شناسهٔ خبر: 40918954 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رییس اتاق بازرگانی کرمان مطرح کرد؛

ضرورت راه اندازی صندوق پسته و خرما در کشور

رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت: انتظار داریم در سفر وزیر جهاد کشاورزی به کرمان مجوز راه اندازی صندوق خرما و پسته صادر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، سیدمهدی طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی استان کرمان در نشست فعالان تشکل‌های بخش کشاورزی کرمان با حضور خاوازی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر صندوق‌های پسته و خرما مانند صندوق برنج و دیگر محصولات کشاورزی فعال شوند می‌تواند امکان استفاده از تسهیلات برای این دو محصول را فراهم کند.

او افزود: قانونی که انتظار داریم با تلاش‌های وزیر جهاد برطرف شود قانون کشت برای حفظ مالکیت است که اگراجازه داده شود حفظ مالکیت بدون کاشت درخت و استفاده از آب باشد که می‌تواند به صرفه جویی ۲۵ درصدی آب کمک کند.

طبیب زاده بیان کرد: جناب وزیر شما بهترمی دانید ۱ میلیارد و ۵۰۰ هزارمترمکعب مصرف آب در کشاورزی چیست. 

او بیان کرد: حوزه کشاورزی ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند که کافی نیست.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه نیاز به بازنگری جدید در کشت و آبیاری و مدیریت کشاورزی استان کرمان داریم اظهارداشت:۹۴ درصد آب استان در کشاورزی مصرف می‌شود و مصرف آب در این بخش با قیمت آب در حال انتقال از خلیج فارس مقایسه می‌شود.

طبیب زاده گفت: در تولیدات زراعتی ۱۵۰۰ مترمکعب، در باغبانی ۳ هزارمترمکعب، در گلخانه ۵۵ هزارمترمکعب آب مصرف می‌شود.

او تصریح کرد: از سال گذشته تولید بذر در کرمان آغازشده است در حالی که تولید بذر در کشور زیر ۵ درصد است و این یک تهدید است.

او یکی از معضلات کشاورزی استان را الگوی کشت ذکر کرد و گفت: بحث دیگر انباشت پسته در انبار‌ها و از سویی نزدیک شدن فصل برداشت این محصول است.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: دربخش صادرات ضربه‌های بزرگی به کشاورزی کرمان وارد شد و من تعجب می‌کنم مگر نماینده وزارت کشاورزی در کارگروه صادرات حضور نداشت که این بلا سرمحصولات ما می‌آید نمونه آن پیاز جنوب کرمان بود که زیان هنگفتی از این اشتباهات دید.

انتهای پیام/س

نظر شما