شناسهٔ خبر: 40413552 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

ماجرای خانه‌های شهرک فدک کرمانشاه که بر سر ساکنانش خراب شدند / قصه حاشیه‌نشینی آسیه!

چندی پیش به دلیل تخریب آلونک‌های شهرک فدک کرمانشاه از سوی شهرداری، آسیه پناهی (ساکن یکی از این آلونک ها) ایست قلبی کرد و جان خود را از دست داد.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * اداره اوقاف کرمانشاه در سال ۸۷ اقدام به فروش قولنامه‌ای برخی از زمین‌های منطقه‌ای در حاشیه شهر کرمانشاه (شهرک فدک کنونی) می‌کند. عده‌ای از افراد مستضعف که توان مالی چندانی نداشتند، هر جور شد برخی از این زمین‌ها را خریداری کرده و به آینده این زمین‌ها امیدوار بودند.

مدتی که از این جریان گذشت، برخی از مالکان این زمین‌ها برای ساخت و ساز به شهرداری کرمانشاه مراجعه می‌کنند تا مجوز‌های مربوطه را اخذ کنند، اما شهرداری حاضر به صدور مجوز ساخت و ساز برای این زمین‌ها نمی‌شود.

مالکان این زمین‌ها به طور مکرر برای پیگیری صدور مجوز به شهرداری کرمانشاه مراجعه می‌کنند، اما هر بار این پیگیری بی نتیجه می‌ماند. به گفته اهالی این منطقه، علت عدم صدور مجوز ساخت و ساز برای این زمین‌ها به مسئله اختلاف نظر بین اداره اوقاف کرمانشاه و شهرداری بر می‌گردد و دعوای آن‌ها بر سر تملک ملک‌های این منطقه است. با اینکه مردم بابت خرید این زمین ها، مبلغی به اداره اوقاف پرداخت کردند، اما شهرداری مانع ساخت و ساز مجاز در این منطقه شده بود.

به گفته اهالی شهرک فدک، اختلاف بین شهرداری و اداره اوقاف کرمانشاه مانع صدور مجوز برای این زمین‌ها بوده و شهرداری در ازای اعطای صدور مجوز ساخت و ساز برای این زمین ها، از اداره اوقاف خواست زمینی معادل ۸۰ درصد ارزش زمین‌های این منطقه را در اختیار شهرداری قرار دهد، اما اداره اوقاف در مقابل این خواسته شهرداری کوتاه نیامده و مدعی شده که یکبار این کار را انجام داده و حاضر نیست برای بار دیگر چنین اقدامی انجام دهد.

این در حالی است که شهرداری این ادعا را تکذیب کرده و منکر واگذاری زمینی معادل ۸۰ درصد ارزش زمین‌های شهرک فدک از سوی اداره اوقاف کرمانشاه به مجموعه شهرداری شده است!

از سویی، مالکان این زمین‌ها به دلیل فشار‌های اقتصادی که به آن‌ها وارد می‌شود و با توجه به افزایش سرسام آور قیمت مسکن ناچار می‌شوند در این زمین‌ها که ملک قانونی آن‌ها است، به صورت غیرقانونی اقدام به ساخت و ساز کنند و این در حالی است که بار‌ها برای صدور مجوز به شهرداری کرمانشاه مراجعه کردند؛ اما به دلیل اینکه در تنگنا قرار داشتند و چاره‌ای جز سکونت در زمین‌های خود را نداشتند، ناچار شدند در این زمین ها، آلونک‌های چند متری با بلوک سیمانی و با حداقل امکانات بنا کنند و در آن ساکن شوند.
 
//ماجرای آلونک‌های شهرک فدک که بر سر ساکنانشان تخریب شدند / قصه پر غصه حاشیه نشینی آسیه!

به مرور بر تعداد ساکنان این منطقه اضافه می‌شود و آلونک‌های بیشتری در این منطقه ساخته می‌شوند و خانواده‌های چند نفره با کمترین امکانات رفاهی و بهداشتی در این خانه‌ها که تنها ملک آن‌ها بوده، ساکن شدند تا حداقل در خیابان، شب را به صبح نرسانند و سقفی بالای سر داشته باشند.

همین موضوع بهانه‌ای شد برای شهرداری کرمانشاه، تا بدون توجه به اینکه این زمین ها، ملک قانونی ساکنان هستند، به بهانه ساخت و ساز غیرمجاز به حریم خانه‌ها ورود کند و شبانه با لودر به سراغ مردم شهرک فدک برود و قصد تخریب این خانه را داشته باشد.

طبق گفته‌های مردم این منطقه، بار اول مأموران شهرداری ساعت سه صبح به منطقه وارد شدند که با گریه و التماس ساکنان منازل مواجه می‌شوند؛ برخورد مناسبی از سوی مأموران با ساکنان انجام نگرفت و همین برخورد نامناسب باعث جریحه‌دار شدن غیرت اهالی و مانع از اجرای حکم تخریب می‌شود.

یکی از ساکنان شهرک فدک در این باره می‌گوید: چند روز بعد، شهرداری علاوه بر مأموران اجرایی، تعدادی از بانوان مشغول در مراکز کمپ ترک اعتیاد را با خود همراه کرد و دوباره به منطقه وارد شدند و بدون هیچ ملاحظه‌ای در حالی که ساکنین منازل در خواب بودند، گاز اشک آور به داخل آلونک‌ها پرتاب کردند و ساکنان مجبور به خروج از خانه‌ها شدند. به محض خروج از خانه، مأموران شهرداری با اسپری فلفل به سوی مردم رفتند و لودر‌ها بدون حتی خارج کردن حداقل امکانات زندگی مردم، شروع به تخریب منازل کردند!
 
//ماجرای آلونک‌های شهرک فدک که بر سر ساکنانشان تخریب شدند / قصه پر غصه حاشیه نشینی آسیه!

با این حال، یحیی عیدی، قائم مقام شهردار کرمانشاه در این خصوص اظهار می‌کند: در راستای دفاع از احقاق حقوق شهروندی و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در کاربری‌هایی که متعلق به همه شهروندان کرمانشاهی است، به درخواست اداره حقوقی شهرداری منطقه ۳ از اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری مبنی بر جلوگیری و تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در شهرک فدک ، نیرو‌های عملیاتی اداره اجرائیات پس از اخذ مجوزات قانونی به شهرک اعزام شدند.


بیشتر بخوانید:


آسیه پناهی، به همراه ۵ نفر دیگر از اعضاى خانواده خود، ساکن یکی از این آلونک‌ها بوده، آلونکی ۱۲ مترى! آسیه، روی زمینی که قولنامه آن را داشته این آلونک را ساخته بود. با این حال، منزل او نیز در پی این جریان از سوی شهرداری تخریب شد و او بر اثر برخورد نامناسب مأموران شهرداری آسیب دید و حتی به گفته اهالی منطقه، به دلیل استفاده بیش از حد اسپری فلفل، دچار سکته قلبی شده و بعد هم فوت کرده است.

//ماجرای آلونک‌های شهرک فدک که بر سر ساکنانشان تخریب شدند / قصه پر غصه حاشیه نشینی آسیه!


این در حالی است که قائم مقام شهردار کرمانشاه با تاکید بر اینکه اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری پس از اخذ مجوزات قانونی با همراهی ضابطین قضایی در جهت جلوگیری از ساخت و ساز و در صورت لزوم اجرای حکم تخریب که در کاربری عمومی (فضای سبز شهری) حریم رودخانه و از طرفی دیگر محل دکل برق فشار قوی و غیر استاندارد از نظر ساخت، به محل اعزام شدند، می‌گوید: در حین عملیات بررسی با واکنش فرد متوفی (آسیه پناهی) و ساکنین مواجه می‌شوند که با ایستادن جلوی دستگاه لودر اداره اجرائیات، مانع از تخریب ساخت و ساز غیر مجاز می‌شود.

عیدی اضافه می‌کند: پس از انجام عملیات محل مورد نظر و در حین بررسی به جهت ساماندهی و اسکان موقت ساکنین، فرد متوفی در حال انتقال به محل مناسب، دچار ایست قلبی می‌شود که تلاش پرسنل خانم اداره اجرائیات و تیم پزشکی برای احیای وی بی نتیجه بوده و متاسفانه وی فوت می‌شود.

قائم مقام شهردار کرمانشاه ادامه می‌دهد: طبق اعلام نظر سازمان پزشکی قانونی و تایید دادستان کرمانشاه هیچگونه آثار ضرب و شتم روی پیکر متوفی مشاهده نشده و پرسنل شهرداری کرمانشاه خود را در این موضوع مبری می‌داند. نظر به اینکه فرد متوفی از شهروندان کرمانشاهی بوده است، مجموع مدیریت شهری و شهردار کرمانشاه متأثر از واقعه شدند و ضمن ابراز همدردی با خانواده متوفی، با تصمیم شهردار کرمانشاه در راستای ارزیابی حادثه، کمیته تحقیق و بررسی تشکیل شده که زوایای کامل این حادثه مشخص و بررسی شود.
 
//ماجرای آلونک‌های شهرک فدک که بر سر ساکنانشان تخریب شدند / قصه پر غصه حاشیه نشینی آسیه!

از سویی، تا پیش از این، در رسانه‌ها اعلام شده که آسیه پناهی اعتیاد داشته و علت مرگ او نیز همین موضوع بوده، اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، مشخص شد که چنین اتهامی کذب است.

پرویز توسلی زاده، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه نیز در این باره می‌گوید: بررسی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، نشان می‌دهد که تخریب خانه آسیه پناهی، غیرقانونی نبوده، اما نحوه اقدام مأموران شهرداری در این موضوع از سوی دادستانی در حال بررسی و پیگیری است.

با این وجود، دانشجویان کرمانشاهی از ابتدای رسانه‌ای شدن این جریان، به آن ورود کردند و به مطالبه گری از مسئولان پرداختند. در این راستا، بسیج دانشجویی دانشگاه رازی و جمعی از طلاب انقلابی کرمانشاه در بیانیه‌ای اعلام کردند که تا معلوم شدن و محاکمه عاملان فاجعه تخریب منازل حاشیه کرمانشاه و فوت آسیه پناهی، پیگیری‌های لازم را از مسئولان کشوری و استانی خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید:

ناگفته نماند، سعید طلوعی، شهردار کرمانشاه روز گذشته، ۱۰ خرداد اعلام کرد: به دنبال فوت یک زن پس از تخریب آلونک غیرمجازش در حاشیه شهر کرمانشاه، صبح امروز، ۱۰ خرداد رئیس اداره اجرائیات و قائم مقام وی و همچنین مسئول امور حقوقی شهرداری منطقه سه کرمانشاه برکنار شدند. همچنین در برنامه داریم که به صورت موقت شهردار منطقه سه را نیز تعلیق کنیم.

به گفته شهردار کرمانشاه، اجرائیات شهرداری کرمانشاه در راستای تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز به صورت قانونی عمل کرده و مرتکب تخلف نشده است. با این حال به منظور مشخص شدن زوایای این حادثه کمیته‌ای ویژه در شهرداری کرمانشاه تشکیل شده است.

گفتنی است، پیگیری‌های خبرگزاری دانشجو، تا مشخص شدن جزئیات تخریب منازل مسکونی حاشیه شهر کرمانشاه و محاکمه عاملان فوت آسیه پناهی ادامه دار خواهد بود.

نظر شما