شناسهٔ خبر: 40903879 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رشد ۱۰۱ درصدی رسیدگی به پرونده‌های دادسرای عمومی و انقلاب کرمان

دادستان کرمان گفت: دادسرای عمومی و انقلاب کرمان در دوره یکساله توانست از مجموع پرونده‌های ورودی به ۴۵ هزار پرونده با رشد ۱۰۱ درصدی رسیدگی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، دادخدا سالاری دادستان عمومی وانقلاب کرمان گفت: کاهش پرونده‌های دادسرای کرمان با نرخ رسیدگی ۱۰۰ درصد، باعث کاهش ۱۷ درصدی پرونده‌های قبلی این واحد قضایی شد.

او افزود: در دو ماهه ابتدای سال نیز این دادسرا با موجودی سه هزار و ۴۷۹ پرونده کار خود را شروع کرد و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری چهار هزار و ۸۹۶ پرونده تحت عناوین مختلف اتهامی مطرح شده از سوی شهروندان کرمان و ارگان‌های نظارتی تشکیل شد.

سالاری تصریح مرد: با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی قضات و کادر اداری تعداد چهار هزار و ۹۷۹ پرونده با دقت، سرعت و رعایت انصاف رسیدگی و نسبت به آن‌ها تصمیم گیری قضایی به تناسب و فراخور هر پرونده انجام شد.

او با اشاره به آنچه در حوزه آموزش و نظارت بر ضابطین عام و خاص دادگستری توسط دادسرای عمومی و انقلاب کرمان و در راستای ماده ۳۰ آیین دادرسی کیفری صورت پذیرفته است، بیان داشت: برگزاری ۲۳ دوره آموزش حین خدمت ضابطان عام دادگستری در راستای اجرای تبصره یک ماده ۳۰ آیین دادرسی کیفری و ماده ۸ آیین نامه اجرایی احراز عنوان ضابط دادگستری مصوب ۹۲ ریاست محترم قوه قضاییه از جمله این اقدامات است.

دادستان عمومی وانقلاب کرمان همچنین برگزاری ۸ دوره آموزش حین خدمت ضابطان خاص دادگستری در راستای اجرای ماده ۱۰ قانون حفظ و گسترش فضای سبز سال ۵۲، ماده ۱۵ قانون تاسیس شرکت مخابرات، ماده ۱۵ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، ماده ۵۴ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع به همراه تبصره ۲ آن و... را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد.

سالاری افزود: نظارت بر حسن اجرای وظایف ضابطان عام شامل کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی در سطح استان و پلیس‌های تخصصی در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری در دو شیوه نظارتی سرزده و فراگیر و شیوه دوم سرزده و موردی انجام شد که در همین راستا ۶ نوبت بازدید از تمامی مراجع انتظامی در سال گذشته به عمل آمد.

او از جمله اقدامات و دستاورد‌ها در حوزه پایش فضای مجازی و ارتقاء دادرسی در جرایم فضای مجازی و نوپدید در راستای اجرای برنامه چهارم توسعه قضایی را راه اندازی تیم‌های گشت مجازی با هدف رصد و پیگیری شایعات در فضای سایبر با پیامد‌های اجتماعی و امنیتی بصورت ۱۰۰ درصدذکر کرد.

سالاری افزود: رصد ۱۰۰ درصدی شبکه‌های اجتماعی با پوشش استانی، ۱۲ مورد کاوی پرونده با موضوع جرایم سایبر با هدف ایجاد وحدت رویه ما بین قضات رسیدگی کننده به جرایم سایبر، آموزش قضات ویژه سایبر به استفاده از سامانه کاشف در جهت واکنش سریع در حملات سایبری و برگزاری نشست‌های آموزشی و هماهنگ کننده با ارگان‌های متولی در استفاده از سامانه کاشف نیز انجام شده است.

دادستان کرمان از اقدامات صورت گرفته در حوزه نظارت بر امور دادسرا‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌ها و دادگاه‌های عمومی و بخش در سراسر استان در راستای اجرای ماده ۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری را مشارکت در برگزاری و همایش‌های دادستان‌های استان و بازدید دادستان مرکز استان مرکز استان از دادسرا‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌های سراسر استان در قالب ۱۲ سفر عنوان کرد.

سالاری یادآور شد: بازدید معاونین دادستان مرکز استان در راستای نظارت بر حقوق شهروندی و عملکرد از دادسرا‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌ها و دادگاه‌های عمومی و بخش در سراسر استان و برگزاری بیش از ۵۰ جلسات مستمر برای ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات قضایی نیز انجام شده است.

او گفت: در راستای اجرای ماده ۳ و ۴ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی هم اقداماتی، چون برنامه ریزی و زمانبندی بازدید از زندان‌ها، تحت نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌های موقت بطور روزانه در قالب ۱۸ گروه و بررسی مشکلات محکومین و متهمین از نزدیک توسط دادستان و معاونین دادستان و همکاران قضایی در راستای حفظ حقوق شهروندی انجام شده است.

او افزود: پیگیری بیش از ۵۶۶ درخواست واصله از مددکاران زندان، افزایش فضای فیزیکی و ساخت ساختمان با امکانات سرمایشی و گرمایشی به منظور رفاه حال شهروندان در طول زمان ارائه شکایت و تخصیص فضای فیزیکی و ساخت ساختمان با امکانات سرمایشی و گرمایشی به منظور رفاه حال وکلا و کارشناسان نیز صورت گرفته است.

این مقام قضایی گفت: تسهیل دسترسی شهروند به وکیل معاضدتی جهت اخذ مشاوره و راهنمایی، تسهیل ارائه شکایت شهروندان و دسترسی به امکانات مورد نیاز جهت طرح شکایت با متمرکز سازی کلیه واحد‌های دخیل در مرحله شکایت و تسهیل ارائه شکایت شهروندان از طریق دفاتر خدمات قضایی و استقرار کارشناس به منظور تسهیل دسترسی آسان و به موقع به کارشناس در ساعات اداری و تعیین کارشناس کشیک در ساعات غیر اداری از دیگر اقدامات انجام شده این واحد است.

سالاری از استقرار شعبه ارجاع شکایت و دسترسی مستقیم شهروندان به قاضی در ساعت اداری و ساعات ابتدایی وقوع بزه به منظور کاهش دغدغه و هیجان اولیه، استقرار سیستم نوبت دهی به منظور انجام خدمات قضایی به منظور ایجاد نظم و کاهش تنش‌های ناشی از شلوغی محیط و پیگیری جهت افزایش امکانات رفاهی در محیط پیرامون دادسرای عمومی و انقلاب کرمان با همکاری نهاد‌های مربوطه بویژه شهرداری کرمان خبر داد.

او تصریح کرد: استقرار واحد‌های فروش ماسک و مواد ضد عفونی به منظور رعایت بهداشت و سلامت مراجعین، ضدعفونی دوره‌ای کل ساختمان پس از خروج مراجعین در دوران کرونا، کنترل ویژه جهت کاهش ورودی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور کاهش خطر انتشار ویروس کرونا در بین مراجعین و راه اندازی گشت‌های ویژه به منظور ممانعت از احتکار و در دسترس بودن مواد ضد عفونی و شوینده در دسترس عموم افراد جامعه نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام/س

نظر شما