شناسهٔ خبر: 40435339 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبریک

دستان خالی در مقابل شعله‌های سرکش

اشاره: ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در طول هفته گذشته در جنگل‌ها و مراتع ایران ثبت‌شده است. بخشی از جنگل‌ها و مراتع کشور در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، فارس، بوشهر و خوزستان از روزهای پایانی هفته گذشته تا امروز در حال سوختن هستند. آتش در منطقه خائیز استان کهگیلویه و بویر احمد و کوهستان‌ بوشکان بوشهر شدت بیشتری دارد. این در حالی است که ارزش یک درخت بلوط صدساله یک میلیارد تومان برآورد می‌شود و از سوی دیگر بسیاری از گونه‌های جانوری نیز سوخته‌اند. جنگل‌ها و مراتع کوه «بوشکان» در بوشهر و خاییز به دلیل وقوع صاعقه در مناطق صعب‌العبور نیاز به بالگرد آبپاش و تجهیزات هوایی دارد، ولی به دلیل اینکه دو سال است بودجه‌ای برای تأمین بالگرد مجهز به اطفای حریق به وزارت دفاع اختصاص داده نشده، است اکنون تنها یک بالگرد آبپاش در حال کار است که آن‌هم به دلیل مشکلات فنی فعلاً قادر به پرواز نیست. نبود بالگردها و تجهیزات هوایی اطفای حریق سبب شده تا مردم محلی با دستان خالی در کنار نیروهای اطفای حریق برای خاموش کردن آتش تلاش کنند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

نبود امکانات
روز جمعه یک بالگرد برای اطفای حریق به بوشهر اعزام شد که به دلیل نقص فنی از ادامه کار بازماند. محمد دهقان از نیروهای محلی اطفا حریق به ایسنا می‌گوید: اگر تجهیزات و تعداد افراد بیشتر بود آتش‌سوزی‌ها در روز اول یا دوم خاموش می‌شدند. در برخی مناطق به دلیل صعب‌العبور بودن نیاز به بالگرد است و در برخی دیگر از مناطق نیاز به خودرو یا موتورسیکلت‌های مخصوص اما این امکانات فراهم نبود و مردم با هر چه در دسترس داشتند به میدان مقابله با آتش می‌آمدند.هم‌زمان که بوشهر در آتش می‌سوخت، منطقه حفاظت‌شده خائیز که از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز در کشور است و گونه‌های دیگری همچون کارا کال و پلنگ را نیز در خود جای داده، صبح روز جمعه (۹ خرداد) همچنان در آتش می‌سوخت و باوجود هشدارها هنوز خبری از بالگردها برای اطفای حریق نبود. جنگلبانان، محیط‌بانان و مردم محلی با دست‌های خالی به جنگ آتش در زاگرس می‌رفتند اما زور آتش از توان دست‌های خالی بیشتر بود.
هم‌زمان تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از سوگ مردم به دلیل وقوع آتش‌سوزی گسترده در زاگرس و حیات‌وحش آواره و کشته‌شده منتشر می‌شد. دهقان - نیروی مردمی اطفای حریق - می‌گوید: در آتش‌سوزی‌ مرز بین استان فارس و بوشهر پرنده‌ها آسیب زیادی دیدند. باوجوداین بر اساس اخبار رسمی عصر دیروز اولین بالگرد به منطقه حفاظت‌شده خائیز رسید اما تنها یک‌بار آبگیری کرد.
هرچند که آتش کوهستان‌های بوشکان بوشهر پس از سه روز با تلاش بی‌وقفه محلی‌ها متوقف شد اما آتش در دل زاگرس پس از ۷۲ ساعت، سر خاموشی ندارد. کیومرث کلانتری - معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست - پیش‌بینی کرده بود که تا عصر روز شنبه آتش در منطقه حفاظت‌شده خائیز کنترل شود اما بامداد دیروز (۱۱ خرداد) مسئولان محیط‌زیست شهرستان کهگیلویه و بویر احمد از شعله‌ور شدن مجدد آتش در این منطقه حفاظت‌شده خبر دادند.

۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در عرض یک هفته
جنگل‌های زاگرس نه‌تنها زیستگاه حیات‌وحش هستند بلکه نقش زیادی در تأمین و ذخیره آب کشور دارند همچنین ارزش اکولوژیک و خدماتی یک درخت بلوط در زاگرس حدود یک میلیارد تومان برآورد شده است. باوجوداین آتش زاگرس در منطقه خائیز به دلیل عوامل انسانی آغاز شد و در سایه بی‌توجهی و کمبود اعتبار و امکانات تداوم دارد. بر اساس آخرین گزارش‌ها از سازمان جنگل‌ها در طول هفته گذشته ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و زاگرسی به‌ویژه استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به وقوع پیوسته است و پیش‌بینی می‌شود که با افزایش دمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی آتش به این زودی از جنگل‌های کشور رخت برنبندد.
درباره اینکه چرا بالگردها به‌موقع به محل آتش‌سوزی نرسیدند باید گفت که طی دو سال اخیر اعتباری برای تأمین تجهیزات هوایی اطفای حریق در اختیار وزارت دفاع قرار نگرفته بود و این موضوع خسارت‌های آتش‌سوزی‌ها را دوچندان کرده است اما گویا بهای تأمین اعتبارات برای این موضوع افتادن آتش به دل جنگل‌های گچساران، خائیز، بوشهر، فارس و... بود چراکه سازمان برنامه‌وبودجه دیروز (۱۰ خرداد) ۱۵ میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها برای تأمین خدمات و تجهیزات هوایی حریق اختصاص داد که البته باید دید این اعتبار در مقابل بدهی‌های قبلی سازمان جنگل‌ها به وزارت دفاع آیا می‌تواند برای اجرای عملیات اطفای حریق کارساز باشد یا خیر؟

نظر شما