شناسهٔ خبر: 40532317 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش پایداری خواص ضد چروک در پارچه‌های پنبه‌ای

محققان کشور درصدد هستند تا با استفاده از فناوری نانو، پایداری خواص ضد چروک در پارچه‌های پنبه‌ای را افزایش دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اغلب بانوان مسلمان در ایران و دیگر کشور‌های اسلامی از چادر مشکی به عنوان پوشش استفاده می‌کنند. این پوشش مانند دیگر البسه، ممکن است آلودگی‌های محیط را جذب کند و فرد را در معرض بیماری قرار دهد. تشدید گرما در تابستان، خیس و گل‌آلود شدن در روز‌های بارانی و برفی و چروک شدن از مهم‌ترین مشکلات چادر‌ها هستند که اغلب بانوانی که از این پوشش استفاده می‌کنند با آن مواجه‌ هستند.

فناوری نانو برای رفع برخی از این مشکلات راه‌حل‌هایی را ارائه داده است. برخـی از الیاف به ویژه الیاف سلولزی مورد تـجزیه بیولوژیکی میکروب‌ها قرار می‌گیرند. استفاده از مواد آنتی‌باکتریال در بافت یا مراحل تکمیلی دوخت انواع البسه از جمله چادر می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از انتشار میکروارگانیزم‌ها و باکتری‌ها کند. استفاده از فناوری نانو در صنعت نساجی به منظور بهبودبخشیدن به خواص و یا ایجاد ویژگی جدید در منسوجات با استفاده از مواد یا ساختار‌های نانومتری انجام می‌شود.

برای تولید پارچه چادرهای نانویی اغلب از مواد ضدآب و لک، ضدالکتریسته ساکن، ضدچروک، خنک‌کننده و نانومواد آنتی‌باکتریال استفاده شده است. ارگان های زیادی تاکنون در کشور اقدام به تولید چادرهای نانویی کرده اند که مورد اقبال کشورهای خارجی نیز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: افزایش ۳۰ برابری ظرفیت تولید دستگاه ونتیلاتور در یک شرکت دانش بنیان

تولید و فروش ماهانه ۸۰۰ قواره چادر نانو در سال گذشته

صابر قاضی‌پور، مدیر اجرایی موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف درباره صادرات چادر‌های نانویی این موسسه می‌گوید:سال گذشته صادرات به نیجریه و سوریه داشتیم و در کنار آن این محصول برای مشتریان در افغانستان نیز ارسال شده است. نمونه‌هایی نیز به کردستان عراق و اکراین فرستاده‌ایم. این پارچه‌های چادری دارای پوشش نانو به دلیل نازک بودن و ظرافتی که دارند در تولید لباس شب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین بازار این محصول تنها کشور‌ها اسلامی نیست و می‌توان به کشور‌های مختلف صادر شود.

قاضی‌پور از تولید و فروش ماهانه ۸۰۰ قواره چادر نانو در سال گذشته خبر داد و گفت: به دلیل استفاده از فناوری‌نانو این چادر‌ها دوام و قوام بالایی دارند در نتیجه برای مشتریان از جذابیت بالایی برخوردار هستند. ما از نانوذرات برای ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال و آنتی‌استاتیک در این پارچه‌ها استفاده کرده‌ایم و علاوه بر تولید پارچه‌های چادری، از این فناوری برای تولید لباس مردانه نیز استفاده می‌شود به طوری که در حال حاضر در هر فصل تقریبا ۱۰ هزار پیراهن مردانه با استفاده از این فناوری تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مدیر اجرایی موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف از برنامه این موسسه برای استفاده از فرصت‌های تحقیقاتی در داخل کشور خبر داد و افزود: سال گذشته با همکاری برنامه آیچلنج چالشی با هدف ایجاد خاصیت پایدار ضد چروک در پارچه‌های پنبه‌ای با کمک فناوری‌نانو برگزار کردیم که در نهایت دو فناور برتر معرفی شدند و در حال حاضر به دنبال توسعه فناوری ارائه شده توسط این دو فناور هستیم.

او افزود: علاوه بر رقابت چالش آیچلنج، فعالیت‌های دیگری نیز در مسیر توسعه فناوری و کسب و کار داشته‌ایم. برای مثال ما در مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی مستقر شده‌ایم و یکی از تجهیزات پوشش‌دهی منسوجات را در این مرکز برای ارائه خدمات قرار داده‌ایم. با این کار، فناوران و محققانی که نیاز دارند منسوجات خود را پوشش‌دهی کنند با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان می‌توانند از خدمات این دستگاه استفاده کنند. ما امیدوار هستیم که استقرار این دستگاه در آیکن بتواند به جامعه علمی و تحقیقاتی کشور کمک کند و کمی از هزینه‌های پژوهش در حوزه منسوجات را کم کند.

لازم ذکر است این موسسه فرهنگی پژوهشی در محصولات خود از نانوذرات آنتی‎باکتریال استفاده می‌کند و انواع چادر با خاصیت آنتی‌باکتریال را به بازار عرضه کرده است.

گفتنی است، این پارچه‌های چادری نانویی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و نسبت به نمونه‌های مشابه سبک‌تر و دارای لطافت بیشتری هستند. علاوه‌بر این خنک‌کنندگی (برای فصول گرم)، ضدآب و لک، ضدالکتریسته و ضدچروکی از دیگر ویژگی‌های این چادرها هستند.

انتهای پیام/

نظر شما