شناسهٔ خبر: 40438744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

شهرهای آمریکا همچنان صحنه دود و آتش است

فریادهای سرکوب شده

مرگ زجرآور یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی؛ موج گسترده‌ای ازاعترضات در سرتاسر ایالت‌های این کشور به راه انداخته است و بیانگر فضای کلی خشم و ناامیدی در یک جامعه نژادپرست و سرمایه‌داراست. مردمی که مرگ جورج فلوید را بهانه‌ای برای ابزار خشم‌های سرکوب شده خود قرار داده‌اند . نیویورک تایمز فصلی طولانی از ناآرامی‌های داخلی را پیش‌بینی کرده که روزهای داغی را برای آمریکا رقم خواهد زد.

صاحب‌خبر -

 درپنجمین روز قتل فجیع جورج فلوید به دست پلیس نژاد‌پرست در مینیا پولیس 30شهر مهم آمریکا غرق در آشوب و اعتراض‌های گسترده خیابانی شده و معترضان با نادیده گرفتن مقررات منع آمد و شد و با وجود فشارها همچنان اجرای عدالت را خواستارند.

هدف قرار دادن خبرنگاران با گلوله پلاستیکی
«متیومبن» خبرنگار شبکه در مینیاپولیس اینگونه حوادث شهرش را روایت می‌کند: « معترضان به مقررات منع آمدوشد که از سوی مقامات ایالت مینه‌سوتا از ساعت‌۲۰ اعمال شده است توجهی ندارند. نیروهای پلیس به طور گسترده وارد عمل شده‌اند. نیروهای گارد ملی هم برای تقویت نیروها اعزام شده‌اند. دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای از سوی شهردار و فرماندار اعلام شده است. از مردم مینیاپولیس خواسته شده است از ساعت‌۲۰ به خانه‌های خود بازگردند. نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. با این حال باید یادآور شد پلیس میان معترضان و ساکنان مینیاپولیس که قصد دارند به خانه‌هایشان بروند تمایز قائل شوند. اما این رفتار با خبرنگاران نمی‌شود و ما به وضوح هدف گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفتیم. ما تنها نبودیم و تیم سی‌ان‌ان هم که در نزدیکی ما بود هدف قرار گرفت.»

فلونیز فلوید: کاری که با برادرم کردند انسان با حیوان نمی‌کند
فلونیز فلوید، برادر جرج فلوید درگفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: نه، اصلاً، من برادرم را دوست دارم، همه برادرم را دوست دارند، هر کسی که برادرم را می‌شناخت دوستش می‌داشت. آن‌ها می‌توانستند اقدامات دیگری بکنند، اما در عوض زانوی خود را روی گردن برادرم گذاشتند و روی وی نشستند. اصلاً هم برایشان مهم نبود. وی فریاد می‌زد. «مادر، مادر نمی‌توانم نفس بکشم، نمی‌توانم نفس بکشم». آن‌ها باز هم اهمیتی ندادند. من نمی‌فهمم. ماموران نباید این کار را با او می‌کردند. او آدم خوبی بود و به کسی بدی نکرد. وی به کسی صدمه نزد. آن‌ها اصلاً اهمیتی ندادند. رفتاری که آن‌ها با او (جرج فلوید) کردند انسان با حیوان نمی‌کند. آن‌ها جان برادرم را گرفتند. آن‌ها به من و خانواده‌ام لطمه زدند. من نمی‌توانم برادرم را به زندگی بازگردانم. آن‌ها خودشان خانه دارند، در آن استراحت می‌کنند، همسر دارند، بچه دارند. اگر این اتفاق برای آن‌ها رخ می‌داد آن‌ها هم مثل من می‌شدند. من نمی‌دانم که آن‌ها دارند چه کار می‌کنند.

شهردار واشنگتن: یک ترسو در کاخ سفید است
شهردار واشنگتن در توییتی غیر معمول از رییس جمهور در کاخ سفید انتقاد کرد و گفت: «درحالیکه وی پشت حصار مخفی شده است و می‌ترسد من در کنار مردمی ایستاده‌ام که پس از مرگ جرج فلوید و صدها سال نژادپرستی نهادینه، به طریقی مسالمت‌آمیز، اکنون دارند حق خود در اصلاحیه اول قانون اساسی را اعمال می‌کنند. هیچ سگ درنده یا تسلیحات شوم و خطرناکی  وجود ندارد بلکه فقط یک مرد ترسو و تنها وجود دارد.» پیش از این ترامپ در توییتی با تهدید معرتضانی که جلوی کاخ سفید جمع شده بودند گفته بود که کسی نزدیک حصارها شود با شرورترین سگ‌ها و شوم‌ترین سلاح‌هایی که تا‌کنون دیده‌ام از آن‌ها استقبال می‌شود.

انبار باروت
نیویورک تامیز، نیز ناآرامی‌های اخیر در آمریکا در اعتراض به قتل یک مرد سیاه‌پوست را آغاز فصلی طولانی از ناآرامی‌های داخلی در این کشور توصیف کرده است. نیویورک‌تایمز نوشته است: «دو ماه و نیم اخیر در آمریکا مانند صحنه‌های آغازین فیلمی از ویران‌شهری است که از هم گسسته شده است. ابتدا، بیماری همه‌گیر (کووید19) آمد و بیمارستان‌های شهر نیویورک غلغله شد... بعد، فیلمی از یک افسر پلیس منتشر شد که زانویش را روی گردن مرد سیاه‌پوستی به‌نام جورج فلوید قرار داده بود.»این روزنامه آمریکایی با اشاره به تهدید ترامپ برای شلیک گلوله به‌سمت معترضان نوشته است ریاست‌جمهوری او با اتفاقات شوک‌آور و خشونت‌های راست‌گرایان افراطی همراه بوده است: شورش راست‌گرایان در شارلوتسویل، کشتار در کنیسه پیتسبورگ و تیراندازی جمعی به‌سمت لاتین‌تبارها در ال‌پاسو اتفاقاتی بوده‌اند که در دوره او رخ داده‌اند.این روزنامه آمریکا را به انبار باروت تشبیه کرده و در ادامه نوشته است: «حتی در شرایطی که غلیان خشم در جامعه رو به افزایش بود، شاهد بی‌نظمی گسترده نبودیم، با وجود این، اکنون به‌نظر می‌رسد در آستانه دوره‌ای طولانی از تابستانی با ناآرامی‌های داخلی قرار داریم. در زمان حاضر عوامل بسیاری هستند که آمریکا را در معرض انفجار قرار می‌دهند: بیکاری گسترده، بیماری همه‌گیری که نابرابری‌های اقتصادی و سلامت را به‌صورت عریان به تماشا گذاشته است، نوجوانان سرگردانی که کاری برای انجام دادن ندارند، خشونت پلیس، راست‌گرایانی که تن‌شان برای یک جنگ داخلی دیگر می‌خارد و رییس‌جمهوری که آماده است تا روی هر آتشی بنزین بریزد.»

سه کشته در ایندیاناپولیس
همچنین برخی رسانه‌های خبری از کشته شدن تعدادی از معترضان در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا در شهر ایندیاناپولیس خبر داده‌اند. در این ارتباط گاردین به نقل از مقامات پلیس شهر ایندیاناپولیس گزارش داده که در اواخر شب گذشته در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی در این شهر حداقل یکی از معترضان بر اثر شلیک گلوله کشته شده است. در عین حال منابع دیگری تعداد کشته‌شدگان اعتراضات شب گذشته در ایندیاناپولیس را بیشتر و تا سه نفر اعلام کرده‌اند. از جمله پایگاه خبری 
«دِ ایندی چنل» که اعتراضات لحظه‌به‌لحظه شب گذشته شهر ایندیاناپولیس را گزارش داده است، از کشته شدن حداقل سه نفر در اعتراضات شب گذشته خبر داد.

ابوالفتح: نحوه مدیریت ناآرامی‌ها توسط ترامپ در انتخابات‌2020 تاثیرگذار است
«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل بین‌الملل درگفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو»، با اشاره به ادامه اعتراضات در آمریکا عنوان کرد؛ همانگونه که می‌دانیم، موضوع مناقشه و اعتراضات آمریکا از جایی شروع شد که یک شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس به شکل دردناکی کشته شد و موضوع تبعیض نژادی این کشور در کانون توجه قرار گرفت و جریانات و گروه‌های سیاسی برحسب موضع‌گیری که انجام می‌دهند که چه اندازه با قربانیان همدردی داشته باشند، این مسأله مورد قضاوت قرار گرفت.
این کارشناس مسائل آمریکا ، افزود: ترامپ که قرار است دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند در روزهای اخیر واکنش در خور توجهی نسبت به این اعتراضات نداشت و توییت‌ها و صحبت‌هایش تحریک‌آمیز بود و حتی جامعه را به سمت آرامی نبرد و رفتار و سخنانش مورد اعتراض سیاه‌پوستانی که درآمریکا قابل توجه هستند، قرار گرفت. اینگونه رفتارهای ترامپ می‌تواند در انتخابات تأثیر‌گذار باشد به‌خصوص ایالت‌هایی که از وجود سیاه‌پوستان زیادی برخوردار است.  وی ادامه داد: نحوه مدیریت بحران فارغ از اینکه فرد مورد مناقشه در اعتراضات، سیاه‌پوست است یا سفید‌پوست، موضوع نظم است که مسوولیت برقراری نظم برعهده رییس‌جمهوری است؛ رییس‌جمهوری که ترامپ است وعملکرد قابل قبولی تا‌کنون برای آرام کردن اعتراضات ارائه نکرده و بیش از اینکه آرامش را برگرداند با الفاظ تندی و توییت‌هایی که داشته موجب شد تا وضعیت موجود، خشونت‌بار شود. البته نباید فراموش کرد سخنان تند دونالد ترامپ مورد استقبال برخی از جریانات سیاسی آمریکا قرار گرفته و سخنان او را نشان اقتدار دولت توصیف می‌کنند، ولی گروهی که مورد ظلم قرار گرفتند، سخنان ترامپ را بر نمی‌تابند و نسبت به آن اعتراض دارند. ابوالفتح با اشاره به تاثیرگذاری این اعتراضات بر روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تصریح کرد: اینکه اینگونه اعتراضات در انتخابات تأثیر می‌گذارد باید گفت، بی‌تأثیر نیست اما اینکه ترامپ در انتخابات شکست می‌خورد یا خیر، باید گفت، چنین چیزی را نمی‌شود پیش‌بینی کرد و باید دید تا 6‌ماه دیگر چه اتفاقاتی رخ خواهد داد که بر این موضوع تأثیر‌گذار باشد.
این کارشناس مسائل آمریکا، با اشاره به اعلام حکومت نظامی در آمریکا، یادآور شد: در تمام دنیا باید صف معترضین با صف اغتشاش‌گران جدا شود. شاید یک شهروند به شکل دردناکی جانش را از دست داده اما در برابر مردم عادی که به خیابان آمدند و اعتراض مدنی دارند باید شیوه مسالمت‌آمیزی در پیش گرفته شود ولی این به آن معنا نیست کسی که اموال خصوصی را آتش زد این حق از دولت سلب شود تا با او برخورد نکند. در صف معترضان که آشوب‌گران و غارت‌گران هم حضور دارند اموال عمومی آسیب می‌بیند که باید با آن‌ها برخورد شود. حتی حکومت نظامی هم برگزار شود و فرقی نمی‌کند که کجاست؛ ایران است یا آمریکا. وی ادامه داد: اعتراضات آمریکا که اکنون شدتش بیشتر است فاقد رهبری و ساماندهی است که نمونه‌هایی از آن را در اروپا و یا آسیا هم دیدیم و چون فاقد رهبری است به انحراف کشیده می‌شود و این فرصت را در اختیار دولت می‌گذارد که آن را سرکوب کند. هر چند این اعتراضات طولانی نخواهد بود اما پیامدهای آن طولانی‌مدت است و نظام آمریکا مجبور است تمهیداتی را برای رفتار نژاد‌پرستانه بیندیشد.

نظر شما