شناسهٔ خبر: 40488924 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موج وسیع اعتراض‌های ضد نژادپرستی؛ از آمریکا تا آرژانتین و اسپانیا

تهران- ایرنا- موج اعتراض‌های گسترده مردم آمریکا علیه تبعیض‌نژادی که خشونت خونین پلیس و نیروهای نظامی علیه معترضان را به دنبال داشته و امروز وارد هشتمین روز شده است، مرزهای این کشور را درنوردیده و فریاد عدالت خواهان در بوئنوس آیرس آرژانتین و شهرهای اسپانیا را نیز با خود همراه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری افه، بیش از ۵۰۰ نفر معترض در راستای حمایت از تجمع‌های ضد نژادپرستی مردم آمریکا و به دنبال قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی آفریقایی تبار، دیروز سه شنبه در شهر «خیرونا» (شمالشرقی اسپانیا) و «زاراگوسا» (مرکز ایالت آراگون) تجمع کردند.

معترضان در حالی که صورت خود را با ماسک پوشانده بودند، آخرین جمله فلوید هنگام قتل به دست افسر پلیس را فریاد می‌زدند: «نمی‌توانم نفس بکشم». آنها همچنین شعارهایی علیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده سر دادند: «بدون عدالت، صلح غیرممکن است».    

تظاهرات در خیرونا اگرچه به طور مسالمت آمیز آغاز شد اما اقدامات خرابکارانه گروهی از شرکت کنندگان منجر به آسیب برخی خودروها و سوپرمارکت‌ها و سرانجام دخالت نیروهای امنیتی شد.

اعتراض‌ها در حالی به شهرهای اسپانیا سرایت کرده که بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان بارسلونا نیز شامگاه دوشنبه (۱۲ خرداد) در اعتراض به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی در شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا و در محکومیت سیاست‌های تبعیض‌نژادی ایالات متحده، مقابل کنسولگری(دفتر نمایندگی) آمریکا در این شهر تجمع کردند.

همزمان با این تجمع، نیروهای پلیس در محل حاضر شده تا مانع از ورود معترضان به محوطه سفارت شوند؛ با این حال تظاهرات در بارسلونا به طور مسالمت‌آمیز پایان یافت.  

علاوه بر اسپانیا، «بوئنوس آیرس» نیز دیروز سه‌شنبه صحنه تجمع ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان آرژانتینی بود که با شعارهایی علیه بی عدالتی و «همبستگی با مردم آمریکا» به خیابان ها آمدند.

تظاهرات در پایتخت آرژانتین در حالی انجام شد که قوانین سختگیرانه منع تردد ناشی از شیوع ویروس کرونا همچنان در این کشور برقرار است.   

فلوید هفته گذشته (ششم خرداد) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دست یک افسر سفیدپوست به نام «درک شووین» کشته شد. این افسر پلیس جمعه نهم خرداد ماه پس از بازداشت به قتل درجه سه متهم و سپس با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

اعتراض‌های سراسری آمریکا که برخورد خونین نیروهای نظامی و پلیس این کشور با سیل معترضان به بی عدالتی و نژادپرستی را در پی داشته، وارد هشتمین روز خود شده و تا کنون دست کم ۱۳ کشته بر جای گذاشته است

نظر شما