شناسهٔ خبر: 40948008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استمرار روند اوجگیری کرونا در کردستان

اگرچه دیگر آمار کل مبتلایان به کرونا از آغاز شیوع این ویروس تا کنون از سوی مسئولان ارائه نمی‌شود و فقط به آمار 24 ساعت گذشته بسنده می کنند، اما اوج گیری کرونا در کردستان را می توان در این آمار 24 ساعته از تعداد مبتلایان جدید و مرگ و میرها متوجه شد‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، تقریبا 5 ماه از درگیری ایران با کرونا می‌گذرد، ویروس هزار چهره‌ای که هر روز چیز تازهای را از خود نشان می‌دهد و جهان بشریت را با چالش جدی مواجه کرده است.

شرایط برخی از استان‌ها با گذشت چندین ماه از شیوع این ویروس تقریبا به حالت تثبیت در آمده و زندگی مردم تقریبا به روال عادی بازگشته است، اما حال و روز کردستان در این روزها بحرانی است.

چهره کردستان از سیلی بی‌توجهی برخی از شهروندان در قبال کرونا سرخ است، هشدارها جدی است، اما خیلی‌ها نسبت به این موضوع بی‌توجه و بی‌تفاوت هستند.

درخواست‌های متعدد نمایندگان مجلس، شوراهای شهر و حتی فعالین اجتماعی از مسوولان برای قرنطینه‌کردن استان کردستان به ویژه شهر سنندج برای قطع زنجیره کرونا و برخورد با برگزاری مراسمات و مهمانی‌های مختلف تقریبا هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

تلاش نفس‌گیر کادر درمانی استان در این روزها که با آمار بالای شیوع کرونا مواجه هستیم سخت و نفس‌گیرتر شده است، امکانات و تجهیزات و حتی ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کاملا پر شده است.

 تفویض اختیارات ویژه به استانداران استان‌های مرزی

 حسین خوش‌اقبال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان می‌گوید: تفویض اختیارات ویژه به استانداران مرزی در بحث مقابله با کرونا ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: استان‌های مرزی در مواقع مختلف با تحولاتی مواجه می‌شوند که نیازمند ملاقات و تصمیم‌گیری آنی، فارغ از رویه‌ها و هماهنگی‌های معمول بوده لذا تفویض اختیارات ویژه به استانداران مرزی، ضروری است.

شروع زندگی به قیمت مرگ چند نفر؟

اگرچه برگزاری مراسمات عروسی در استان کردستان در این شرایط کرونایی در فضای مجازی خیلی خبرساز شد و حتی مورد انتقاد بسیاری از مردم قرار گرفت اما با این وجود برگزاری این مراسمها به ویژه در مناطق روستایی ادامه دارد و در این میان شهرهایی مانند سنندج و سقز با وجود شرایط بحرانی هنوز شاهد برگزاری این مراسمات و اوج‌گیری کرونا به دلیل بی‌توجهی مردم است.

برخورد قضایی با برگزارکنندگان مراسم عروسی

علیرضا رضاپور دادستان سقز گفت: شرایط شیوع کرونا ویروس در استان قرمز است و مردم باید با رعایت نکات بهداشتی زمینه را برای تغییر این وضعیت فراهم سازند.

وی با بیان اینکه با متولیان و برگزار کنندگان مراسم عروسی و عزا در این شهرستان برخورد قضایی و قانونی می‌شود، عنوان کرد: شهروندان سقزی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای کاهش و قطع زنجیره انتقال این بیماری منحوس همکاری لازم را داشته باشند.

با متولیان و برگزارکنندگان مراسم عروسی و عزا در این شهرستان برخورد قضایی و قانونی می‌شود

 

وی به برگزارکنندگان مراسم‌های فاتحه‌خوانی، عروسی و اجتماعات گسترده تذکر جدی داد و گفت: با توجه به مصوبات ستاد کرونای شهرستان، در صورت برگزاری با متولیان این مراسم قاطعانه براساس قوانین تهدیدکنندگان بهداشت عمومی و انتشاردهندگان بیماری‌های واگیردار  برخورد می‌شود.

هر بیمار مبتلا به کرونا ۴۰۰ فرد سالم را درگیر می‌کند

 ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان هم گفت: کرونا یک ویروس جدید است که  شناخت کامل آن شاید ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان نیاز داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایمنی که این بیماری ایجاد می‌کند، فعلا از نظر کیفیت و کمیت نامشخص است، گفت: در سطح دنیا، راهکار مهار کامل بیماری برای پیشگیری از شیوع آن مورد بررسی قرار گرفته که یکی از آنها قرنطینه کامل و سراسری است.

به گفته وی، قرنطینه سراسر با توجه به اینکه بازار اقتصادی جهان نمی‌تواند به مدت طولانی در قرنطینه بسر برده و فعالیت خود را تعطیل کند عملا ممکن نیست.

قادری تصریح کرد: آزاد گذاشتن این بیماری ویروسی و صرفا هشدار به مردم دومین روشی در مواجه با این ویروس در دنیاست روشی که در کشور سوئد اجرا و متأسفانه تأثیرات منفی آن بر جامعه خود را نشان داد.

وی افزود: روش سوم میانه ۲ روش است در مبارزه با این بیماری، فشار بر اپیدمی و سرکوب آن باعث کشدار شدن روند ابتلا و جلوگیری از پیک‌های شدید بیماری می شود که این روش در بیشتر کشورها مورد استفاده قرار گرفته است.

اختصاص ۷۰ درصد ظرفیت بیمارستانی کردستان به بیماران کرونایی

به گفته معتون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ظرفیت بیمارستانی از بیماران کرونا پر شده در صورت عدم خودمراقبتی و عدم رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت، هر یک نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند ۴۰۰ فرد سالم را مبتلا کند.

وی اذعان داشت: رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک تنها راه پیش روی مردم در طولانی مدت است تا زمانیکه واکسن مناسبی برای بیماری کشف شود، استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری و برگزاری مجالس شادی و عزا در این شرایط ممنوع است.

 استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری و برگزاری مجالس شادی و عزا در این شرایط ممنوع است.

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در مواردی محلی که موجب تجمع افراد و خطر ابتلا به این بیماری باشد، در هر صورتی برای حفظ سلامت عموم باید تعطیل شود.
وی ادامه داد: کیت‌های تستکرونا بر اساس جمعیت هر استان توسط شرکت‌های تولیدکننده با محدودیت هر سه یا چهار روز عرضه می‌شود البته این نوع کیت‌ها درصدی خطا دارند و ۱۰۰ درصد نیستند از این رو در خانه ماندن و خود مراقبتی کسانی که علائم بیماری را دارند می‌تواند به سرعت بهبودی کمک کند.

آماده‌باش کامل آرامستان بهشت محمدی

سنندجی رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری سنندج هم می‌گوید: به حجم بالای تعداد متوفیان طی دو هفته اخیر و چندین برابر با شیوع ویروس کرونا، کارکنان و کارگران خدوم و زحمتکش سازمان آرامستان‌ها بصورت شبانه‌روزی در آماده‌باش کامل بوده و با تمام توان در جهت تدفین متوفیان این ویروس منحوس و دیگر متوفیان  اقدام می‌نمایند.

وی گفت: دفن اموات کرونایی با نظارت کامل علوم پزشکی انجام خواهد شد و تمامی پروتکل‌های بهداشتی در این خصوص رعایت می‌شود.

 وی گفت: در اینکه آرامستان‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا مکانی  بسیار خطرناک است شکی نیست و بارها هم مسولان علوم پزشکی و هم رسانه‌های تصویری، نوشتاری در این خصوص هشدار داده و این سازمان هم  با نصب بنر و انتشار اطلاعیه  از شهروندان در خواست نمودیم که در صورت فوت بستگان به این آرامستان مراجعه نکنید که به دلیل عدم رعایت شهروندان هر روز شاهد تجمع بسیار زیادی از شهروندان مقابل درب‌های آرامستان بهشت محمدی هستیم.

نظارت کامل مسوولان علوم پزشکی بر تدفین اموات کرونایی

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری سنندج اعلام کرد: در تصاویری که در برخی خبرگزاری منتشر شده کاملا واضح است که اجساد افراد متوفی با آمبولانس به قطعه مورد نظر حمل می‌شود و مسولان علوم پزشکی هم از مرحله ورود متوفی به آرامستان  تا تدفین متوفی نظارت کامل را خواهند داشت.

سنندجی افزود: عملیات ضدعفونی وگندزدایی بخش‌های مختلف آرامستان، آمبولانس‌ها و ابزارآلات این سازمان بصورت مستمر انجام می‌شود.

عملیات ضد عفونی وگندزدایی بخشهای مختلف آرامستان بصورت مستمر انجام می شود.

 

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری سنندج در مورد برخی شایعات در فضای مجازی در زمینه هزینه قبر در این آرامستان هم گفت: هزینه قبور در سنندج نسبت به سایر استان‌ها بسیار پایین است و هزینه اخذ شده هم بر اساس تعرفه عوارض و بهای  خدمات که هر ساله مصوب می‌شود اخذ خواهد شد.

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری سنندج اضافه کرد: بعد از کادر درمانی، نیروهای تلاشگر سازمان آرامستان‌ها روزهای سخت و بحرانی را تجربه می‌کند.

سنندجی از تمام شهروندان درخواست کرد: در صورت فوت بستگان از  تجمع در مقابل درب‌های آرامستان‌ها بهشت محمدی خودداری و فقط دو نفر از بستگان  درجه یک جهت تشکیل پرونده مراجعه کنند.

5 نفر دیگر جان باختند

 فرزین رضاعی رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی کردستان هم  با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته 245 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر 571 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مداوا هستند.

به گفته وی، بیشترین آمار بستری شدگان مربوط به شهر سنندج و کمترین آمار مربوط به شهرستان دهگلان است.

براساس آنچه این مقام مسئول عنوان کرده است، وضعیت 78 بیمار مبتلا به کرونا در کردستان مطلوب نبوده و در بخش ویژه بستری هستند و با مرگ 5 نفر طی 24 ساعت گذشته تعداد جانباختگان بر اثر ابتلا به این ویروس به 277 نفر رسیده است.

و اما...

اگرچه دیگر آمار کل مبتلایان به کرونا از آغاز شیوع این ویروس تا کنون از سوی مسئولان ارائه نمی‌شود و فقط به آمار 24 ساعت گذشته بسنده می‌کنند، اما اوج گیری کرونا را می‌توان در این آمار 24 ساعته از تعداد مبتلایان و مرگ و میرها به خوبی درک کرد.

پیش‌بینی مسئولان محقق شد

حال این روزهای کردستان بحرانی است،کرونا از آنچه فکر می‌کنید به ما نزدیک‌تر است، دیگر خبری از ضدعفونی و اقدامات سفت و سختی که اوایل شیوع این کرونا وجود داشت در سطح شهرها نمی‌بینی، کرونا سوار بر بی‌توجهی مردم و بی مسئولیتی شمار زیادی از مسئولان در کردستان قدرت گرفته، مسوولان اول تابستان را ماه عزاداری مردم استان پیش بینی کرده بودند پیش‌بینی که امروز با نگاهی گذرا بر تعداد فوت شدگان و پرشدن قسمت متوفیان کرونایی در بهشت محمدی سنندج به راحتی می‌توان تحقق این پیش‌بینی را دید.

این وضعیت نشان می‌دهد که حتی قرنطینه کردن استان هم دردی را دوا نمی‌کند و «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» است و اگر مردم به فکر خود نباشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند وضع روز به روز وخیم تر خواهد شد!

گفتنی است؛ بنا به گفته مسئولان 20 درصد از مردم کشور به بیماری کرونا مبتلا شدند و استفاده از ماسک می‌تواند یک سوم از ابتلا به این بیماری مبتلا شده‌اند.

تا ظهر جمعه ششم تیر ماه در مجموع ۲۱۷ هزار و ۷۲۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۰۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۲۳۹ نفر رسید.

انتهای پیام/2330/71

نظر شما