شناسهٔ خبر: 40768554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۲۸ خرداد

فردا؛ پایان مهلت تعیین روش آزادسازی سهام عدالت/امسال واردات بی رویه نداریم

فردا؛ پایان مهلت تعیین روش آزادسازی سهام عدالت، تولید بیش از ۱۲۶‌ هزار دستگاه خودرو در دو ماه نخست امسال، امسال واردات بی رویه نداریم برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه شبستان به شرح زیر است:

مهلت تعیین روش آزادسازی سهام عدالت فردا به پایان می‌رسد

امکان انتخاب روش مستقیم سهامداری از سوی مشمولان سهام عدالت در حالی از روز ۱۰ اردیبهشت در حال انجام است که این مهلت ساعت ۲۴ فردا (پنجشنبه، ۲۹ خرداد) تمام می‌شود. قرار بود این امکان فراهم شود تا افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند امکان تغییر روش را در صورت تمایل داشته باشند، که به گفته حیدری سخنگوی کانون سرمایه گذاری استانی سهام عدالت این امکان به زودی فراهم می شود.

 

تولید بیش از ۱۲۶‌ هزار دستگاه خودرو در دو ماه نخست امسال

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۱۲۶‌ هزار و ۵۳۵ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال (تولید۱۳۰‌ هزار و ۸۴۵ دستگاه خودرو)‌ افت ۳.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، در مدت یاد شده ۱۱۷ هزار و ۱۷۶ دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان داخلی تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال افت ۴.۱‌درصدی نشان می‌دهد.

در دو ماهه امسال تولید ون با رشد ۴۷۰ درصدی به ۵۷ دستگاه و تولید وانت با رشد ۶.۸ درصدی به هشت هزار و ۳۹۲ دستگاه رسید.

افت ۸.۲ درصدی تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در مقایسه با مدت مشابه پارسال و تولید تنها ۸۹ دستگاه از آنها  از دیگر نکات این آمارهاست، اما تولید اتوبوس با رشد ۲۰۰ درصدی به ۱۴۷ دستگاه رسید.

در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال همچنین ۶۷۴ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با دو ماهه پارسال رشد ۱۴.۲‌ درصدی نشان می‌دهد.

 

طبقه بندی واردات و اولویت بندی، برای افزایش تولید و جهش تولید/ امسال واردات بی رویه نداریم

«حمید زادبوم» شب گذشته (سه شنبه 27 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره روند واردات در سالهای اخیر گفت: در سال گذشته  43.7 دهم میلیارد دلار واردات داشته ایم. سه نوع واردات کالای سرمایه، مصرفی و واسطه ای داریم. در سال گذشته کالای واسطه ای و واسطه ای ضروری 67.3 دهم درصد و کالای سرمایه ای و سرمایه ای ضروری 13.6 دهم درصد و 17 درصد نیز کالای مصرفی و مصرفی ضروری و مابقی سایر کالاها بوده است.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در حال حاضر واردات بی رویه نداریم و نمی توانیم داشته باشیم. در سال 96، 97 و 98 به طور میانگین در کل 7 درصد کاهش واردات داشته ایم اما به طور کل در سال96 ،حدود 54.4  میلیارد دلار و در سال 97 به میزان 43.1 دهم و درسال 98 نیز 43.7 دهم واردات داشته ایم که واردات کالاهای ضروری بخشی برای ذخیره سازی بوده است به طوریکه واردات کالای اساسی در سال 98 نسبت به بقیه بیشتر بوده است بنابراین از سال 96  تا 98 واردات 7 درصد کاهش داشته است و 98 نسبت به سال 96 بیش از 10 میلیارد دلار کاهش واردات داشته ایم.

 

وی افزود: در سال گذشته بر اساس بخشنامه سال 97 حدود 1400 قلم کالا ممنوع وارداتی داشتند و مسیر ساخت داخل به سمتی رفت که واردات محدود شود. در خرداد 99 بیش از 2 هزار و 224 قلم کالا ممنوع واردات داریم و واردات بی رویه نداشته ایم بنابراین در کنار ساخت داخل و ممنوعیت ها، مواد اولیه تولید و ماشین آلات و کالای اساسی باید واردات داشته باشند اما باید تعادل برقرار باشد.

 

باید اقدامات انقلابی در سال جهش تولید داشته باشیم

«محمدرضا دیانی» شب گذشته (سه شنبه 27 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره روند واردات در سالهای اخیر گفت: برخلاف تصورات دشمن تحریم به فرصت تبدیل شده است البته موانعی هم داریم که بخش صنعت و منابع پولی به صورت محدود است و دولت برای تامین منابع خود و رفع کسر بودجه پول چاپ می کند و مجبور است این مسیر را طی کند بنابراین امسال نیز دولت باید این ریسک را در صنعت نیز بپذیرد در سال جهش تولید اقدامات انقلابی داشته باشیم.

 

رئیس مجمع کارآفرینان گفت: باید به صنعتگران نیز فرصت بدهیم و اقدامات مناسب شرایط ارزی امروز باشد و در بخش تولید نیز دقت داشته باشیم.

 

دیانی گفت: باید برای تخصیص ارز به صنایعی که عمق ساخت داخل بیشتر دارند دقت شود. با توجه به محدودیت ارز و نیاز به کالاهای ضروری ، مصرفی، بادوام و ماشین آلات نمی توان مانند قبل بخشنامه ای عمل کرد بلکه باید اولویت را عمق ساخت داخل قرار داد.

 

رئیس مجمع کارآفرینان افزود: اکنون در جنگ تمام عیار هستیم و باید در سال جهش تولید با سیاست گذاری درست بر ساخت داخل تاکید کنیم و تولید باید برای جلوگیری از ورادات تضمین داشته باشد که این کار نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد. اساس کار در بخش صادرات مقیاس اقتصادی باید دیده شود و رانت از بین برود بنابراین دولت باید از پیشران های اقتصادی حمایت کند و بنگاه های کوچک و متوسط را برای حضور در عرصه جهانی دخالت دهدو بستر های بخش خصوصی فراهم شود.

 

 هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ  ۷۵۵ هزار و ۳۴۱ تومان/دلار در کانال ۱۸ هزار تومان

امروز (چهارشنبه 28 خرداد) هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ  ۷۵۵ هزار و ۳۴۱ تومان،  هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به هزار و ۷۲۸ دلار و هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون تومان ارزشگذاری شده است. امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 7 میلیون و 400 هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با قیمت ۷  میلیون و ۷۱۰ هزار تومان،  نیم سکه ۳  میلیون و ۸۲۰ هزار  تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان و سکه گرمی  یک میلیون و ۱۲۰ هزار  تومان داد و ستد شد.

 

امروز (چهارشنبه 28 خرداد) در بازار آزاد ارز دلار 18 هزار و 210 تومان، یورو 20 هزار و 202 تومان، پوند 23 هزار و 404 تومان، درهم امارات 5093 تومان، یوان چین 2635 تومان و لیر ترکیه 2723 تومان ارزشگذاری شده است.

 

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه 27 خرداد) هر گرم طلای 18 عیار 740 هزار و 200 تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1730 دلار، هر گرم طلای 24 عیار 986 هزار و 900 تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 7 میلیون و 350 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 7 میلیون و 657 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 780 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 2 میلیون و 40 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 90 هزار تومان ارزشگذاری و معامله می شد.

 

روز گذشته (سه شنبه 27 خرداد) در بازار آزاد ارز دلار 17 هزار و 880 تومان، یورو 19 هزار و 883 تومان، پوند 23 هزار تومان، درهم امارات 5018 تومان، یوان چین 2596 تومان و لیر ترکیه 2677 تومان ارزشگذاری و معامله می شد./

 

 

پایان پیام/50

نظر شما