شناسهٔ خبر: 4023598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر دفاع: شناورهای فوق پیشرفته و بزرگ ایران، بزودی رونمایی می شود

انزلی - ایرنا - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: به زودی شناورهای فوق پیشرفته و بزرگ جمهوری اسلامی ایران رونمایی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار حسین دهقان روز دوشنبه در حاشیه مراسم الحاق ناوشکن دماوند به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش، ساخت این ناوشکن را محصول خرد و توانمندی متخصصان ایرانی عنوان و خاطرنشان کرد: تا پایان سال یک سری از شناورها و در ابتدای سال های آینده سری دیگری از شناورهای پیشرفته ایران رونمایی می شود.

وی اظهار کرد: آموزش نیروهای متخصص و کمک به تامین امنیت دریای صلح و دوستی خزر از اهداف الحاق ناوشکن فوق پیشرفته دماوند به ناوگان دریایی ارتش در شمال کشور است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه ناوشکن دماوند در تأمین امنیت دریای خزر به همسایگان کمک می کند، ادامه داد: ناوشکن دماوند می تواند در مبارزه با تروریسم و مبارزه با موادمخدر نیز فعالیت کند.

سردار دهقان با تأکید بر اینکه پیام ناوشکن دماوند برای همسایگان صلح و دوستی است، خاطرنشان کرد: این ناوشکن با همکاری نخبگان جوان و متخصص دانشگاهی و متخصصان نیروی دریایی و وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

وی با تأکید بر عزم کشور برای پیشرفت و توسعه صنایع دفاعی تصریح کرد: پروژه ها و طرح های خوبی داریم که به زودی برخی از آن ها رونمایی می شود.

خط تولید ناوشکن دماوند از اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی راه اندازی شد و سازه این ناوشکن سال 91 تکمیل و به آب انداخته شد.

این ناوشکن با حدود 100 متر طول و بیش از یک هزار و 300 تن وزن ، همان نمونه پیشرفته تر ناوشکن جماران است؛ این ناوشکن نسبت به نمونه مشابه یعنی ناوشکن جماران، دارای طول بیشتر ، وزن کمتر و قابلیت های فزون تری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاکی بالاتری است.

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح به سامانه موشکی کروز (دریایی ) ، اژدرافکن، سامانه های توپ 40 و 76 میلیمتری، سامانه های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی و مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و مانند جماران 1 قابلیت حمل بالگرد را دارد.

به کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده ها و موشک های کروز، به کارگیری سامانه پایش و سیستم رانش با توان بالا جهت تامین سرعت بهینه شناور از توانمندی های این شناور است .

بومی سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، دستگاه کاشف زیر دریایی بوسیله امواج صوتی (سونار) فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه های مخابرات داخلی و غیره از دیگر ویژگی های ناوشکن دماوند اعلام شده که مجموعه این تجهیزات به صورت بومی در سازمان های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

طبق اعلام مقام های نظامی کشورمان، هزینه ساخت این موج شکن یک چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.

بر اساس اعلام مقام های مسئول این ناوشکن از نظر طراحی و ساخت کاملا بومی بوده و با همکاری نزدیک حدود 400 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی در داخل ساخته شده و از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم های پیچیده دفاعی و رهگیری برخوردار است.

ناوشکن پیشرفته آموزشی دماوند امروز (دوشنبه) با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی در بندر انزلی توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع به طور رسمی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) تحویل و به ناوگان شمال و منطقه چهارم این نیرو الحاق شد.

بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است و فرماندهی ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این شهرستان قرار دارد.ک/1

6030/2007

نظر شما