شناسهٔ خبر: 40280167 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۴۹ هزار و ۵۸۲ واحد روستایی در زنجان در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت:تاکنون ۴۹ هزار و ۵۸۲ واحد روستایی در زنجان در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اند.

صاحب‌خبر -
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: در سطح استان زنجان ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده، که می توان گفت: تاکنون ۵۳ درصد از این واحد‌های مسکونی روستایی استان معادل ۴۹ هزار و ۵۸۲ واحد در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اندکه امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و ساز‌ها در مناطق روستایی، این میزان افزایش یابد.

رضا خواجه‌ای افزود: بنیاد مسکن استان برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت گاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است.

او با اشاره به اینکه، بنیاد مسکن استان، با ارائه تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن هم سو با اهدافی، چون احداث مسکن مقاوم و با دوام روستایی؛ تلاش در حفظ هویت معماری بومی مسکن روستایی؛ تامین مسکن متناسب با نیاز روستائیان؛ حفظ هویت و سیمای عمومی روستا‌ها را دنبال می‌کند، گفت: به طوری که در این راستا تسهیلاتی با کارمزد ۵ درصد تا سقف ۴۰ میلیون تومان به روستائیان پرداخت می‌شود.

خواجه‌ای گفت: اجرای طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی گامی استوار در راستای توسعه امکانات عمرانی و بهبود کیفیت مساکن روستایی است، خاطر نشان کرد: در بحث پرداخت تسهیلات مقاوم و بهسازی واحد‌های روستایی هفت بانک عامل در این استان همکار اجرای این طرح هستند و بر این اساس سهمیه هر یک از این بانک‌های عامل در سطح استان‌های کشور و حتی برش شهرستانی نیز مشخص شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به اینکه، اجرای طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی گامی استوار در راستای توسعه امکانات عمرانی و بهبود کیفیت مساکن روستایی می‌باشد، ادامه داد: پیشگیری از تخریب مسکن روستایی در حوادث؛ تمرکز سرمایه گذاری در روستا‌های مستعد، توزیع عادلانه اعتبارات بخش مسکن در شهر و روستا، ترویج مقاوم سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستائیان؛ ترویج الگوی ساخت مسکن اقتصادی از جمله اهداف اصلی طرح است.

او ادامه داد: میانگین مقاوم سازی واحد‌های مسکونی در سطح کشور ۴۲ ودرصد  در استان زنجان ۵۳ درصد است که در این زمینه استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

خواجه‌ای خاطر نشان کرد: تعداد کل واحد‌های مسکونی شهری (شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر) به تعداد ۲۵ هزار و ۵۰۶ می‌باشد. (ازتسهیلات طرح ویژه و مهر ۹ هزار و۶۹۴ واحد مسکونی مقاوم سازی شده است.)

اوادامه داد:تعداد روستا‌های محدوده گسل ۱۵۳ روستا با ۱۸هزارو ۷۳۴ واحد مسکونی می‌باشد که از این تعداد ۵هزارو ۲۵۹ واحد مقاوم سازی شده است. (مقاوم سازی شده ۲۸ درصد).
 
انتهای پیام/ن

نظر شما