سجادی نیری:
نوآوری باید یک فرآیند روزمره برای استارتآپها باشد
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به شکست استارآپهای بزرگ و موفق گفت: این شکست برای آنها به ناچار از فضایی بوده که به وجود آمده، همانطور که کسبوکارهای سنتی به ناچار از کسبوکارهای جدید جاماندهاند. این کسبوکارهای نوآور در این زمان تلنگری خوردند تا متوجه شوند که نوآوری باید یک فرآیند روزمره برای آنها باشد تا بتوانند خود را با فضا تطبیق دهند.
صاحبخبر - به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز ، سجادی نیری با اشاره اینکه شیوع کرونا در دنیا تلنگری است به جامع بشری برای بازتعریف روابط خود با طبیعت، گفت: این موضوعی است که ما به آن کمتوجهی کردهایم. در ابتدای شروع بیماری در دنیا کمی این بعد موضوع برجستهتر شد. کاریکاتورهایی که نشان میداد تا قبل از این انسانها به باغوحش میرفتند ولی با شروع کووید 19 این حیوانات بودن که با آزادی تمام انسانها را در شهرها پشت پنجرهها به هم نشان میدادند. او با بیان اینکه این بیماری اتفاق جدی است و جامعه بشری نیاز به بازتعریف رابطه خود با طبیعت و حیوانات دارد، افزود: با طولانیتر شدن حضور کرونا در کشورها این نکته به فراموشی سپرده میشود ولی این اتفاقی است که میتواند نگاهی نوآورانه به کسبوکارها بدهد تا شاخصه تعامل با طبیعت و حیوانات را در نظر بگیرند. اینیک منظر جدید برای کسبوکارهای نوآورانه است. دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه وقتی به اتفاقات گذرا و پایدار در این عرصه نگاه میکنیم، باید نگاه نوآورانهای را حتی در کسبوکارهای نوآور داشته باشیم، گفت: تا پیشازاین تلاش داشتیم کسبوکارهای سنتی را متوجه کنیم که نوآوری، فضای مجازی و تحولات جدید باعث تهدید آنها میشود و باید خود را با فضای جدید وفق دهند و بسیاری از کسبوکارهای کلاسیک در این رقابت از گردونه بیرون میافتند و حالا بحث این است که کسبوکارهای نوآور در این فضا باید نوآوری روزانه داشته باشند. سجادی نیری با اشاره به شکست استارآپهای بزرگ و موفقی مانند «اوبر» در دوران کرونا و تعدیل نیروی آنها گفت: این شکست برای آنها به ناچار از فضایی بوده که به وجود آمده، همانطور که کسبوکارهای سنتی به ناچار از کسبوکارهای جدید جاماندهاند. این کسبوکارهای نوآور در این زمان تلنگری خوردند تا متوجه شوند که نوآوری باید یک فرآیند روزمره برای آنها باشد تا بتوانند خود را با فضا تطبیق دهند. دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه کرونا یک شیوع جهان شمول بود و ما هم از اتفاقات جهانی جدا نبودهایم، گفت: به دلایل فرهنگی و برآمده بر از محدودیتهایی که از قبل به ما تحمیلشده بود، ما فرصتهایی داشتیم که بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی در این عرصهها عقبماندهاند و کسبوکارهای ما موفقتر عمل کردهاند. وی افزود: بههرحال کسبوکارهای نو پا و سنتی به دو گروه کلی تقسیم شدهاند، یک گروه دچار آسیب شدهاند و گروه دیگر کسبوکارهایی بودند که کرونا برای آنها یک موقعیت استثنایی شد. آن کسبوکارهایی که آمادگی جهش را داشتند از این فرصت استفاده کردند ولی کسبوکارهایی که آمادگی لازم را نداشتند، عقب ماندند. سجادی نیری با تأکید بر اینکه بحران کرونا نشان داد که بحث آمادگی یک کسبوکار بسیار جدی است و بزرگ شدن استارتآپ بر اساس برنامهریزی مؤسسین آن نیست، تصریح کرد: ممکن است شرایطی به وجود بیاید که در برنامه مالی استارتآپ نبوده، قبلاً برای آن منابع جذب نشده و برای آن در وجه زیرساختهای فناورانه فکر نشده و اتفاقاً اینیک فرصت است که باید به آن توجه شود. کرونا باعث شد تا به بخش اتفاقات پیشبینینشده کسبوکارها توجه بیشتری داشته باشیم و بدانیم که شرایط پیشبینینشده تهدید نیست بلکه گاهی برای کسبوکارها فرصت است. کسبوکارها در ایران با پنج مشکل اصلی سروکار دارند دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هنوز هم کسبوکارها در ایران با پنج مشکل اصلی سروکار دارند که من آن را «بمب» مینامم گفت: یکی از دغدغهها قوانین مرتبط با بیمه و تأمین اجتماعی است (ب اول کلمه بمب). مشکل دوم، بحث مالیات و نگاه سنتی سازمان امور مالیاتی به استارتآپها است (م کلمه بمب) و مشکل سوم تأمین مالی این بنگاهها است (ب آخر کلمه بمب). وی افزود: دغدغه جدی دیگر دریافت مجوزها برای کسبوکارها است. دولت در کشور ما اصرار دارد قیم مابانه با کسبوکارها برخورد کند، اگر دولت با آنها کاری نداشته باشد راه خود را پیدا میکنند. مشکل آخر این کسبوکارها کیفیت پایین نیروی انسانی کیفی است که مجموع اینها واژه «بمب من» را به وجود میآورد. سجادی نیری با اشاره به اینکه برای نیروی کیفی دارای مهارت همیشه بازار کار وجود دارد، ادامه داد: ما در حوزه نیروی انسانی کیفی فقیر هستیم و احتیاج داریم تا در عرصههای آموزش و فرهنگ خانوادهها به مدرکگرایی به بازنگری کنیم. وی افزود: کرونا نشان داد که دولت و دولتمردان میتوانند برای مجوز دادن سبکتر برخورد کنند به صورتی که به برخی از کسبوکارهای حوزه بهداشتی در عرض یک هفته مجوز دادند ولی همچنان این مشکلات پایدار است و باید برای آنها راهحل جدی پیدا کرد. مردم مسئولان را شکل میدهند سجادی نیری در پاسخ به اینکه چه کسانی در حال سنگاندازی برای کسبوکارها هستند، گفت: هر کدام از ما در جایگاهی که نشستهایم این «مای» سنگانداز برای دیگران هستیم. همه ما در زندگی شعاری داریم ولی زمانی که خودمان وارد عرصه عمل میشویم، کاری خلاف آن انجام میدهیم. دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم مسئولان را شکل میدهند و تنها مسئولان نیستند که بر مردم تأثیر دارند، گفت: از همین مردم نماینده مجلس، مدیر و مسئول بیرون میآید و البته مدیرانی که وارد عرصههای تصمیمگیری میشوند رفتار متناقضی از خود نشان میدهند. وی با بیان اینکه افرادی که در میدان کارآفرینی هستند و بخشی از دولت و حاکمیت که تلاش میکند از آنها حمایت کند با افرادی در همین فضا روبرو هستند که سنگاندازی میکنند که اتفاقاً در این نشستها حضور ندارد، ادامه داد: این افراد با این سؤالات و پاسخدهی به آن روبهرو نیستند و اصلاً در این فضا حضور ندارند. سجادی نیری با اشاره به اینکه همه مشکلات را نمیتوان قائل به یک عامل دانست، خاطرنشان کرد: سکوت در مقابل این سنگاندازان یکی از این عوامل است. اگر من اسم چند سازمان را بیاورم، در آن سازمانها اتفاقی نخواهد افتاد و عملاً آن کسبوکار متضرر میشود ولی ترجیح من این است که تلاشی یکساله را برای رسیدن به هدف داشته باشم و در صورت لزوم از آن سازمان انتقاد بکنم تا فضا را برای برداشتن موانع از پیش روی کسبوکارها هموار کنم. دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در برخی مواقع ناگزیر هستیم برای دفع یک شر بزرگتر تعامل کنیم، تصریح کرد: در شرایطی هستیم که باید با فرایند پیشرفت، توسعه و تحول در کشور همراه باشیم و این فرایند را تقویت کنیم و این فرایند نیاز به زمان، مجاهدت و فداکاری دارد. وی افزود: البته تعداد کسانی که آماده این فداکاری و مجاهدت برای بقای نسل بعد هستند زیاد نیست که بخشی از آن مربوط به فرهنگ کشور است که باید در کوتاهمدت به نتیجه برسیم و یکشبه ره صدساله را طی کنیم. سجادی نیری با تأکید بر اینکه حوزههای استارتآپی مصداقی برای صبوری برای تحقق یک فرآیند موفقیت است، گفت: داستان تمام استارتآپهای داخلی و خارجی صبر 10 تا 20 ساله برای به دست آوردن نتیجه است. وی ادامه داد: یکی از معضلات کشور ما این است که ما آدمهای صبوری نیستیم و میخواهیم سریع به نتیجه برسیم و این مقصود و نتیجه پولدار شدن است و بنابراین این «مای» سنگانداز همه ما هستیم. انتهای پیام/∎
نظر شما