شناسهٔ خبر: 40613830 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولویت شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: اولویت اول شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد مقدمات اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور کبگانیان قائم‌ مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه یکصدوسی‌ودوم شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: اکثر اعضای حقیقی و حقوقی در جلسه امروز حاضر بودند و سه دستور مهم به استماع حاضرین رسید و برخی هم مصوب شد. 

وی درباره اولین گزارش این جلسه، گفت: این اولین گزارش ملی عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی بود که این صندوق دارای قانون مصوب و بودجه بسیار مناسب است و ما گزارش این حوزه را نداشتیم. اعضای شورای عالی انتقاداتی به عملکرد گذشته صندوق داشتند که بعد از اینکه اصلاحاتی انجام و شیوه عملکرد و روش‌ دوستان مقداری اصلاح شد اولین گزارش امروز ارائه شد. 

قائم‌ مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گزارشی درباره کاهش تصدی‌گری دولتی و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرد به طوری که بسیاری از این شرکت‌ها نیاز به حمایت‌های مالی لازم دارند. توسعه کمی و کیفی مدیریت صندوق بخصوص اعطای تسهیلات براساس اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور و همکاری با پارک‌ها و نفوذ فناوری‌ در بنگاه‌های بزرگ بخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در این جلسه پیشنهاد شد. 

وی افزود: شرکت‌های کوچک در جایگاه خودشان تحرکی دارند ولی بخش مهمی از اقتصاد دانش‌بنیان‌ها با تحول در بنگاه‌های بزرگ کشور اتفاق می‌ افتد و خواسته شده که گزارش رسمی را براساس اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور ارائه دهند و همینطور میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان را. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نگران سهم بالای بیکاری و مشکل اشتغال در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستیم که هزینه‌های زیادی برایشان شده و بنابراین اشتغال فارغ‌‌التحصیلان جزو اولین‌ اولویت ما است و مقرر شد با اصلاحاتی که پیشنهاد شده این طرح نهایی شود و  ان‌شاء الله به عنوان گزارش ملی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حضور روسای محترم سه قوه ارائه شود. 

وی گفت: مسؤولان صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در جلسه امروز نکاتی را درباره سیاست گذاری‌ها ارائه کردند و تاکید داشتند ما مجری و دستگاه اجرایی هستیم و باید سیاست‌های صندوق از سوی نقشه جامع علمی کشور تعیین شود. پیشنهاد شد که سیاست‌های مورد نظرشان را با تعامل دبیرخانه ستاد نقشه جامع علمی کشور  نهایی و برای تصویب آماده کنند.

کبگانیان درمورد گزارش دوم جلسه امروز  شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گفت: بسیاری از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور مشکی درباره مدارک معادل دارند که گزارش این موضوع  توسط وزیر علوم و معاون آموزشی این وزارتخانه ارائه شد. 

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه گفت: در سال‌های خاص و محدودی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای داشته که دانشگاه فرهنگیان مورد استثنا قرار گیرد و آنها بتوانند ادامه تحصیل بدهند، و این امر به دلیل اهمیتی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بحث آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان قائل است.

کبگانیان افزود: به علت ناآگاهی برخی دستگاه‌های مسؤول و همچنین ناآگاهی شرکت‌کنندگان تعدادی دیگری از دانشجویان غیر از دانشگاه فرهنگیان وارد مقاطع بالاتر شده‌اند و در حال حاضر مشکل قانونی دارند؛ لذا  این موضوع به صورت مناسب طرح شد و مورد بررسی قرار گرفت اما به دلیل تناقضات موجود در گزارش موضوع جمع بندی شد و جلسه بعدی قرار است مورد رسیدگی قرار بگیرد و به تصویب برسد.

وی با اشاره به اینکه، وزارت علوم در این خصوص احتیاج به  مصوبه‌ای دارد که باید در این ستاد به نتیجه برسد، افزود: نکته کلیدی اینجاست که درخواست  آنها تسری مصوبه ستاد به موضوع غیر از دانشگاه فرهنگیان است.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مصوبات خود اصرار دارد تا تغییر پیدا نکند و صحیح نیز همین است، بنابراین اعضاء جلسه درخواست کردند که اطلاعات بیشتر دریافت شود و فعلا به تصویب نرسیده است. چند نفر از اعضاء رای خود را منوط به این موضوع کردند.چراکه طبق آئین نامه ستاد باید از تعداد ۱۳ رای ۷ رای موافق باشد.

وی به گزارش سوم این جلسه اشاره کرد و گفت: این دستور مربوط به کاری است بین حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی که بسیار نقش دارد و موسسات خاصی هستند که حوزوی و دانشگاهی هستند و این موسسات دارای اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و پیش از این تصویب شده بود که برای برنامه‌ریزی‌های خاص، کمیسیونی برای این موسسات ایجاد شود.

* ایجاد کمیسیونی برای گسترش و برنامه‌ریزی مؤسسات خاص  

کبگانیان در پایان گفت: ایجاد این کمیسیون قبلا به تصویب شورا رسیده بود ولی وزیر علوم روی این مسئله سوال داشت  که خوشبختانه کار فنی انجام شد و مواردی توضیح داده و همچنین اصلاحاتی در این مصوبه انجام شد که به تصویب همه اعضاء و حاضران جلسه رسید؛ بنابراین ایجاد کمیسیونی برای گسترش و برنامه‌ریزی مؤسسات خاص در ذیل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز به تصویب شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور رسید.

انتهای پیام/

نظر شما