شناسهٔ خبر: 40401711 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

اخبار مشروح ۱۳، شنبه ۱۰ خرداد ۹۹

سخنان رئیس جمهور درباره شرایط قبل از کرونا، کاهش زمان درخواست الکترونیکی ثبت شرکت‌ها، از 75 به سه روز، با راه‌اندازی پنجره واحد شروع کسب‌وکار، مهمترین عناوین این بخش خبری است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رئیس جمهور گفت: امکان بازگشت به شرایط قبل کرونا به زودی امکان پذیر نیست. آقای روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: دستورالعمل‌های مربوط به ویروس کرونا همچنان باید رعایت شود و هرگونه تساهل در این باره ممکن است کشور را با موج دیگری از این بیماری مواجه کند. آقای روحانی در ابتدای این جلسه، که در آستانه سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد، یاد و نام امام راحل را گرامی داشت.

*با عادی شدن کار دستگاه های دولتی از امروز ، طرح فاصله گذاری هوشمند با دقت بیشتری اجرا می شود. از امروز، همه مسافران اتوبوس، مترو و تاکسی در پایتخت موظف اند، از ماسک استفاده کنند.
 
<div id="video-display-embed-code_290364" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/795813/290364?width=400&height=300"></script></div>

*پنجره واحد شروع کسب و کار، از امروز آغاز به کار کرد، برای تسهیل در آغاز فعالیت‌های اقتصادی و تجاری. با این پنجره‌ی اقتصادی، مدت زمان ثبت شرکت‌ها، کاهش یافته و درخواست ثبت شرکت‌ها نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
 
<div id="video-display-embed-code_290367" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/795813/290367?width=400&height=300"></script></div>
 
*چهارمین نفتکش حامل سوخت ایران برای کاراکاس در آب‌های ونزوئلا پهلو گرفته است.
کشتی «فاکسون» شامگاه پنج‌شنبه وارد منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شد. پیش از این هم نفتکش‌های «فورچون»، «فارست» و «پتونیا» وارد بنادر ونزوئلا شده‌اند. بزودی پنجمین و آخرین نفتکش وارد دریای کارائیب می‌شود تا به سمت آب‌های منطقه‌ای ونزوئلا حرکت کند.

*کاپیتان نفتکش «فورچون» نخستین شناور از ناوگان ۵ فروندی وارد شده به بندر «ال پاتیا» در گفتگویی کوتاه گفته: ما با عبور از کانال سوئز، دریای مدیترانه، تنگه جبل الطارق، اقیانوس اطلس و دریای کارائیب وارد آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا شدیم. کاپیتان نفتکش «فورچون»، با اشاره به استقبال مقامات ونزوئلا از این نفتکش گفت: پس از ورود ما به آب‌های انحصاری اقتصادی ونزوئلا، شناور‌های نظامی این کشور، و بالگرد‌های هوا ـ دریای ارتش ونزوئلا، به صورت کاملا حرفه‌ای، ما را تا بندر «ال پالیتا» اسکورت کردند.

کاپیتان نفتکش «فورچون» افزود: این سفر، مطابق قوانین بین المللی تجارت آزاد، حقوق دریانوردی و آزادی کشتیرانی بوده، و بدون هیچگونه تخطی از پروتکل‌ها صورت گرفته. او گفت: در طول مسیر حدود ۱۴ هزار کیلومتریء طی شده، تمام سیستم‌های ارسال سیگنال ردیابی مانند همیشه روشن بوده است.

*بسیاری از تحلیلگران معتقدند: ایستادگی در برابر تحریم‌ها، با تکیه بر قدرت درونی، دفاع از حق حاکمیت و منافع ملی و بی اثر کردن حربه تحریم و فشار، پیام سفر این نفتکش هاست.

*سراسری شدن اعتراضات مردم علیه نژادپرستی در حال تبدیل شدن به بحرانی حاکمیتی درآمریکاست. مردم در شهر‌های مختلف در حال پیوستن به صف معترضانند و البته پلیس و نیرو‌های نظامی و امنیتی آمریکا هم در اَشکال گوناگون، اعتراضات مردمی را سرکوب میکند.

اعتراضات به نژاد پرستی در آمریکا، حالا سراسری شده، از نیویورک و واشنگتن گرفته تا لس‌آنجلس، دالاس ممفیس، آتلانتا، اوکلند، فینیکس، دنور، و دیگر شهرها.

در پایتخت آمریکا، مقابل کاخ سفید، معترضان به نمایندگی از مردم همه‌ی شهر‌ها، شعار می‌دهند، اینجا «نه عدالت هست نه صلح».

برای جلوگیری از تظاهرات، دولت محدودیت‌های آمد و شد وضع کرده، محدودیت‌هایی که به بهانه کرونا وضع شده‌اند، اما بر اساس گزارش‌ها، در شهر‌هایی اعمال شده که آنقدر‌ها هم درگیر کرونا نیستند.
مثلا در همین ایالت مینه سوتا، که تنها ۲۳ هزار مبتلای کرونا دارد و در دو ماه گذشته محدودیت‌های چندانی برای کرونا اعمال نشده، مردم این ایالت هم خوب می‌دانند کرونا بهانه است.

*سرکوب اعتراضات، به قوانین منع رفت و آمد محدود نشده. پلیس آمریکا، با تمام توان، به میدان آمده؛ از زیر گرفتن معترضان با خودرو در شهر دنور.

*ماجرا از همین خشونت پلیس شروع شد، خشونتی که گزارش مکتوب آن یک قتل ساده است، اما تصاویر، خبر از یک جنایت نژادی می‌دهند. جایی که پلیس خودبرترپندار، نَفَس جورج فلوید، جوان سیاهپوست را، زیر زانویش حبس کرده.

در این حال، دراک شووین، افسر پلیس عامل قتل جوان سیاه‌پوست، حالا پس از گذشت چند روز از جنایتش، و برای کاستن از موج اعتراضات، دستگیر شده. از نظر اداره پلیس آمریکا جرم آقای دراک شواین این است که به جای ۵ دقیقه، ۸ دقیقه زانویش را روی گردن جرج فلوید گذاشته.

*جرم جرج فلوید، بیش از هر چیز، این بوده که سیاهپوست به دنیا آمده؛ و در جایی به دنیا آمده که اگر سیاهپوست باشی داستان فرق می‌کند، جرج فلوید، اولین سیاهپوستی نیست که قربانی نژادپرستی در آمریکا می‌شود. این معترضانی که صدای خشم‌شان شهر‌های آمریکا را فراگرفته می‌خواهند جرج فلوید آخرین قربانی تبعیض نژادی در آمریکا باشد، تبعیضی ساختار یافته در حکومت آمریکا که چیز جدیدی نیست؛ این را جو بایدن می‌گوید، معاون اوباما و نامزد انتخابات ریاست جمهوری.

این تبعیض نژادی ۴۰۰ ساله، در همین بحران کرونا هم خودش را نشان داد. مثلا در واشنگتن پایتخت آمریکا، سیاه پوستان کمتر از نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما ۷۶ درصد جان باختگان کرونا از میان آنهاست.

کاربران آمریکایی در فضای مجازی هشتگ Black Lives Matter راه انداخته‌اند و با این هشتگ فریاد می‌زنند: زندگی سیاهان مهم است. حالا این فقط شعار سیاهان نیست، هم لاتین‌تبار‌ها به جنبش اعتراضی علیه تبعیض نژادی پیوسته‌اند و هم سفیدپوستان.

*همه ماجرا در همین طرحی که کاربران آمریکایی دست به دست می‌کنند خلاصه شده. قربانی شدن سیاهپوستان در نظام سرمایه‌داری آمریکا. معترضان می‌خواهند این تبعیض ساختار یافته را پایان دهند. (ال خبر: نقاشی)

*وزارت امور خارجه کشورمان، با تقبیح تبعیض نژادی در آمریکا تاکید کرد: صدای معترضان در آمریکا باید شنیده و سرکوب آمریکایی‌های رنج‌دیده و محدودیت رسانه‌ها باید سریعا متوقف شود.

*حکایت تبعیض نژادی در آمریکا موضوع جدیدی نیست، بلکه این روند ریشه در تاریخ این کشور دارد، از برده داری گرفته تا کشتار و تبعیض اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی علیه نژاد‌های غیرسفیدپوست.
 
<div id="video-display-embed-code_290369" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/795813/290369?width=400&height=300"></script></div>
 
*با گذشت بیش از سه ماه از اعلام همه گیری کرونا در جهان، آمار مبتلایان به این ویروس از شش میلیون نفر هم فراتر رفت.خوشبختانه حدود دو میلیون و ششصد و ۶۲ هزار نفر بهبود یافته و البته، متاسفانه حدود ۳۶۷ هزار نفر هم جان باخته اند.

در بیست و چهار ساعت گذشته با ابتلای بیش از ۲۵ هزار نفر دیگر در آمریکا، شمار مبتلایان کرونا در این کشور به یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر نزدیک شده و آمار جان باختگان هم از صد و چهار هزار و ۵۰۰ نفر گذشته.

*در جدول بیشترین مبتلایان، دومین کشور پس از آمریکا، برزیل است؛ با بیش از ۴۶۸ هزار مبتلا به کووید ۱۹. این کشور، با ثبت ۲۷ هزار و ۹۴۴ مورد قربانی، به پنجمین کشور از نظر تعداد بالای تلفات قربانیان ویروس کرونا هم مبدل شده.

*به رغم کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور‌های اروپایی، اما تبعات اقتصادی شیوع کرونا مشکلات فراوانی را ایجاد کرده. در اسپانیا، همه گیری کرونا، موجب افزایش بیکاران و تقاضا برای غذای رایگان شده. گزارش‌ها حاکی از بیکاری یک میلیون نفر در اسپانیا ست.

*در انگلیس هم این تبعات اقتصادی، هر روز، جنبه‌ای جدید پیدا میکند و در تازه‌ترین آن، دولت جانسون، تصمیم گرفته، بودجه‌های رفاهی و کمک‌های اجتماعی را پس از همه گیری کرونا کاهش دهد. تصمیمی که فشار را براقشار فقیر افزایش داده.
 
در غرب آسیا هم بیشترین آمار شناسایی مبتلایان به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، در هند ثبت شد و به حدود صدو هفتادو چهار هزارنفر رسید. در این حال گروهی از میمون‌ها در ایالت اوتار پرادش با حمله به کادر پزشکی، نمونه‌های خون افرادی که جواب آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده ربودند. این حادثه زمانی روی داد که یک کارمند دانشگاه پزشکی شهر میروت، نمونه‌های خون بیماران کرونایی را به آزمایشگاه منتقل می‌کرد. مقامات بهداشتی هند گفته اند مشخص نیست میمون‌ها می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند یا نه.

*سد مخزنی سیاهو سربیشه در خراسان جنوبی با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.
این سد با هدف کنترل، تنظیم و ذخیره سازی سالانه ۴/۶ میلیون مترمکعب روان آب و توسعه دامپروری منطقه و ایجاد اشتغال پایدار، در شهرستان مرزی سربیشه احداث شده است. ظرفیت سد ۱۷ میلیون متر مکعب است و برای ساخت آن ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. تامین آب شرب و کشاورزی و آبرسانی به منطقه از دیگر اهداف اجرای سد مخزنی سیاهو سربیشه در نظر گرفته شده است.

*وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: تصمیم ترامپ برای پایان دادن به روابط آمریکا با سازمان جهانی بهداشت، ضربه‌ای به مشروعیت بین المللی و همکاری‌های بهداشتی است.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم، تصیم ترامپ را برای خروج از سازمان بهداشت جهانی بی معنی دانست.

*رئیس جمهور آمریکا به بهانه اینکه سازمان بهداشت جهانی تحت کنترل چین است، گفت: واشنگتن روابط خود را با سازمان بهداشت جهانی قطع می‌کند.
 
«دونالد ترامپ» با تکرار اتهامات به پکن گفت: چین بسیاری از تعهدات خود را در سازمان تجارت جهانی نقض و برای چند دهه آمریکا را غارت کرده است. ترامپ مدعی شد: پنهان‌کاری چین درباره ویروس کرونا به بهای جان انسان‌ها در آمریکا و دیگر مناطق تمام شد. رئیس جمهور آمیریکا همچنین در سخنانی مداخله جویانه گفت: چین تعهد خود را درباره خودمختاری هنگ‌کنگ نقض کرده است.

*چین با هشدار به آمریکا در خصوص مداخله در امور داخلی هنگ کنگ، گفت: هر گونه تلاش برای دخالت در امور داخلی ما، شکست خواهد خورد.
 
دولت چین تاکید می‌کند: ورود آمریکا به مسایل داخلی این منطقه غیرمنطقی و «حرکتی گانگستری» است.

*برداشت محصول گندم از گندمزار‌های سیستان و بلوچستان آغاز شده است. پیش بینی می‌شود امسال ۵۰ هزار تن محصول از کشاورزان خرید تضمینی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما