شناسهٔ خبر: 40912453 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تا پایان دولت

تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی آبرسانی می‌شود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: تا پایان دولت دوازدهم همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان خراسان جنوبی از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

صاحب‌خبر -

محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه از تشکیل سندیکای بانکی و تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه تکمیل مجتمع‌های آبرسانی استان از محل ماده ۵۶ خبر داد.

وی ادامه داد: اعتبار تامین شده برای تکمیل این ۳۷ مجتمع آبرسانی ۵۰۰ میلیارد تومان است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در شرایط عادی و با تزریق اعتبارات سالانه، اجرای این پروژه‌ها ۱۲ سال زمان نیاز داشت اما با این اعتبار، کار در بازه زمانی ۲ ساله به نتیجه خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با تامین این اعتبار و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی، گام بزرگی در راستای تامین آب ۵۰۰ روستا برداشته می‌شود که سال‌هاست به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می‌شوند. 

معتمدیان انجام طرح تکمیل مجتمع‌های آبرسانی را یکی از برنامه‌های تعریف شده در سند سازگاری با کم‌آبی استان عنوان کرد و گفت: از دیگر برکات این سند، توجه به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، سیستم‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت در کوتاه مدت است.

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی به عنوان طرح پایلوت کشوری، مرداد سال ۹۸ در نشست شورای عالی آب با حضور معاون اول رییس جمهوری به تصویب رسید.

در قالب این طرح، میزان آب مورد نیاز استان تا سال ۱۴۲۵ مورد بررسی قرار گرفته است و براساس آن سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب از بیلان منفی آب سفره‌های زیرزمینی و کسری مخازن آب استان جبران خواهد شد.

خراسان جنوبی با جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، ۳۰ شهر و هزار و ۷۵۰ روستا دارد و آب شرب حدود ۵۰۰ روستا در این استان با تانکر تامین می‌شود.

پروژه آبرسانی و تامین آب پایدار ۱۵ روستای استان خراسان جنوبی دهم خرداد امسال در پنجمین هفته از پویش هر هفته_الف_ب_ایران با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

نظر شما