حجتالاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی، امروز، اول تیرماه، در همایش «گام دوم تبلیغ» در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: اکنون وارد گام دوم انقلاب شدهایم؛ گام دوم انقلاب نیز مانند گام اول همچنان با دشمنی دشمنان اسلام و حتی بیشتر شدن این دشمنیها در حال طی شدن است.
وی اضافه کرد: ابتدای انقلاب اسلامی با مقوله جنگ نظامی مواجه شدیم و دشمنان دست به دست هم دادند تا جلوی پیشرفت انقلاب اسلامی را بگیرند. بعد از اینکه حرکت دشمن در جنگ نظامی ناکارآمد بود و نتوانستند از این صحنه مبارزه موفق بیرون بیایند، دست به جنگ فرهنگی زدند و عملیات جنگ فرهنگی را آغاز کردند. سلاح دشمن در این جنگ رسانه بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: استفاده از ابزارهای رسانهای برای تغییر سبک زندگی اسلامی و ایرانی مردم غیور جمهوری اسلامی در راستای پیشبرد اهداف خود از اقدامات دشمنان طی این سالها بوده است.
صاحبقرانی گلستانی بیان کرد: در تمام دوران جنگ فرهنگی، سلاح جمهوری اسلامی معارف اسلام ناب محمدی بوده است که با کمک این سلاح پرنفوذ و عمیق توانستهایم تاکنون انقلاب اسلامی را پیش ببریم. پرچمداری این حوزه را علما و متدینین پایبند به اصول انقلاب و اسلام ناب بر عهده داشتند. امروز و با فرارسیدن زمان حرکت گام دوم انقلاب، گام یکپارچه شدن و پیروزی نهایی آغاز شده است.
فرودآوردن ضربه کاری به دشمن در گام دوم انقلاب
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در گام دوم انقلاب به دنبال فرود آوردن ضربه نهایی به دشمنان هستیم تا بتوانیم در این گام پرچم جمهوری اسلامی را به دست مولایمان حجتابنالحسن(ع) برسانیم.
صاحبقرانی گلستانی تصریح کرد: اصلیترین سلاح در گام دوم تبلیغ و تبیین موثر مباحث انقلاب اسلامی است. این سلاح نیاز به نو شدن دارد چرا که دشمنی دشمنان نیز نو شده است؛ اقتضائات زمانه تغییر کرده و فرهنگها نیز متفاوت شده است. امروز نیازهای بشر تغییر کرده؛ لذا به دلیل تبلیغات گسترده دشمنان برای تحقق اهداف خود باید به عنوان یک مجموعه تبلیغی سلاح خود را روزآمد کنیم. نیاز است ابزار تبلیغی را که بسیار کارآمد و موثر است به سلاح نو و روزآمد تبدیل و به وسیله آن توطئههای دشمنان را خنثی کنیم.
صاحبقرانی گلستانی با اشاره به گام دوم تبلیغ گفت: ما باید جوانان خود را به گونهای تربیت کنیم که آماده باشند پنجه در پنجه استکبار اندازند و در این مبارزه تمدنی که تمام کفر در مقابل تمام اسلام قد برافراشته، حضور داشته باشند و جهادگونه به این صحنه وارد شوند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: گام دوم تبلیغ یعنی مردمی کردن تبلیغ؛ یعنی از تمام مردم عزیز برای تبلیغ اسلام ناب استفاده کنیم و همه مردم خود را مبلغ دین بدانند؛ البته شاید این سوال به ذهن متبادر شود که وظیفه روحانیت در این میان چیست؟ قطعا سررشتهداری جریان تبلیغ در دایره نخبگانی و رهبری باید بماند چرا که این قشر با معارف دین آشنایی دارد.
صاحبقرانی گلستانی بیان کرد: آنچه امروز اهمیت دارد این است که ما بتوانیم همه مردم را نسبت به تبلیغ و ترویج دین دغدغهمند کنیم تا در نشر خوبیها پیشرو باشند و در مجموع حس مسئولیت در افراد ایجاد شود تا آنچه میدانند را به دیگران هم منتقل کنند. در واقع دلمشغولی یک مادر در مراسم روضه اباعبدالله الحسین(ع) باید این باشد که معارف اهل بیت(ع) را به فرزندانش نیز القا کند. یک معلم در کلاس درس نباید فقط دغدغهاش تدریس باشد بلکه لازم است برخی از مباحث تربیتی را در کنار آموزش به دانشآموزان بیاموزد. همینطور یک استاد علاوه بر درس تخصصی برای دانشجو نیز مباحث اخلاقی و دینی را باید بیان کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: شهید آوینی در کتاب «توسعه و تمدن غرب» اشاره کرده که رسانه غرب از ضعفها استفاده و به این طریق پیام خود را برای پیشبرد منافع خود یعنی همان نظام سرمایهداری به دیگران میرساند.
صاحبقرانی گلستانی افزود: باید دید پیرامون ما در حوزه تبلیغات چه میگذرد. تبلیغات در بیان اسلام به معنای تبیین موثر دین است. همان تبیینی که خداوند در قرآن به نبی مکرم اسلام تاکید کرده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: آن عده که مراقبند در ترویج و تبلیغ اسلام به کسی برنخورد، اهل مبارزه و جهاد نیستند. این اسلام مرفهان بیدرد است؛ اسلامی که مروج استکبار است.
وی ادامه داد: تبیینی اثرگذار است که اراده مردم را برای مبارزات تمدنی سرخط کند؛ اینجاست که تفاوت پروپاگاندای غربی با تبلیغات اسلامی معنا پیدا میکند. تبلیغات اسلامی در لایههای مختلفی مانند هیات مذهبی، حوزه علمیه، پاسداری از وطن و ... وجود دارد چه آن مداح تاثیرگذار، چه آن روحانی تاثیرگذار و یا آن سرباز و سردار تاثیرگذار، همه و همه نمونهای از تبیین اثرگذار در تقویت اراده مردم هستند. باید توجه داشت در سختترین شرایط انسان میتوان حرف حق را به گونهای محکم بگوید که لرزه بر اندام دشمنان بیفتد.
صاحبقرانی گلستانی اظهار کرد: ما باید در حوزه تبلیغ تحول ایجاد کنیم و با توجه به فرمایشات رهبری که هر سال مسائل مهم کشور را مطرح میکنند، پیش برویم. لازم است تحول در تبلیغ متناسب با ساختارها اتفاق بیفتد؛ ساختاری متناسب با پویایی ماموریت را نیازمندیم؛ لذا باید از ابزارهای نوین در تبلیغ استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: تحول انسانی یعنی تعالی و رشد که در حیات اجتماعی زندگی همه ما لازم است. این یک رکن است چراکه یک انسان ایستا، گویی به مرگ اجتماعی مبتلا شده است. اگر رشد و تعالی در انسان اتفاق بیفتد، هیچگاه متوقف نخواهد شد. امروز هجمه دشمن روی فضای مجازی است؛ لذا باید در این حوزه ما نیز برنامه داشته باشیم. تفاوت تبلیغ در حوزه دین با پروپاگاندی غربی در این است که در جریان تبلیغات یا همان پروپاگاندای غربی، مدیریت افکار با استفاده از ضعف و جهل مخاطب است. حتی اقامه نماز امروز ما باید هوشمندانه باشد تا تاثیرگذار باشد.
صاحبقرانی گلستانی ادامه داد: گام دوم تبلیغ گامی است که دارای 3 لایه شامل لایه همگانی در نشر ارزشها، تبلیغ عمومی و تبلیغ اجتماعی است که لایه تحولی و عمیق ما همین تحول در اجتماع است. امروز با توجه به تغییر سبک زندگی مردم نیازمند یک جنبش همگانی در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی هستیم.
انتهای پیام
نظر شما