شناسهٔ خبر: 40380351 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حفر چاه‌های غیر مجاز زنگ خطری برای منابع آب یزد/ ٣٨٨ حلقه چاه آب غیر مجاز شناسایی شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد از شناسایی ٣٨٨ حلقه چاه آب غیرمجاز در سطح استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

جواد منصوری معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، تا کنون ٣٨٨ حلقه چاه آب غیر مجاز در سطح استان شناسایی شده که حجم تخلیه این چاه‌ها در زمان شناسایی ده و نیم میلیون متر مکعب بوده است.

او افزود: بخشی از این چاه‌ها مسدود و اکنون میزان بهره برداری غیر مجاز از چاه‌های آب سه و نیم میلیون متر مکعب است.

منصوری ادامه داد: آمار چاه‌های غیر مجاز متغیر است، به این دلیل که برخی از چاه‌های غیر مجاز شناسایی و مسدود شده و تعدادی چاه غیر مجاز جدید شناسایی می‌شود.

او گفت: بیشترین تعداد چاه‌های غیر مجاز شناسایی شده مربوط به خانه باغ‌های مناطق ییلاقی و بخشی مربوط به گلخانه‌ها و بخش صنعتی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد درباره تأثیر حفر چاه‌های غیر مجاز بر منابع آب زیرزمینی، اظهار داشت: منابع آب در مناطق ییلاقی و کوهستانی به شدت متأثر از میزان بارندگی بوده و زمانی که بارندگی اتفاق می‌افتد، میزان آب دهی قنوات و چاه‌های مجاز و چشمه‌ها بهبود می‌یابد، اما وجود چاه‌های غیر مجاز در مسیر، سبب کسری و حتی خشک شدن قنوات و چاه‌های مجاز می‌شود چنانکه امروزه میزان آب دهی دو هزار و ۶٣٠ رشته قنات استان کاهش یافته است.

منصوری افزود: باید در نظر داشت که منابع آب استان محدود است و حتی بهره برداران مجاز از منابع آب نیز باید حفر چاه‌های غیر مجاز را زنگ خطری برای خود بدانند، زیرا حفر چاه‌های غیر مجاز میزان بهره‌برداری آن‌ها از منابع آب را کاهش می‌دهد.

جواد منصوری تاکید کرد: که جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز کم هزینه تر، راحت‌تر و با تبعات اجتماعی کمتر است و مردم می‌توانند حفر چاه‌های غیر مجاز در استان را از طریق سامانه ٣١٠٧٧ به سازمان آب منطقه‌ای استان گزارش داده و از حفر چنین چاه‌هایی جلوگیری نمایند.

انتهای پیام/ی

نظر شما