شناسهٔ خبر: 40733708 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اکنون تهدید بیماری کرونا در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر تهدید بیماری کرونا برای کشور در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شده و ساختار جدیدی را در بحث آموزش کشور از طریق بهره‌مندی اساتید و دانشجویان از تکنولوژی ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، امروز (دوشنبه) با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور به‌صورت حضوری و مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد.
غلامی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر و خیرمقدم به حاضران، با گذری بر تاریخچه رویکردهای آموزش عالی طی دهه‌های اخیر گفت: در طول استقرار آموزش عالی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش و تمرکز اصلی به سمت تربیت نیروی انسانی بود و در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رغم وجود برخی از مسائل، تقریباً تمامی نیازهای کارشناسی کشور برطرف شده بود به طوری که اغلب دستگاه‌های اجرایی از نظرات و ایده‌های کارشناسان و فارغ‌التحصیلان داخلی در حل مسائل و مشکلات بهره می‌گرفتند.
وی افزود: از اوایل دهه هفتاد بحث پژوهش در آموزش عالی شکل گرفت که با شروع مقطع تحصیلات تکمیلی و ارشد، دانشگاه‌ها به سمت فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌تر در حل مسائل و مشکلات روی آوردند که حاصل آن این شد که در اواسط دهه ۸۰، رتبه علمی قابل توجهی را در مجامع علمی جهانی کسب کردیم. این رتبه عموماً براساس ارزیابی برون‌دادهای پژوهشی صورت می‌گیرد و اکنون نیز این جایگاه حفظ و در سال جاری یک پله ارتقا داشته است.
وزیر علوم ادامه داد: از اوایل دهه ۹۰ نیز رویکرد دانشگاه‌ها به سمت حل مسائل و توسعه فناوری‌ها حرکت کرد که بر همین اساس، در حال حاضر از ۴۳ پارک علم و فناوری موجود در کشور، ۳۷ پارک ذیل وزارت علوم و در کنار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی حضور دارند و علاوه بر آن تعداد زیادی مرکز رشد نیز در دانشگاه‌ها وجود دارد.
غلامی با اشاره به عملکرد مرحله ورود به توسعه فناوری از سوی مراکز آموزشی و وجود پنج هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور بیان کرد: عملکرد و اراده این مجموعه‌ها در حل مسائل و بحران‌های خاص بویژه کرونا به وضوح دیده می‌شود.
وزیر علوم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در توجه مراکز آموزش عالی به مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: امروزه حرکت و رویکرد دانشگاه‌ها به سمت جامعه محوری است و تمرکز و توجه مراکز علمی به مسائل اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش است.
وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های علمی در کشور مطرح کرد: خوشبختانه امروزه در کشور مجموعه‌ای از پتانسیل‌های اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را در اختیار داریم که با تلاش خود، جایگاه علمی کشور را تاکنون حفظ کرده‌اند و قطعاً هر درخواستی و پیشنهادی دولت محترم در حوزه تحقیق و فناوری داشته باشد علی رغم وجود شرایط نابرابر جهانی، جامعه علمی کشور با تکیه بر ظرفیت‌ها از عهده آن بر خواهد آمد.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر فضای امروز دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر فضای دانشگاه به نوعی است که همکاران طی این مدت تلاش می‌کنند کمتر صحبت کنند و بیشتر کار کنند که نمود عملکردها و فعالیت‌ها باعث توسعه امید در جامعه می‌شود.
غلامی با بیان اینکه براساس گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، امروزه بحث توجه به مهارت دانش‌آموختگان و اشتغال‌پذیری موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است، افزود: یکی از موضوعاتی که درحال حاضر به‌صورت جدی در حال انجام است، آمایش آموزش عالی است که این امر براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ۲ سال گذشته شکل گرفته و طرح آن برای اجرا آماده شده است که مشتمل بر مأموریت‌گرایی، کیفی‌سازی و شبکه‌سازی واحدهای کوچک است و به منظور تحقق این امر نیازمند به حمایت استاندارها و هماهنگی ائمه محترم جمعه هستیم.
وی با بیان اینکه در بحث بازنگری سرفصل‌ها، کیفی سازی انجام شده و تهدید بیماری کرونا برای کشور اکنون در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شده، مطرح کرد: شرایط فعلی سبب ایجاد شکل‌گیری ساختاری جدید در بحث آموزش شد و اعضای هیئت علمی با بهره‌مندی از تکنولوژی وارد فضایی نوین شدند که نمونه‌های بسیار خوبی هم در این زمینه وجود دارد به طوری که برای مثال، یکی از دروس ارائه شده از سوی یکی از اساتید جوان، ۱۲ هزار بار در فضای مجازی توسط مخاطبان دانلود شده است.
وزیر علوم با تاکید بر لزوم حمایت بخش‌های مختلف ادامه داد: در حال حاضر انتظار داریم تا حمایت وزارت ارتباطات را در بحث تأمین و کاهش هزینه‌های اینترنت در حوزه آموزش را داشته باشیم. در بخش آموزش توجه به مراکز غیردولتی بسیار مهم است که هم اکنون این مراکز به دلیل عدم حمایت کافی در معرض آسیب هستند که باید مسائل و مشکلات مربوطه هرچه زودتر مرتفع شود تا بتوان این مجموعه‌ها را حفظ کرد.
غلامی اظهارداشت: آنچه وزارت علوم در جهت حفظ آن تلاش می‌کند این است که بتوانیم دستاوردها را تثبیت و حمایت کنیم و این افتخارات به عنوان دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در مراکز علمی و سطح کشور ماندگار شود.
وی در پایان با اشاره به لزوم حمایت از صندوق پژوهش و فناوری از سوی دولت به عنوان تضمینی بر هدفمند کردن منابع پژوهشی گفت: انتظار داریم تا اعتماد و حمایت دانشگاه‌ها از سوی بخش‌های مختلف با توجه به برون‌دادها و دستاوردها افزایش یابد تا ساماندهی آموزش عالی نیز محقق شود.

انتهای پیام/

نظر شما