شناسهٔ خبر: 40532652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

مینیاپولیس،کانون بحران حقوق بشر ایالات متحده

چند نکته درباره حوادث امروز امریکا

امیر بی پروا، دکترای حقوق بین الملل عومی، پژوهشگر و فعال حقوق بشر

امیر بی پروا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در میناپولیس از طریق قتل یک شهروند، اعمال خشونت نسبت به معترضین و کنشگران مدنی در برابر افکار عمومی جهان، حقوق بشری چون حق حیات؛ حق تجمع، منع تبعیض و منع آزار و اذیت و شکنجه نقض می شود و کانون جلب توجه این روزهای افکار عمومی درباره نقض حقوق بشر شده است.

صاحب‌خبر -

نویسنده: امیر بی پروا، دکترای حقوق بین الملل عومی، پژوهشگر و فعال حقوق بشر

دبپلماسی ایرانی: همزمان با قتل جورج فلوید توسط مامور پلیس آمریکا، در ملاء عام شوکی عظیم نه تنها بر افکار عمومی آمریکا بلکه بر افکار عمومی جهان وارد شد. متعاقب این رفتار وحشیانه سیاستمداران، فعالان حقوق بشر و کنشگران جامعه مدنی اعلام موضع کردند و افکار عمومی در سرتاسر دنیا واکنش خود را نسبت به این رفتار نشان دادند و اعتراضات گسترده ای در ده ها ایالت آمریکا در اعتراض به وحشی گری مامورین پلیس رخ داد که به خشونت منتهی شد. تاملی ساده در جریان جورج فلوید نشان دهنده این است که این  رفتار ضربه ای به وجدان بشریت بوده که وجدان بشریت نسبت به آن عکس العمل نشان داد و این گستردگی رفتار عمومی نشانه حمایت همه مردمان جهان صرف نظر از تفاوت های ذاتی از انسانیت و کرامت انسانی است.

ابعاد حقوق بشری بحران مینیا پولیس، به جهت نقض آشکار کرامت انسانی و حقوق انسان ها از جهت مختلف قابل مداقه و بررسی است:

اول، رفتار مامور پلیس که توسط دوربین های عابران ضبط شد، رفتار غیر انسانی و مغایر با کلیه مقررات آیین دادرسی کیفری و قوانین کیفری نسبت به افراد مظنون، متهم و محکوم بود که منجر به قتل جورج فلوید در برابر دیدگان جهانیان شد. این رفتار مامور پلیس با قواعد حقوق بشری مختلفی مغایرت دارد و نقض ماده6، میثاق حقوق مدنی و سیاسی است، به این شرح که قتل یک انسان بدون مجوز قانونی به هر نحو نقض حق حیات ابتدایی ترین حق انسانی است، نقض حقی که زیر بنای سایر حقوق انسانی و مبنای دیگر حقوق بشری است. دولت ها برای حفظ حیات انسان ها دارای تعهدند و این تعهد نوعی تعهد ایجابی و سلبی است به این معنا که باید همه اقداماتی را برای حمایت از حق بر حیات انجام بدهند و از اعمالی که مغایر با این حق هستند خودداری کنند. رفتار   پلیس آمریکا نقض آشکار حق حیات و رکن مادی بزه قتل است که نقض بدیهی حق بشری حیات است.

دوم، رفتار وحشیانه مامورین با یک شخص مظنون به دور از رعایت حداقل استانداردهای مشترک آیین دادرسی در کشور های مختلف بود، طوری که مامورین جورج فلوید را به صورت وحشیانه مورد ضرب و جرح قرار دادند و مامور قاتل با پایش بر گردن او فشار آورد، این رفتار مصداق ضرب و جرح و نمونه شکنجه و آزار و اذیت است که مغایر با ماده 7 میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون منع شکنجه است.

سوم، آزار و اذیت یک فرد سیاه پوست که متعلق به یک اقلیت نژادی است به طوری که با وی رفتار غیرقانونی بشود و به صورت خلاف قانون به قتل برسد نمونه آشکار تبعیض است که با ماده 26 میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون محو تمامی آثار تبعیض نژادی مغایرت دارد. البته رفتار تبعیض آمیز نسبت به رنگین پوستان از سال های بسیار دور وجود داشته و امروز در عصر حقوق بشر، کرامت انسانی و تساوی انسانها سوابق این رفتارها در آمریکا وجود دارد که حتی در بیا نیه 28 مه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به آن اشاره شده است.

چهارم، مردم در ایالت های مختلف تجمعات اعتراضی را نسبت به  قتل جورج فلوید و اعمال خشونت و تبعیض به رنگین پوستان برگزار کردند که این تجمعات با اعمال خشونت پلیس روبه رو شدند که این رفتار مقامات امنیتی نقض حق بر تجمع و اجتماعات است. این حق در ماده 20 میثاق حقوق مدنی و سیاسی به عنوان یک حق بشری شناسایی شده و این رفتار نقض آشکار حق تجمع است.

پنجم، ترامپ خواهان پایان اعتراضات شده و به فرمانداران ایالات هشدار داده و اعلام کرده که ارتش را مستقر می کند، این نوع برخورد با اعتراضات به دلیل نقض حقوق بشر و اعمال تبعیض نژادی به معنای نفی مسئولیت دولت در حمایت از حقوق بشر  و کرامت انسانی است  و نشان می دهد که دولت با عمل خود حقوق بشر ر ا نقض می کند.

در میناپولیس از طریق قتل یک شهروند، اعمال خشونت نسبت به معترضین و کنشگران مدنی در برابر افکار عمومی جهان، حقوق بشری چون حق حیات؛ حق تجمع، منع تبعیض و منع آزار و اذیت و شکنجه نقض می شود و کانون جلب توجه این روزهای افکار عمومی درباره نقض حقوق بشر شده است. 

نظر شما