شناسهٔ خبر: 40122063 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزير آموزش و پرورش در آيين تكريم و معارفه رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي؛

وجود كنكور در پايان نظام تعليم و تربيت مانع سنجش توانمندي‌ دانش آموزان است

وزير آموزش و پرورش در آيين تكريم و معارفه رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، وجود كنكور در پايان نظام تعليم و تربيت را مانع اصلي سنجش توانمندي دانش آموزان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز محسن حاجي ميرزايي در مراسم تكريم و معارفه روساي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي با اشاره به اهميت ماموريت اين سازمان اظهار كرد: انسان‌ همواره بايد بياموزد تا به مدد وحي الهي و انزال كتب و راهنمايي امامان به انساني كامل مبدل شود.

وي مهم‌ترين بخش تحول انسان را در آموزش و پرورش دانست و افزود: اين دوره مقطعي متمايز است، دوره‌اي كه انسان‌ها بايد خود را پيدا و از ارزش‌هاي خود دفاع كنند.

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: اينكه چگونه مي‌توانيم متناسب با تغييرات پرشتاب پيرامون، اين توانمندي را به روز برسانيم و از انفعال انسان جلوگيري كنيم مسئوليتي است كه تعليم و تربيت برعهده دارد لذا بايد توجه داشت كه تا چه حد توفيق پيدا كرده‌ايم انساني كه شايسته است را تربيت كرده‌ايم و او چگونه ايفاي نقش مي‌كند و اين يك سوال كليدي است.

وي گفت: امروز يك نظام سنجشي به نام كنكور در انتهاي نظام تعليم و تربيت ما قرار گرفته است كه نمي‌تواند اين صلاحيت و توانمندي را درست ارزيابي كند.

حاجي ميرزايي خاطرنشان كرد: زماني براي خطا كردن نداريم چرا كه حاصل كار ما در نظام تعليم و تربيت اگر به ديپلم ختم مي‌شود بايد كارآمدي لازم را براي انساني كه در جامعه نقش ايفا مي‌كند فراهم كند و مهم اين است كه ديپلم، جوازي براي ورود به اجتماع و شرط ضروري زندگي جمعي است.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به عملكرد دستگاه تعليم و تربيت در تربيت يك انسان خوب، اظهار كرد: بايد ببينيم آيا محتواي درسي ما قادر است اين صلاحيت‌ها را ايجاد كند، آيا اين انسان توانسته به درك صحيح از خود برسد؟ متاسفانه افرادي هستند با تحصيلات عاليه، كه كوچكترين دركي از خود ندارند.

وي در ادامه اضافه كرد: اگر امروز نهادهاي ما ناكارآمد است، علت آن را بايد در نظام تعليم و تربيت جستجو كرد. اگر نهاد خانواده ناكارآمد است به دليل ناكارآمدي نظام آموزشي است ويكي از مسئوليت‌هاي نظام تعليم و تربيت اين است كه پيوند ميان انسان و طبيعت را برقرار كند تا طبيعت در تسخير انسان دربيايد.

حاجي ميرزايي با بيان اينكه شناخت و رابطه انسان از خود، خلق، خلقت و خدا همه در نظام تعليم و تربيت شكل مي‌گيرد، تصريح كرد: نقطه عزيمت همه تحولات اينجا است. افسوس كه اغلب ما عادت كرده‌ايم به نتايج كوتاه واكنش نشان دهيم. سازمان پژوهش يك ابرسازمان است و توقع ما از اين سازمان به اندازه عظمت رسالت آن است.

وزير آموزش و پرورش سازمان پژوهش را ديدبان نظام تعليم و تربيت دانست و گفت: بخش عظيمي از مصونيت ما در مقابل پديده‌هاي نوظهور در اين سازمان اتفاق مي‌افتد و امروز آموزش الكترونيكي از آموزش مكمل به آموزش اصلي تبديل شده و تحول در دستگاه تعليم و تربيت بدون گفتمان انجام نمي‌شود. ما بايد با جامعه به گفت‌وگوي مشترك بنشينيم.

در ادامه اين مراسم ذوعلم، رئيس سابق سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، اظهار كرد: سازمان پژوهش نيازمند گام‌هاي اساسي در تغيير و تحول است و ما اين روزها ديديم كه دستگاه تعليم و تربيت چه ظرفيت‌هايي براي تغيير و تحول دارد.

وي افزود: اين تكريم متعلق به اين سازمان، رسالت آن و جهت گيري‌هاي تحولي آن است.

ذوعلم درباره سال‌هاي مسئوليت خود در سازمان پژوهش گفت: خوشبختانه در بستر هم‌انديشي، گفت‌وگو و مباحثه به كاستي‌ها پي برديم و امروز طراحي و توليد بسته‌هاي آموزشي شكل گرفته است.

وي با بيان اينكه مطالباتي كه از آموزش و پرورش در قالب كتاب درسي و بسته آموزشي و برنامه‌ريزي درسي وجود دارد، انتظارات به‌حقي است، تصريح كرد: فاصله ما با سطح مطلوب هنوز زياد است و بخش بيشتر راه باقي مانده و كارهاي بسياري است كه انجام نشده كه انشالله آقاي ملكي اين راه را ادامه خواهند داد.

وي در پايان با اشاره به اينكه امروز از نظر شاخص پايه كتاب‌هاي درسي عقب نيستيم، نظام توزيع كتاب‌هاي درسي با يك قدم به جلو انجام شده است، اظهار كرد: خواهان كمك براي تامين كتاب درسي براي خانواده‌هاي محروم هستيم تا مبادا دانش‌آموزي به اين دليل از تعليم باز بماند و اميدوارم دوستان گام دوم در مسير تحول را فراموش نكنند تا سازمان پژوهش سازماني در تراز جمهوري اسلامي باشد و دركنار ساير بخش‌ها رسالت خود را به انجام برساند.

در ادامه اين مراسم حسن ملكي كه به عنوان رئيس جديد سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي منصوب شد در مراسم معارفه خود خاطرنشان كرد: همكاران بصير و قوي و كارشناس در همه بخش‌ها به ما كمك مي‌كنند تا اين بار سنگين را برداريم و به اهداف تدريجي و نسبي خود برسيم.

وي با تشكر از رئيس پيشين سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي درباره مسئوليت خود اظهاركرد: اگر مباحث نظري به مباحث عملي و قابل اجرا تبديل نشود بي فايده است و سازمان پژوهش، آشپزخانه آموزش و پرورش براي تهيه خوراك فكري و فرهنگي دانش‌آموزان كشور است. امروز همه غذاهاي فكري اينجا پخته مي‌شود و اين مكان قرارگاه تعليم و تربيت است.

وي تصريح كرد:  ماموريت اصلي خود را عملياتي شدن اسناد تحولي آموزش و پرورش مي‌دانم و در همين محضر متعهد مي‌شوم اين ماموريت را از فردا شروع كنم.

شايان ذكر است؛ حسن ملكي عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي است كه به عنوان معاون طراحي و توليد بسته‌هاي يادگيري در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي و قائم مقام رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي مشغول به كار بوده است.

نظر شما