شناسهٔ خبر: 40173205 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

روسای دانشگاه‌ها در نشست مجازی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مطرح کردند:

عصر پساکرونا؛ فرصتی نوین برای همکاری های دانشگاهی بین المللی/لزوم در اولویت قراردادن فعالیت‌های بین‌المللی در برنامه راهبردی دانشگاه‌ها/ بهره‌مندی از پتانسیل و امکانات آموزش الکترونیک برای فعالیت‌های بین‌المللی

نشست مجازی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور صبح امروز (دوشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست مجازی اظهار داشت: از اینکه افتخار آن را دارم تا به نمایندگی از دانشگاه علامه طباطبائی در این گردهمایی علمی ارزشمند حضور بهم رسانم، خرسندم.

وی افزود: در ماه‌های اخیر نهادهای دانشگاهی در بسیاری از کشورهای جهان دچار تغییر و تحولات چشمگیری شده اند. آنچه که به واسطه همه گیری بیماری کووید ۱۹ در جهان رخ داده، ایده شهروندی دیجیتال را به سرعت تحقق بخشیده و تغییرات مهمی در معنا و سبک زندگی اجتماعی پدید آورده است. ما هم اکنون شاهد شکل گیری ساحت نوینی از کنش های اجتماعی هستیم. امروزه از یک سو بنیان دولت ها و ایده های ناسیونالیستی تقویت شده، که این امر به تضعیف اتحادیه های منطقه ای و فرایند پیشین جهانی شدن انجامیده است. از سوی دیگر، نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی تحول یافته و نیاز به همکاری فرامرزی برای کنترل این بیماری، بیش از هر زمان دیگری آشکار شده و گونه نوینی از فرایند جهانی شدن در هر حال شکل‌گیری است.

دکتر سلیمی تصریح کرد: در این میان، دانشگاه ها فرصتی بی مانند را برای گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی مشترک با بهره مندی از تکنولوژی های نوین ارتباطی به دست آورده اند. اگرچه این تکنولوژی ها سال هاست که در دسترس بوده و امکان ارتباطات مجازی را فراهم کرده بودند، اما در اغلب کشورها، استادان، دانشجویان و پژوهشگران ترجیح می دادند که همچنان به روش های سنتی پیشین به تداوم همکاری های علمی مشترک بپردازند.

وی گفت: در ماه های اخیر، تحولی بزرگ در نظام های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز علمی رخ نموده است. تشکیل کلاس های درس، نشست ها و همایش های علمی و کارگاه های آموزشی در فضای مجازی، این ایده را به همراه خود آورده است که می توان با حداقل صرف هزینه و وقت، امکان بهره مندی دانشجویان و پژوهشگران را از برنامه های علمی در دانشگاه های گوناگون جهان فراهم آورد. از این رو، دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی در غرب آسیا، در دو ماه گذشته ۵۲ برنامه علمی بین‌المللی در فضای مجازی با همکاری دانشگاه‌هایی از روسیه، ترکیه، چین، قزاقستان، ازبکستان، اسپانیا، سوئد، کره جنوبی، هندوستان، بنگلادش و افغانستان برگزار کرده است. از این تعداد، ۲۱ برنامه به صورت تدریس استادان دانشگاه علامه طباطبائی ویژه استادان و دانشجویان دیگر کشورها بوده و ۲۷ برنامه سخنرانی و یا تدریس اندیشمندانی از کشورهای دیگر برای استادان و دانشجویان ما بوده است. ۴ برنامه علمی نیز به صورت میزگرد مشترک با حضور استادانی از کشورهای گوناگون برگزار شده‌اند. به این ترتیب، همکاری های علمی بین المللی ما در دوران کرونا، به نسبت دوره مشابه در سال های پیش، از رشد چشمگیری برخوردار شده است.

دکتر سلیمی افزود: این امر تنها به بخش آموزش محدود نشده و هم اکنون زمینه ای مناسب برای همکاری های پژوهشی مشترک، به ویژه در سطح منطقه ای شکل گرفته است. به ابتکار دانشگاه علامه طباطبائی، برای نخستین بار صدها تن از استادان دانشگاه های مناطق گوناگون در دو کشور ایران و افغانستان در فضای مجازی گرد هم آمده اند. زبان و فرهنگ مشترک دیرینه میان این دو همسایه، زمینه ساز تبادل مقالات و کتاب ها و اشتراک برنامه های علمی میان استادان دو کشور در این شبکه شده است. همچنین این شبکه دانشگاهی در حال شکل‌دهی به زیرمجموعه های تخصصی‌تر در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای، همکاری‌های رسانه‌ای، مطالعات در زمینه میراث فرهنگی مشترک، مطالعات حقوقی مشترک، مطالعات ادبی تطبیقی و دیگر موضوعات می باشد. بر این باور هستیم که همکاری میان دانشگاهیان ایران و افغانستان می‌تواند سنگ بنای استواری برای گسترش این شبکه علمی در سطح سه منطقه بهم پیوسته آسیای مرکزی، آسیای جنوبی و آسیای غربی باشد. پیوندهای فرهنگی تمدنی دیرینه در این مناطق نیز تسهیل کننده این همکاری‌ها خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تلاش کرده‌ایم تا زمینه پشتیبانی سازمان های بین‌المللی را از همکاری‌های منطقه‌ای فراهم آوریم. هم اکنون کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبائی با ابتکار تشکیل گروهی مشترک از پژوهشگران ایرانی و افغانستانی برای تولید محتوای آگاهی بخش اجتماعی در میان فارسی زبانان کشورهای منطقه با هدف پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، توانسته است پروژه ای فراملی ارایه داده و از پشتیبانی مالی سازمان بهداشت جهانی برخوردار شود.

دکتر سلیمی افزود: این فعالیت‌های گوناگون بین‌المللی در این اندک زمان، از آن رو توانسته‌اند شکل بگیرند که از یک سو انعطاف‌پذیری در شرایط متغیر، ملاک عمل برنامه‌ریزان و مجریان این طرح ها در دانشگاه بوده و از همکاری گسترده استادان و دانشجویان نیز بهره‌مند شده‌ایم و از سوی دیگر، ضرورت همبستگی دانشگاهی برای یافتن راه حل‌های مشترک در برابر تهدیدی مشترک، بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید.

وی در پایان گفت: مایلم ضمن قدردانی از حسن نظر مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اعطای رتبه برگزیده ویژه به دانشگاه علامه طباطبائی در سطح ملی، آمادگی این دانشگاه برای همکاری با دانشگاه‌های داخلی و بین‌المللی برای گسترش همکاری‌های علمی در دوران کرونا و پساکرونا را اعلام نمایم.

 

* لزوم در اولویت قراردادن فعالیت‌های بین‌المللی در برنامه راهبردی

دکتر جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در تشریح راهبردهای و اقداماتی که این دانشگاه موفق به انجام فعالیت‌های موثر در حوزه بین‌الملل شده است به در اولویت قراردادن فعالیت‌های بین‌المللی در برنامه راهبردی دانشگاه شامل تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف در حوزه بین‌الملل، گنجاندن شاخص‌های بین‌المللی در برنامه اجرایی روسای دانشکده‌ها، توسعه ساختار ستادی چابک با ایجاد اداره رتبه‌بندی و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی و دفتر علم‌سنجی در دانشگاه برای مطالعه جمع‌آوری داده تدوین گزارش‌های تحلیلی و درنهایت ارتقا رتبه و جایگاه بین‌المللی دانشگاه اشاره کرد.

وی افزود: این موارد با تدوین تصویب و ابلاغ مجموعه آیین‌نامه‌های ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه و تخصیص بودجه برای شتابدهی فعالیت‌های بین‌الملل منجر به فعالیت موثرتر اعضای هیئت علمی شده است.

دکتر ذاکری تصریح کرد: تعریف مدل همکاری ۲+۲ در ترکیب فعالیت‌های صنعتی و بین‌المللی که یک صنعت از ایران و یک صنعت از کشورهای خارجی و یک دانشگاه خارجی و دانشگاه علم وصنعت ایران در هر مورد همکاری دارند. یکی از دستاوردهای مهم آن برگزاری ۱۸ دوره در همکاری با ایتالیا برای صنعت ریلی بود که علاوه بر آورده مالی و تجربه بین‌المللی از یکسو و از سوی دیگر باعث ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان و اسپین‌آف در این حوزه برای دانشگاه شد.

به گفته وی، ایجاد آکادمی بین‌الملل دانشگاه علم و صنعت ایران با بهره‌گیری حداکثری از وب برای ارائه تجربیات برتر بین‌المللی اساتید و نشست با دانشمندان برتر و به گفته وی، برگزاری دوره‌های ایجاد مهارت در فعالیت بین‌المللی اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و برگزاری مدرسه تابستانی و مدرسه زمستانی (برگزاری ۱۵ نشست با متوسط حضور ۳۰۰ دانشجو هر نشست و حضور ۶۰ عضو هیات علمی در نشست‌های مرتبط با اساتید) و تلاش در عملیاتی نمودن تفاهم‌نامه‌ها که طی دو سال دانشگاه موفق شد بالاترین نسبت تفاهم‌نامه‌های عملیاتی به کل تفاهم‌نامه‌ها را داشته باشد که حاصل این کار توسعه دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های فرانسه و استرالیا بوده است، از دیگر اقدامات دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه بین‌المللی است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای عضویت و همکاری موثر در نهادهای تخصصی فنی بین‌المللی: مانند اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و اتحادیه راه‌آهن‌های پرسرعت (UIC) و سازمان جهانی استاندارد (ISO) و اجرای برنامه‌های دانشگاهی بین‌المللی در سطح ملی با هماهنگی وزارت علوم شامل انجام امور مرجع تعاملات (یا Leading House) همکاری علمی دانشگاه‌های ایران با آلمان، اجرای برنامه طرح‌های مشترک با موسسه لایپنتز آلمان، برنامه‌ریزی و انجام و مراحل مختلف فراخوان طرح‌های مشترک بین وزارتین علوم و تحقیقات دو کشور، برنامه‌ریزی و اجرای اعزام هیات روسای دانشگاه‌ها با همکاری و میزبانی اتحادیه روسای دانشگاه‌های آلمان HRK از دیگر اقدامات دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه بین‌المللی است.

از دیگر فعالیت‌های دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه بین‌الملل می‌توان به برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری بین دانشگاه‌های ایرانی در فعالیت‌های بین‌المللی، ایفای نقش موثر در ایجاد گروه دانشگاه های صنعتی برتر (UT5)، حضور در کارگروه‌های تعاملات علمی دانشگاهی با کشورهای روسیه، ایتالیا، اسپانیا، چین، سوییس، مجارستان، ژاپن، فرانسه، عراق و نشست‌های در ارتباط با ترکیه و افغانستان و حضور در نهادهای دانشگاهی بین المللی مثل اتحادیه دانشگاه‌های جهان IAU و اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام اشاره کرد.

 

* بهره‌مندی از پتانسیل و امکانات آموزش الکترونیک برای فعالیت‌های بین‌المللی

در ادامه دکتر احمد رضی با بیان اینکه دانشگاه گیلان با حدود ۶۰۰ عضو هئیت علمی، ۱۷۰۰۰ دانشجو و ۱۰ دانشکده و دو پژوهشکده، بزرگ‌ترین دانشگاه منطقه شمال کشور محسوب می‌شود اظهار داشت: حضور در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، نه تنها باعث اعتبار دانشگاه می‌شود، بلکه باعث معرفی دانشگاه به مجامع علمی بین المللی می‌شود.

وی افزود: دانشگاه گیلان از چند سال قبل در نظام‌های رتبه بندی معتبر دنیا حضور داشته، که مهم‌ترین آن در (TIMES) بوده که در سال ۲۰۱۸ رتبه ۸۷۸ را داشته و در سایر رتبه بندی های دیگر مانند (Leiden)، (Scimago) و (Green Metric) هم رتبه قابل قبولی را کسب کرده است. عضویت در اتحادیه‌های و شبکه‌های دانشگاهی بین‌المللی شرایط لازم برای گسترش فعالیت های علمی بین المللی را فراهم می سازد.

دکتر رضی تصریح کرد: یکی از اتحادیه های مهم، اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر است، که دانشگاه گیلان به کمک دانشگاه های استان های مازندران و گلستان و دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی چهار کشور دیگر که در حاشیه دریای خزر هستند، اتحادیه ای را بیست و سه سال قبل شکل داد که امروز یکی از قدیمی‌ترین اتحادیه های بین‌المللی منطقه است که ۵۷ عضو داشته و از بیست سال عمر این اتحادیه، بیست و دو سال اجلاس عمومی برگزار شده و فعالیت های علمی گسترده ای دارد که یکی از مهمترین آنها انتشار نشریه ای با اعتبار ISI می باشد.

رئیس دانشگاه گیلان خاطر نشان کرد: شش دوره المپیاد ورزشی برگزار شده و همکاری و طرح های پژوهشی مشترک زیادی بین دانشگاه های عضو اتفاق افتاده و در موضوع تبادل استاد و دانشجو به صورت جدی بین دانشگاه‌های عضو اتحادیه اتفاق می افتد.

وی افزود: بیست و دومین اجلاس اتحادیه در مهر ماه سال گذشته در دانشگاه گیلان برگزار شد که در آن بیست رئیس و معاون دانشگاه، موسسه تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری از پنج کشور حاشیه دریای خزر شرکت کردند. یکی از مهم‌ترین تصمیمات گرفته شده در اجلاس بیست و دوم تشکیل کمیته های دانشجویی، آموزشی و پژوهشی در ذیل اتحادیه بود که هدف آن گسترش فعالیت های اعضای اتحادیه در این بخش ها است.

دکتر رضی با بیان اینکه مسئولیت کمیته دانشجویی به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین واگذار شده و تاکنون جلساتی شکل گرفته و اساس نامه آماده شده است، گفت: مسئولیت کمیته تحقیقات و فناوری به دانشگاه دولتی آستراخان واگذار شده که در اسفند ماه با مساعدت دکتر نجفی، رایزن علمی ایران در روسیه، جلسه‌ای تشکیل شد و اساس نامه و نقشه راه این کمیته برای تصویب در اجلاس بعدی آماده شده و همچنین جلسه کمیته آموزشی که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد و به زودی اساس نامه و نقشه راه این بخش هم آماده خواهد شد.

وی تصریح کرد: کشورهای جنوب شرقی آسیا و به خصوص چین، پتانسیل بزرگی برای گسترش فعالیت های بین المللی هستند. آکادمی علوم چین اعتبارات خیلی خوبی را برای گسترش فعالیت‌ها با کشورهای دیگر دارد که دانشگاه گیلان هم دو پروژه در زمینه‌های هوا و اقلیم و تصفیه فاضلاب را با این آکادمی در دست اجرا دارد. در سال گذشته ایستگاه بین‌المللی تحقیقات اکوسیستم مناطق مرطوب با حمایت آکادمی علوم چین افتتاح شد. تجهیزات هواشناسی به ارزش نزدیک به ۱۵۰.۰۰۰ دلار توسط آکادمی علوم چین به دانشگاه گیلان واگذار شد و دانشگاه گیلان را به همراه دو دانشگاه صنعتی اصفهان و شیراز به عضویت یک شبکه بین‌المللی در آورد و تبادل اطلاعات بین این شبکه زمینه لازم برای تحقیقات مشترک بین المللی را فراهم می کند.

دکتر رضی افزود: همچنین رایزنی‌های اولیه برای تبدیل این ایستگاه به یک مرکز تحقیقاتی اکوسیستم مناطق مرطوب با طرف‌های چینی انجام شده است که امیدوار هستیم در آینده نزدیک این اتفاق بیافتد. در حال حاضر دانشگاه گیلان عضو یک شبکه بزرگ بین المللی با ۷۹ دانشگاه از ۲۸ کشور دنیا به نام شبکه بین المللی دانشگاه های راه ابریشم می باشد. از ایران ۵ دانشگاه در این شبکه بین المللی عضو هستند و در سال گذشته میزبانی یک همایش بین‌المللی به نام مردم و محیط زیست با حمایت این شبکه و با همکاری دانشگاه علامه و با حضور رئیس این شبکه در دانشگاه گیلان اتفاق افتاد و ارتباطات خوبی بین اعضا در این همایش برقرار شد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی برای گسترش ارتباطات علمی بین دانشگاه‌های کشور سوئد و ایران انجام گرفته و مکاتباتی با دانشگاه‌های ایرانی در جهت تشکیل کارگروه ملی سوئد انجام شده و بانک اطلاعاتی از همکاری های علمی بین دانشگاه‌های سوئد و ایران ایجاد شده و جلسه مشترکی با صندوق همکاری های بین‌المللی کشور سوئد (STINT) گذاشته شد و قرار شد که تعداد و سطح پروژه‌هایی که بین کشورهای ایران و سوئد انجام شده بررسی بشود و به همین خاطر پشتیبانی ابتدایی از طرف وزارت علوم بر روی ۴ پروژه مشترک بین دانشگاه‌های ایران و سوئد انجام گرفته و قرار شده که بعد از بررسی این پروژه ها، حمایتی از طرف (STINT) برای اجرای پروژه های مشترک صورت بگیرد و پروژه ها با حمایت های طرف سوئدی و طرف ایرانی گسترش پیدا کند.

رئیس دانشگاه گیلان افزود: در راستای سیاست‌های وزارت علوم برای افزایش تعداد دانشجویان بین المللی، دانشگاه گیلان در هیئت امناء مصوبه‌ای مبنی افزایش تعداد دانشجویان بین المللی تا سقف ۴۰۰ نفر تا سال ۱۴۰۰ را در برنامه خود دارد. افزایش قابل ملاحظه ای در دوسال گذشته در تعداد دانشجویان بین‌المللی اتفاق افتاده، تعداد دانشجویان از ۵۰ به ۱۵۰ نفر در امسال رسیده و تنوع کشورهایی که از آنها در دانشگاه گیلان دانشجو هستند افزایش داشته و دانشگاه گیلان افزایش در آمدی بیست برابری را در دو سال گذشته از قبل دانشجویان بین‌المللی تجربه کرده است و امیدوار هستیم تا انتهای سال ۱۴۰۰ به سقف ۲% دانشجوی بین المللی از کل دانشجویان دانشگاه برسیم.

وی اظهار داشت: برای افزایش تعداد دانشجویان بین المللی، دانشگاه برنامه هایی را تنظیم کرده، تبلیغات گسترده‌ای در شبکه های مجازی داشته، تفاهم نامه هایی را منعقد کرده و شرکت فعال در نمایشگاه‌های تخصصی خارج از کشور داشته، بورسیه های تحصیلی به خصوص برای اعضای هیئت علمی بعضی از کشور ها تعریف کرده، زیرساخت ها را بهبود بخشیده، خدمات کنسولی را تسهیل کرده و امیدوار هستیم با موافقت سازمان امور دانشجویان به زودی دفتر خدمات کنسولی در دانشگاه گیلان راه‌اندازی شود. مرکز آموزش زبان فارسی راه اندازی شده و امکان جذب زبان آموزان فراهم شده است که این زبان آموزان عمدتاً به جمع دانشجویان بین المللی دانشگاه های کشور می پیوندند. با توجه به شرایط جدید، دانشگاه گیلان سعی کرده است از پتانسیل و امکانات آموزش الکترونیک برای فعالیت های بین المللی خود بهره ببرد و کلاس هایی را با مشارکت اساتید دانشگاه های انسام پاریس در هفته های گذشته اجرا کرده، کلاس های بر خط آموزش زبان فارسی را برای زبان آموزان دایر کرده و برنامه هایی برای اجرای سمینار های علمی مشترک با پژوهشگران خارجی در دست اقدام دارد.

 

* انجام ۳۰ طرح تحقیقاتی مشترک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با کشورهای اروپایی و آسیایی
دکتر مصطفی مطلبی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نیز در خصوص اقدامات این پژوهشگاه در حوزه روابط بین الملل گفت: این پژوهشگاه بر اساس نظام رتبه بندی بین المللی سایماگودر سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در میان مراکز پژوهشی کشور رتبه نخست را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه این پژوهشگاه با دارا بودن سه پژوهشکده پزشکی، صنعت و محیط زیست و کشاورزی فعالیت میکند، گفت: انجام فعالیت های علمی بین المللی باید بر اساس ایجاد ارتباط مشترک اساتید با یکدیگر صورت گیرد و از این طریق فرصت های مطالعاتی نیز ارتقا می یابند.
دکتر مطلبی افزود: در همین راستا این ارتباط اساتید مانند یک چرخ دنده عمل میکند به طوری که ابتدا در همکاری های مشترک اساتید داخلی و خارجی، ظرح های تحقیقاتی مشترک تعریف می شوند، سپس تبادل دانشجو و برگزاری کارگاه های مشترک صورت میگیرد و با انتقال مواد و انرژی، تولید مقالات مشترک صورت میگیرد.
دکتر مطلبی با اشاره به همکاری های مشترک این پژوهشگاه در زمینه روابط بین الملل گفت: در بحث انجماد رویان با کانادا و در بخش تحقیقات زیتون با ایتالیا و اسپانیا همکاری های مشترک داشته ایم و در صد بالایی از مقالات مشترک را با کشورهای پیشرفته دنیا منتشر کرده ایم.
وی افزود: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به عنوان مرجع ملی آفریقای جنوبی انتخاب شده و در حال حاضر تعدادی طرح مشترک بین دانشگاه های ایران و آفریقای جنوبی در زمینه بیوتکنولوژی در حال اجراست و هم اکنون رایزنی ها برای انجام تحقیقات مشترک در زمینه های هوا فضا، انرژی های نو، پلاسما و لیزر در حال انجام است.
دکتر مطلبی در ادامه به همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه زیست فناوری وعضویت فعال در سازمان های بین المللی اشاره کرد و گفت: کسب گرنت های پژوهشی برای کشور، ایجاد زمینه فرصت های مطالعاتی، ایجاد زمینه فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان دکتری و ایجاد زمینه های همکاری های تحقیقاتی مشترک از عمده اهداف این پژوهشگاه در عرصه همکاری های علمی بین المللی است.
وی همچنین در این راستا به انجام ۳۰ طرح تحقیقاتی مشترک با کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا، هند، اسپانیا، ایتالیا، دانمارک، قبرس، اتریش و مالزی اشاره کرد.
دکتر مطلبی در پایان سخنان خود به ایجاد مرکز تشخیص ملوکولی از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در این پژوهشگاه اشاره کرد که با ۹ کار گروه تخصصی برای کمک به تشخیص سریع تر مبتلایان به کرونا فعالیت کردند.

 

*۱.۳۵ میلیون دلار صادرات پارک علم و فناوری یزد در سال ۹۸
دکتر لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد نیز با معرفی اقدامات علمی بین المللی این پارک در دوسال گذشته اظهار داشت: این پارک در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده وتعداد واحدهای فناور پذیرش شده در پارک از بدو تاسیس ۱۰۱۳ شرکت و هسته فناورتعداد واحدهای فناور مستقر در سال گذشته ۳۱۱ شرکت و هسته فناور میباشد.
وی افزود: میزان درآمد واحدهای فناور در سال ۹۸، ۴,۵۰۸ میلیارد ریال ومیزان صادرات شرکتهای فناور در سال ۹۸، ۱.۳۵ میلیون دلار بود.
دکتر لطفی در ادامه گفت: از محصولات تولیدی این پارک میتوان به دریچه های کامپوزیتی، مواد شیمیایی، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و لغت صوتی زبان فارسی اشاره کرد که به کشورهای ترکمنستان عراق، عمان، ترکیه، گرجستان، آذربایجان و فرانسه صادر شده است.
وی همچنین فعالیت های این پارک را در حوزه روابط بین الملل را ،تشکیل دبیرخانه آموزش های بین المللی پارک های علم و فناوری کشور به منظور ارائه آموزش های بین المللی به روسای پارک ها ، همکاری در کارگروه های بین المللی(هند، مجارستان، ایتالیا و گرجستان)، ارائه خدمات مشاوره و منتورینگ به شرکت های مستقر در حوزه بین الملل و ارتباط موثر و عضویت درشبکه های بین المللی مرتبط،حوزه فناوری مانند ASPA, IASP, WTA عنوان کرد.
دکتر لطفی با اشاره به تولیدات این پارک در زمینه موارد ضدعفونی کننده در دوران کرونا گفت: مواردی از قبیل اختصاص بودجه ارزی جهت خرید فناوری، شرکت در نمایشگاهها، آموزش ومبادلات بین المللی شرکت های فناور، استفاده از ظرفیت رایزن های علمی جهت توسعه صادرات، تبادل و انتقال فناوری شرکت های فناور و دانش بنیان، امکان استفاده از اساتید ایرانی و خارجی جهت کمک به توسعه فنی شرکت های فناور و دانش بنیان، اختصاص بورس های مطالعاتی به مدیران شرکت های دانش بنیان و فناور، اختصاص فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت و بلند مدت به کارشناسان بین الملل پارک ها به منظور تقویت بنیه علمی آنها از مواردی هستند که میتوانند در ارتقا و توسعه روابط علمی و بین المللی پارک های علم و فناوری موثر باشند.
دکترنصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اقدامات و عملکرد این دانشگاه در خصوص دانشجویان داخلی و غیر ایرانی گفت: در دوران ویروس کرونا ۹۷ درصد دروس نظری به شکل انلاین و افلاین با حفظ کیفیت تدریس ارایه شدتعداد ۴۰۰۰ کلاس مجازی و ۳۰۰ اتاق انلاین و اختصاص ۶۰ ترابایت حافظه مختص ضبط کلاس ها و در بخش دانشجویان غیر ایرانی برای ۳۰۰ دانشجوی خارجی در مقاطع ارشد و دکتری کلاس های مجازی برگزار شد.
دکتر نصیری قیداری در خصوص دانشجویان بورسیه و غیر ایرانی گفت: انجام امور کنسولی این افراد از طریق دفتر مستقر در دانشگاه همراه با اموزش زبان فارسی در مرکز بین المللی اموزش زبان دانشگاه صورت گرفته و برای اینده اخذ مجوز ارایه دوره های انلاین به زبان انگلیسی، ایجاد شبکه مجازی مشترک با دانشگاه های خارج از کشور و ارایه دوره های مشترک با دانشگاه های معتبر خارجی و تولید محتوا برای دوره های انلاین و ساماندهی شهریه دوره های مجازی در دستور کار دانشگاه شهید بهشتی قرار دارد.
وی در ادامه افزود: در حوزه اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز اقداماتی در دانشگاه صورت گرفت که شامل تقویت توان پژوهشی با باز آرایی نیروها در قالب خوشه های کاری و حمایت های ویژه از انجام تحقیقات، تخصیص منابع مناسب و استفاده از توان مدیریتی برای انگیزه بخشی به مشارکت بیشترمی باشد.
در ادامه نشست دکتر جواد واثقی رئیس دانشگاه نوشیروانی بابل در خصوص چشم انداز این دانشگاه در حوزه بین الملل در طرح راهبردی تا افق ۱۴۰۴ گفت: ارتقا دانشگاه در سطح استانداردهای ملی و جهانی و قرارگیری در بین ۵ دانشگاه صنعتی کشور و ۵۰۰ دانشگاه صنعتی دنیا، توسعه دیپلماسی علمی با کشور های هدف و مشارکت فعال در تحقیقات بین المللی و جذب دانشجویان خارجی از اهداف اتی این دانشگاه به شمار می رود.
دکتر واثقی در خصوص ماموریت های دانشگاه در راستای تحقق این چشم انداز افزود: ارتقای ساختار روابط بین الملل دانشگاه، مشارکت فعال در نشست های بین المللی، برقراری ارتباط مستمر با متخصصین خارجی و ایرانی خارج از کشور، افزایش فرصت های مطالعاتی و حمایت از پژوهش های بین المللی ماموریت محور و قرارگیری در نظام های رتبه بندی معتبر دنیا از ماموریت های این دانشگاه در حوزه بین الملل خواهد بود.
رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در خصوص فعالیت های پسا کرونا دانشگاه گفت: ایجاد سامانه مدیریت یادگیری الکترونیک، برگزاری کلاس های مجازی برای دانشجویان خارجی و کلاس های دانشگاه با همکاری اساتید خارجی، انجام پروژه های مشترک و برگزاری سخنرانی علمی و سمینار با حضور اساتید برجسته خارجی و ایرانیان مقیم خارج از اقدامات دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در وران پسا کرونا به شمار می رود.
دکتر نکومنش رئیس پژوهشگاه پلمیر و پتروشیمی ایران در مورد اقدامات این پژوهشگاه در دوران کرونا گفت: این پژوهشگاه از روزهای اول مواجهه با ویروس کرونا با تهیه ماده موثره کاربافول در تهیه ژل های ضد عفونی که یک پلیمر خاص به شمار می رود و تولید مواد ضد عفونی کننده با مواد نانو ذرات نقره را انجام داد و در تولید دستگاه ونتیلاتور با شرکت دانش بنیان از دانشگاه تهران مشارکت کردیم و دستگاه ساخته شد و به وزارت بهداشت و درمان ارایه گردید.
وی در ادامه افزود: در حوزه عملکرد پژوهشی ازمایشگاه های این پژوهشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی شد و الان همه ازمایشگاه ها و کارگاه ها مشغول به کار هستند و در بخش مرکز رشد شرکت های بسیاری در جهت تولید تجهیزات از جمله لباس های محافظ، ماسک ها و مواد ضد عفونی پژوهشگاه را یاری رساندند.
دکتر نکومنش در خصوص اقدامات پژوهشگاه در امور بین الملل گفت: ما نامه ای را به ۱۱ دانشگاه و پژوهشگاهی که ما قرارداد دارند تنظیم و ارسال کردیم که بازخورد بسیار خوبی را داشت و رایزنی هایی نیز با مرکز تعاملات بین الملل ریاست جمهوری داشتیم و برای برگزاری کارگاه ها اعلام امادگی کردیم و یکی از کارهای این پژوهشگاه در دوران کرونا اهدای دو عدد بورس به اقلیم کردستان بود که باعث ایجاد ارتباط بین الملل در این دوره شد.
در ادامه نشست دکتر مجیدی رئیس دانشگاه تبریزدر خصوص عملکرد دانشگاه تبریز گفت: طرح مشترکی را با کشور ترکیه داشتیم که ۱۶۰ طرح از محققان هر دو کشور را بررسی کردیم و در نهایت ۲۲ طرح منتخب را به وزارت عتف ارسال کردیم و در ادامه دوران کرونا مشارکت فعال دانشگاه در بحث اراسموس ادامه پیدا کرد و اموزش مجازی برای دانشجویان خارجی دانشگاه تبریز هم ارایه شد و امروز پیشنهادی هم برای معاونت اموزشی وزارت علوم داریم که شامل توسعه تعویض اختیاربه دانشگاه های بزرگ به منظور راه اندازی دوره های مشترک مجازی با دانشگاه های خارجی و نیز برگزاری دوره های مشترک مجازی برای جلب دانشجویان غیر ایرانی در راستای رویکرد بین المللی کردن فرایندهای اموزشی و پژوهشی که امیدواریم در این امر تسریع شود.
رئیس دانشگاه تبریز در ادامه گفت: پیشنهاد دیگر دانشگاه مذاکره در سطح سفرای دو کشور ایران و ترکیه جهت بررسی نحوه توسعه برنامه های اموزشی مشترک و تاسیس شعب مشترک دانشگاهی است.
در ادامه دکتر سید مهدی ابطحی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با وجود تمامی مشکلات و مصائب کرونا ولی مسایل جدیدی نیز در این دوران خودش را نشان داد که می توان به ترمیم پذیری طبیعت و حذف تاثیر مکان و ایجاد شبکه های قوی علمی در داخل و خارج از کشورو توجه به نیازهای جامعه در جوامع علمی و اینکه کشورهای پیشرو مستغنی از کمک کشورهای در حال توسعه نیستند و همه در این دوران کرونا به هم نیاز دارند و استفاده دانشگاه ها از شبکه اموزشی مشترک اشاره کرد.
دکتر ابطحی افزود: از جمله اتفاقات خوبی که در جامعه علمی ایران رخ داد می توان به شکل گیری اعتماد بین استاد و دانشجو و بهم تنیدگی جامعه علمی ایران پس از کرونا و پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از کشور در داخل اشاره کرد.
دکتر بهروز ابطحی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی نیز در این نشست با اشاره به نقش مهم این پژوهشگاه در حفظ منافع کشوردر حوزه علوم دریایی اقیانوسی جهان گفت: در دوران پسا کرونا ما برنامه ریزی کرده که با کمک ۱۲ متخصص کارشناس علوم اقیانوسی خارج از کشوربتوانیم کنفرانس های اقیانوسی برای منطقه اقیانوس هند را به شکل وبینار برگزار کنیم و شرکت کنندگانی از هند، پاکستان، عمان، کویت و امارات و سایر کشورهای حوزه اقیانوس هند در ان شرکت کنند و این پژوهشگاه در بسیاری از نهاد های علمی در علوم جوی و اقیانوسی نمایندگی دارد و در بسیاری از نهاد ها دارای عضویت یا مسولیت و نایب رئیسی هم هستیم.
س.س ۵۱/ ر.ب ۴۵/ ل.م ۵۴

 

 

نظر شما