولت به شرط قانونمداری است.

وی با اشاره به اینکه نظارت مجلس باید تقویت شود افزود: اگر در خصوص پول کثیف مورد ادعای برخی اسنادی وجود دارد باید به قوه قضائیه ارائه شده و از این طریق پیگری شود و مجلس نیز می‌تواند بر این مهم نظارت کند اما تنها بر یک حرف نمی‌توانیم نظارت کنیم.

لاریجانی در خصوص وضعیت کشور با احتمال اینکه در مذاکرات هسته‌ای به توافق نرسیم تأکید کرد: اگر در مذاکرات هسته‌ای به توافق جامع هم دست نیابیم دنیا به آخر نمی‌رسد البته اگر توافق خوب صورت گیرد برای منطقه و ایران مفید است ولی چنانچه توافق صورت نگیرد روش‌های دیگر را دنبال خواهیم کرد.

وی در ادامه از پیگیری وضعیت سازمان تأمین اجتماعی از طریق قوه قضائیه خبر داد و گفت: ما اطلاعات لازم را در اختیار دستگاه قضائی کشور قرار دادیم و بر روند رسیدگی به این پرونده نیز نظارت می‌کنیم.

لاریجانی در خصوص نتیجه سفرهای اخیر وی گفت: نتیجه این سفرها این بود که مسئولان منطقه نگاهشان به تروریسم جدی است و در این سفر دریافتم که تروریسم خطری جدی برای همه کشورها است. اما اینکه چه برخوردی با این مقوله می‌کنند متفاوت است ولی نگرانی آنها نسبت به این مورد در منطقه نکته خوبی است که دنبال خواهد شد همچنین موضوع مورد بحث در ملاقات با خالد مشعل را بررسی وضعیت فلسطین عنوان کرد.

لاریجانی در پاسخ به اینکه نحوه برخورد مجلس با نمایندگانی که با همکاری با برخی رسانه‌ها موجب تعطیل شدن رسانه‌های دیگر شده‌اند تصریح کرد: اگر در این مورد تخلفی وجود داشته باشد پیگیری می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد برنامه مجلس برای تعهد بانک‌ها برای ارائه تسهیلات آسان‌تر یادآور شد: در این مورد در قانون بودجه برای تحقق این مهم منابعی قرار دادیم که سود منابع بانکی را برای سرمایه‌گذاران نخبه و کارآفرین کاهش دهیم و بنا بر قانون برای کاهش سود باید منابعی در نظر می‌گرفتیم که در بودجه 94 پیش بینی شد.

نظر شما