شناسهٔ خبر: 40123779 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اینترسپت: نژاد‌پرستی، عامل اصلی طرح ممنوعیت سفر به آمریکا بود

با وجود اینکه آمریکا، به منظور جلو‌گیری از شیوع کرونا، سفر چینی‌ها به این کشور را در اواسط بهمن‌ماه لغو کرد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که سفر اروپایی‌ها که ماه بعد از آن لغو شد، عامل اصلی شیوع بیماری کرونا در آمریکا بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در اول ماه مه (12 اردیبهشت)، گزارشی را منتشر کرد و نشان داد که چگونه ویروس کرونا در آمریکا از طریق سفر اروپایی‌ها به نیویورک گسترش پیدا کرد. این گزارش در حالی منتشر شد که گفته می‌شد چین عامل اصلی گسترش ویروس کرونا در آمریکا بوده است. 

به نوشته مرکز «اینترسپت»، با وجود اینکه گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا نشان می‌دهد که ویروس کرونا در آمریکا به دلیل سفر اروپایی‌ها به این کشور شیوع پیدا کرده، اما سفر‌های چین به آمریکا متوقف شد و لغو سفر‌های اروپایی‌ها نیز به کندی انجام گرفت.

اینترسپت در ادامه نوشت، متخصصان می‌گویند که نژاد‌پرستی موجب شد نگاه رسانه‌ها و سیاست‌گذاران آمریکایی نسبت به اروپایی‌ها مساعد‌تر باشد.

بر اساس گزارش این پایگاه خبر‌ی-تحلیلی، زمانی که دونالد ترامپ سفر‌ها از چین را در تاریخ یکم فوریه، ممنوع و بعد‌ سفر‌‌های اروپایی‌ها به آمریکا را در اوایل ماه مارس متوقف کرد، بیش از 10 هزار پرواز از اروپا، کانون شیوع ویروس کرونا، به آمریکا آمدند. این پرواز‌ها بیش از 2 میلیون مسافر را به آمریکا آوردند که بیشتر آنها نیز به نیویورک سفر کردند.

گزارش‌ها در نیویورک نیز نشان می‌دهند که بیشتر مبتلایان در نیویورک از اروپا آمده بودند و نیویورک نیز به کانونی برای شیوع ویروس کرونا تبدیل شد و این ویروس را در دیگر مناطق آمریکا پخش کرد.

گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، اذعان می‌کند که اگر سفر اروپایی‌ها به آمریکا سه هفته‌ زود‌تر لغو می‌شدند، ویروس کرونا در ایالت‌های نیویورک، نیو‌جرسی و کنکتیکت اینگونه پخش نمی‌شدند. زمانی که اینترسپت نظر مؤسسه ملی بهداشت آمریکا درباره نقش نژاد‌پرستی در لغو این سفر‌ها را جویا شد، این مؤسسه گفت که با مرکز کنترل و پیشگیری بیماری تماس بگیرید و این مرکز نیز این پرسش را به کاخ سفید ارجاع داد و کاخ سفید نیز پاسخی نداد. 

اینترسپت در ادامه نوشت، تلاش‌های نژاد‌پرستانه و عجولانه ترامپ و مقامات دولت او برای مقصر دانستن چین در شیوع ویروس کرونا، نقشی مهمی در مستثنی دانستن اروپا در شیوع بیماری کرونا در آمریکا بازی کرد.

اما برخی سیاستمداران آمریکایی نیز عکس‌العملی غافلگیر‌کننده نسبت به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا نشان دادند. فرماندار نیویورک، در جریان کنفرانس خبری در ششم ماه مه گفت که «هیچ کسی نگفت این ویروس از اروپا آمده است. مردمی که از اروپا دیدن کردند مستقیماً وارد فرودگاه شدند. هیچ کسی به اهالی نیویورک نیز نگفت که در زمان ملاقات با فردی که از ایتالیا می‌آید مراقب باشید، آنها ممکن است ویروس داشته باشند. هیچ‌کسی این را نگفت و کاملاً تازگی داشت.»

مرکز خبر‌ی- تحلیلی اینترسپت در ادامه این گزارش نوشت، نژاد‌پرستی در واکنش آمریکایی‌ها به ویروس کرونا مشهود بوده است. این موضوع در ویدئو‌هایی که افسران در حال توزیع ماسک به افراد سفید‌پوست بودند و در عین حال در دیگر قسمت‌های کشور مردم لاتین و سیاهپوست را دستگیر می‌کردند، قابل مشاهده بود.

این مرکز در پایان نوشت، گسترش ویروس کرونا، به مردم سیاهپوست، لاتین و بومی در آمریکا به شدت آسیب زده است و نژاد‌پرستی در بخش بهداشت و درمان، بازار کار، در‌آمد، تهیه مسکن و غیره را در این کشور نمایان ساخته است.

انتهای پیام/.

نظر شما