شناسهٔ خبر: 40414859 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مردم آمریکا در واکنش به کشته شدن زجرآور یک شهروند سیاهپوست توسط پلیس این کشور با تظاهرات در خیابان‌ها بار دیگر شعار اعتراضی «نمی‌توانم نفس بکشم» را زنده کردند

اینجا برای سیاهان، هوا کم است

اعتراض به قتل یک سیاه پوست به نام جورج فلوید توسط ماموران پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتای آمریکا باعث شکل‌گیری تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف این کشور علیه پلیس و تبعیض نژادی شده است. ایالتی که پلیس آمریکا آنقدر زانوی خود را بر گردن جورج فلوید سیاه‌پوست نگه‌داشت تا دیگر صدای نفس کشیدن او شنیده نشد.

صاحب‌خبر -


با گذشت چند روز از قتل جرج فلوید، شهروند آفریقایی‌تبار آمریکا به دست پلیس مینیاپولیس، ایالت‌ها و مناطق مختلف این کشور صحنه تظاهرات مردمی در اعتراض به رفتار نژادپرستانه پلیس این کشور است؛ حال اعتراضات خیابانی در آمریکا به جلوی کاخ سفید محل حضور رییس‌جمهوری آمریکا هم رسیده است و معترضان به قتل زجرآور جورج فلوید سیاه پوست بیخ گوش رییس‌جمهوری آمریکا فریاد زدند که سیاه‌پوستان و دیگر رنگین‌پوستان هم حق نفس کشیدن دارند . معترضانی که ترامپ آنان را در توییتر اراذل و اوباش نامیده بود و گفته بود که ارتش و پلیس حق دارند به آنان تیراندازی کنند با آتش زدن پرچم آمریکا مقابل کاخ سفید خشم خود را به اظهارات نژادپرستانه ترامپ نشان دادند.
حال ترامپ با دیدن خشم معترضان مقابل کاخ‌سفید، منکر حرفایش در توییتر شده و گفته نمی‌دانم این کلمات از کجا آمده و از کجا نشأت گرفته است. دونالدترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا پیش‌از این ضمن توهین کردن به معترضان آمریکایی و نمک‌پاشیدن به روی زخم کسانی که علیه خشونت پلیس با رنگین‌پوستان این کشور تظاهرات کردند، نوشته بود: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد.»
 البته اعتراضات به قتل جورج فلوید اما تنها به ایالت مینه‌سوتای آمریکا و واشنگتن ختم نشده است. اغلب شهرهای مهم آمریکا صحنه اعتراضات و بی‌عدالتی اجتماعی نسبت به رنگین‌پوستان 
شده است.
در نیویورک معترضان فریاد می‌زدند ما نمی‌توانیم نفس بکشیم؛ تکرار آخرین جملات جورج فلوید قبل از مرگ. حالا تمام شهرهای چهره نظامی به خود گرفته‌اند و شهرداران نیز مقررات منع 
آمد و شد گذاشته‌اند . در جورجیا نیز مردم درحالی‌که شعار می‌دادند من نمی‌توانم نفس بکشم و جان سیاه‌پوستان با ارزش است، تظاهرات کردند. در آریزونا هم گروهی سفید‌پوست به همراه رنگین‌پوستان شعار عدالت‌خواهانه سردادند . تظاهراتی که مشابه آن در دیگر ایالت‌ها و شهرهای آمریکا نیز برگزار شد. تگزاس هم شاهد برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز بود که به صورت غیرمنتظره به خشونت کشیده شد. معترضان در اطراف یک مرکز پلیس در تگزاس، تجمع کردند. تظاهرات در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و سن‌خوزه، مسالمت‌آمیز بود، اما کانون اصلی اعتراضات شهر مینیاپولیس است.
همزمان با حضور صدها تن از معترضان در مرکز دیترویت به‌دنبال اعتراضات سراسری به کشته شدن جورج فلوید در مینیاپلیس، یک معترض کشته شد. به گزارش ‌«ای‌بی‌سی نیوز»، ظاهراً پلیس در کشته شدن این معترض دست نداشته است، اما دست‌کم ۹‌نفر در اعتراضات دیترویت بازداشت شده‌اند. سخنگوی اداره پلیس دالاس اعلام کرد یک جوان ۱۹‌ساله براثر اصابت گلوله جان باخت.
حمله به دفتر سی‌ان‌ان
مردم شهر آتلانتا هم که به مرگ این سیاه‌پوست اعتراض داشتند به دفتر مرکزی شبکه سی‌ان‌ان حمله کردند و با اسپری دیوارهای آن را رنگ کردند و شیشه‌هایش را شکستند. حمله به دفتر سی‌ان ان در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته خبرنگار این شبکه در مینیاپولیس که در پخش زنده در حال گزارش وضعیت این شهر پس از قتل جرج فلوید بود، توسط ماموران پلیس بازداشت شد.

پلیس مخفی آمریکا میان معترضان
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در واشنگتن نیز گزارش کرده است: «با وجود اعلام حکومت نظامی در شهر مینیاپولیس، هزاران نفر آن را به چالش کشیدند. در واقع اقدام آن‌ها، به چالش کشیدن ترامپ بود. ناظرانی که تحولات آمریکا را زیر نظر دارند، معتقدند مشکل پلیس و خشونت علیه اقلیت‌ها، در سراسر این کشور وجود دارد و محدود به مینیاپولیس نیست و به همین علت شهرهای مختلف آمریکا شاهد برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز است. اوضاع مینیاپولیس از کنترل خارج شده است و بر خلاف تهدیدات دونالد ترامپ، نیروهای پلیس محلی به جای درگیر شدن با معترضان، از خیابان‌ها خارج شدند و خیابان‌ها را برای معترضان خالی کردند.» گروه انونیم سیتوآیان (Anonyme Citoyen) که اخبار سیاسی و جنبش‌های اجتماعی در سراسر جهان را پوشش می‌دهد، نیز در صفحه توییتر خود ویدیویی را منتشر کرد از تجمع معترضان آمریکایی مقابل کاخ سفید. تنش میان تظاهرکنندگان و پلیس مخفی آمریکا مقابل کاخ سفید بالا گرفته است. شمار بسیاری از نیروهای مخفی آمریکا به محل تجمع اعزام شده‌اند.
با وجود اعتراضات گسترده به بی‌عدالتی‌های قانونی در آمریکا، دادگاه قاتل سفیدپوست جورج سیاه پوست را به قتل درجه سه متهم و با وثیقه 500‌هزار دلاری آزاد کرده است. برای بررسی بیشتر اوضاع داخلی آمریکا با غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا به گفت‌وگو نشستیم.

اتفاقاتی شبیه آشوب‌های لس آنجلس 92
حمیدرضا غلامزاده در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به اعتراضات اخیر درآمریکا، گفت: نزدیک‌ترین اتفاقات شبیه اعتراضات اخیر، آشوب‌های‌1992 لس‌آنجلس بود که اتفاق تقریباً مشابهی که به شورش لس‌آنجلس‌92 رایج است، که یک جوان سیاه‌پوست آمریکایی خودروی خود را به دستور پلیس متوقف نکرده بود و مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفت و به قتل رسید. این حادثه شورش‌هایی را در پی داشت که ۵۵‌نفر کشته و بیش از ۲۵۰۰‌نفر زخمی شدند.
وی افزود: یک تبعیض نژادی سیستماتیک در آمریکا وجود دارد که منجر به رخ دادن حوادثی اینچنینی می‌شود. قوانین در آمریکا یک تعارف است و درواقع قوانین کاغذی است و همیشه در این کشور تبعیض‌های نژادی وجود داشته است اما امروز بیشتر دیده می‌شود.
وی همچنین درباره تأثیر این شورش‌ها در جایگاه دولت ترامپ گفت: اوباما هرچند که اولین رییس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا بود، اما شرایط سیاه‌پوستان در آن دوران نه تنها بهتر نشد بلکه بدتر هم شد. بحث آلودگی آب و اتفاقات طبیعی و آتش‌سوزی‌ها در ایالت‌هایی که سیاه‌پوستان بیشتر بودند اتفاق افتاد و مردم آمریکا زیاد این جور تبعیض‌ها را حزبی و دولت محور نمی‌بینند و مردم می‌دانند این تبعیض‌ها ساختاری است و سابقه تاریخی دارد. بنابراین تا امروز تأثیر خواصی در بدنه رأی ترامپ نداشته، چراکه ترامپ یک بدنه رأی محکم دارد که این مسائل نمی‌تواند در آن تأثیر بگذارد مگرآنکه پیامدهای این موضوع مثلاً توییت‌های ترامپ یا حمله نیروهای ضدشورش موجب وخیم شدن اوضاع شود.
این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: خشم امروز مردم آمریکا از ترامپ نیست بلکه آن‌ها از کشته‌شدن سیاه‌پوستان ناراحت هستند چراکه در همان روزی که فلوید به قتل رسید چند نمونه بی‌عدالتی دیگر علیه سیاه‌پوستان در شهرهای مختلف 
صورت گرفت.
غلامزاده افزود: همان روزی که فلوید توسط پلیس کشته شد در نیویورک یک خانم سگش را بدون قلاده بیرون برده بود که این کار خلاف قوانین است و یک آقای سیاه‌پوست خیلی محترمانه این موضوع را به او تذکر می‌دهد که آن خانم به پلیس زنگ می زند و گزارش می‌دهد که این آقا مزاحم من شده است و این خبر درآمریکا پخش شد. همچنین در همان روز در شهر دیگر همان ایالت، آقای سفیدپوستی چند سیاه‌پوست را در باشگاه ورزشی اختصاصی ساختمان خودشان می‌بیند و باورش نمی‌شد که آنان نیز در آن ساختمان ساکن هستند وبه پلیس زنگ می‌زند. یا ماجرای احمد آربری و خانم سیاه‌پوستی که پلیس بدون دلیل ریخت در خانه‌اش و او را کشت. همه این اتفاقات در یک‌ماه اخیر رخ داد و همه این مسائل بی‌عدالتی مستقر در آمریکا را نشان می‌دهد که منجر به خشم مردم شده است.

نظر شما