شناسهٔ خبر: 40281394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امام جمعه زهکلوت:

توبه و انقلاب درونی راه دستیابی به جوایز عید فطر است

حجت الاسلام حمید بامری گفت:یکی از نام های مهمی که در روایات برای روز عید فطر بیان شده، روز جایزه یا یوم الجوائز است برای رسیدن به این جوایز و فوز عظیم در روز عید فطر ۲ راه وجود دارد و آن توبه و انقلاب درونی است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام «حمید بامری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: یکی از نام های مهمی که در روایات برای روز عید فطر بیان شده، روز جایزه یا یوم الجوائز است برای رسیدن به این جوایز و فوز عظیم در روز عید فطر ۲ راه وجود دارد و آن توبه و انقلاب درونی است که علاوه بر انجام واجبات، روزه و نماز، در رسیدن به جایزه معنوی عید فطر نقش تعیین کننده ای دارد.

امام جمعه زهکلوت ابراز کرد: جایزه روز عید فطر با جوایز دنیوی فرق دارد، در مسابقات دنیوی، گاهی بین اعلام برندگان و دادن جایزه به آنها فاصله می افتد اما در قانون الهی همزمان با اعلام برندگان جوایز نیز اعطا می شود آن هم نه جایزه ای مادی و دنیوی که انسان ها اعطا می کنند بلکه جوایزی معنوی و ابدی که فقط از سوی خدا عطا می شود.

وی عنوان کرد: عید سعید فطر، عید معنویت است و برخی در این عید سفره های رنگارنگ پهن می کنند تا به قول معروف دلی از عزا در آورند اما به فرموده امام علی علیه السلام روز فطر، عید است اما برای کسانی که مورد مغفرت الهی قرار گرفته باشند و این بدان معنا است که عید بودنِ فطر به خوردن غذاهای رنگین و دل خوش کردن به شادی های کودکانه نیست بلکه این عید واقعی برای کسانی است که توانسته اند در این ماه مغفرت الهی را برای خود کسب کنند.

حجت الاسلام بامری بیان کرد: هنگامی که انسان با کسی مانوس شد وقت جدایی با آن وداع می کند و در روایت است که امام سجاد علیه السلام در هنگام وداع با ماه مبارک رمضان می فرماید؛ خدایا همان طور که ماه رمضان را از من جدا می کنی من را نیز از گناه جدا کن.

امام جمعه زهکلوت افزود: لحظات آخر این ماه را پشت سر می گذاریم ان شاءالله عیدی و جایزه ما رهایی از آتش جهنم و مغفرت الهی باشد و باید این ساعات و لحظات پایانی را بیشتر قدر بدانیم و از این لحظات استفاده کنیم و خوش به سعادت کسانی که در این ماه به خدا وصل شدند و وای به حال کسانی که این ماه گذشت و تغییر و احساسی در آنها ایجاد نشد.

وی اظهار کرد: باید در طول یازده ماه قبل از آغاز ماه رمضان سال بعد، خود را آماده کنیم اگر با آمادگی لازم وارد ماه رمضان سال بعد شویم از ضیافت الهی بهره بیشتری برده و یک درجه، یک سطح و یک کلاس بالاتر می رویم و آن وقت در نفس و قلب خود و همچنین در محیط زندگی اجتماعی آنچه ما را خشنود و راضی می کند، مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام بامری در خصوص اهمیت پرداخت فطریه، تاکید کرد: پرداخت زکات فطره به اتفاق شیعه و سنی، واجب است و در متون دینی برای آن، فلسفه و فواید متعددی برشمرده است و پرداخت آن موجب قبولی و تمامیت روزه، حفظ انسان از مرگ در آن سال می شود و همچنین دادن زکات فطره موجب سلامتی جسم و پاکسازی روح از رذایل اخلاقی است.

امام جمعه زهکلوت به نقل حدیثی از امام صادق علیه السلام پرداخت و اضافه کرد: امام صادق علیه السلام فرمود؛ همانا پرداخت زکات فطره از جمله عوامل تمام‌ کننده و کمال‌ بخش روزه است همان گونه که صلوات بر پیامبر (ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز می‌باشد.

وی ادامه داد: چرا که هر کس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمدا ترک کند و ادا نکند پس مانند آن است که روزه‌ای نگرفته است همان گونه که هر گاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر (ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است.

 

حجت الاسلام بامری با اشاره به مبلغ و مقدار فطریه برای هر نفر، عنوان کرد: هر فرد مکلف باید برای خود و به ازای هر نفر از کسانی که نان‌ خور او هستند، یک صاع تقریبا ۳ کیلو از محصول گندم یا جو یا خرما یا کشکمش یا برنج و یا ذرت و مانند این‌ ها به مستحق دهد و اگر بهای یکی از اینها را پرداخت کند، کافی است.

 

امام جمعه زهکلوت بیان کرد: زکات فطره امسال مطابق سال ۱۴۴۱ قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان است اما کسانی که فقیر هستند و خرج سال خود را ندارند، پرداخت زکات فطره بر آنها واجب نیست.


وی اظهار کرد: زمان خواندن نماز عید فطر از اول آفتاب روز عید تا ظهر است و اگر شخصی نماز عید فطر را نخوانده باشد، خواندن قضای آن در شرع مقدس ثابت نیست.

حجت الاسلام بامری تاکید کرد: نماز عید فطر در زمان غیبت امام زمان علیه السلام مستحب می باشد و حتی به فتوای بعضی مستحب موکد می باشد و در زمان ظهور آن حضرت باید به جماعت خوانده شود اما در عصر غیبت می توان به ۲ صورت جماعت و فرادا خواند.

 امام جمعه زهکلوت در خاتمه ضمن تبریک عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم، ابراز کرد: در مناطقی که نماز عید سعید فطر برگزار می شود ان شاءالله با رعایت پروتکل های بهداشتی در این فریضه الهی شرکت کنید.

پایان پیام/586

نظر شما