شناسهٔ خبر: 40120463 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با خداحافظی ذوعلم به دنبال بازنشستگی؛

حسن ملکی رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی شد

آزاده سهرابی

صبح امروز حسن ملکی به عنوان رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی معارفه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مراسم تودیع و معارفه رئسای سابق و جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد. طبق حکم وزیر آموزش و پرورش حسن ملکی که تا پیش از این قائم مقام رئیس سازمان پژوهش بود، به عنوان رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در سخنانی در این مراسم با اشاره به اهمیت سازمان پژوهش و برنامه ریزی گفت: انسان همواره باید بیاموزد تا به مدد وحی الهی و انزال کتب و راهنمایی امامان به انسانی کامل مبدل شود. دوره تحصیل مقطعی متمایز است، دوره‌ای که انسان‌ها باید خود را پیدا و از ارزش‌های خود دفاع کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه چگونه می‌توانیم متناسب با تغییرات پرشتاب پیرامون، این توانمندی را به روز برسانیم و از انفعال انسان جلوگیری کنیم مسئولیتی است که تعلیم و تربیت برعهده دارد لذا باید توجه داشت که تا چه حد توفیق پیدا کرده‌ایم انسانی که شایسته است را تربیت کرده‌ایم و او چگونه ایفای نقش می‌کند و این یک سوال کلیدی است.

وی گفت: امروز یک نظام سنجشی به نام کنکور در انتهای نظام تعلیم و تربیت ما قرار گرفته است که نمی‌تواند این صلاحیت و توانمندی را درست ارزیابی کند.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: زمانی برای خطا کردن نداریم چرا که حاصل کار ما در نظام تعلیم و تربیت اگر به دیپلم ختم می‌شود باید کارآمدی لازم را برای انسانی که در جامعه نقش ایفا می‌کند فراهم کند و مهم این است که دیپلم، جوازی برای ورود به اجتماع و شرط ضروری زندگی جمعی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد دستگاه تعلیم و تربیت در تربیت یک انسان خوب، اظهار کرد: باید ببینیم آیا محتوای درسی ما قادر است این صلاحیت‌ها را ایجاد کند، آیا این انسان توانسته به درک صحیح از خود برسد؟ متأسفانه افرادی هستند با تحصیلات عالیه، که کوچک‌ترین درکی از خود ندارند.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر امروز نهادهای ما ناکارآمد است، علت آن را باید در نظام تعلیم و تربیت جستجو کرد. اگر نهاد خانواده ناکارآمد است به دلیل ناکارآمدی نظام آموزشی است ویکی از مسئولیت‌های نظام تعلیم و تربیت این است که پیوند میان انسان و طبیعت را برقرار کند تا طبیعت در تسخیر انسان دربیاید.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شناخت و رابطه انسان از خود، خلق، خلقت و خدا همه در نظام تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد، تصریح کرد: نقطه عزیمت همه تحولات اینجا است. افسوس که اغلب ما عادت کرده‌ایم به نتایج کوتاه واکنش نشان دهیم. سازمان پژوهش یک ابرسازمان است و توقع ما از این سازمان به اندازه عظمت رسالت آن است.

وزیر آموزش و پرورش سازمان پژوهش را دیدبان نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: بخش عظیمی از مصونیت ما در مقابل پدیده‌های نوظهور در این سازمان اتفاق می‌افتد و امروز آموزش الکترونیکی از آموزش مکمل به آموزش اصلی تبدیل شده و تحول در دستگاه تعلیم و تربیت بدون گفتمان انجام نمی‌شود. ما باید با جامعه به گفت‌وگوی مشترک بنشینیم.

حجت الاسلام علی ذوعلم که به دلیل رسیدن دوران بازنشستگی از این سمت خداحافظی کرد در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: سازمان پژوهش گرچه گام‌های بلندی برداشته است اما نیازمند گام‌های اساسی در مسیر تحول است. خوشبختانه این روزها مشاهده کردیم که آموزش و پرورش ظرفیت‌های خوبی برای تحول دارد.

وی در ادامه با تشکر از وزیر آموزش و پرورش با موافقت بازنشستگی وی گفت: در مباحثه‌های مختلف به کاستی‌هایی پی بردیم و امروز تولید بسته‌های آموزشی شکل گرفته است. فاصله ما با سطح مطلوب هنوز زیاد است که انشالله آقای ملکی این راه را ادامه خواهند داد.

وی شاخص پایه کتاب‌های درسی را مطلوب ارزیابی کرد و بیان کرد: نظام توزیع کتاب‌های درسی جلو افتاده است. امیدوارم دوستان گام دوم در مسیر تحول را فراموش نکنند و من هم در صورت نیاز در کنار دوستان خواهم بود.

در ادامه مراسم حسن ملکی رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ان شالله همکاران و کارشناسان در همه بخش‌ها به ما کمک می‌کنند تا این بار سنگین را برداریم، گفت: آقای ذوعلم با دلسوزی کامل در سازمان تلاش کردند اما گاه قانون (بازنشستگی) مانع از تداوم همکاری می‌شود.

وی بیان کرد: امروز کرامت را از کریم اهل بیت و شهادت را از حضرت علی علیه السلام به وام می‌گیرم و می‌گویم برنامه درسی ما باید کریمانه پیام شهادت را دنبال کند. وزیر از ما می‌خواهد حرف‌های کلی را به عمل تبدیل کنیم. اگر مباحث نظری به مباحث عملی و قابل اجرا تبدیل نشود بی فایده است. سازمان پژوهش، آشپزخانه آموزش و پرورش برای تهیه خوراک فکری و فرهنگی دانش‌آموزان کشور است. امروز همه غذاهای فکری اینجا پخته می‌شود و این مکان قرارگاه تعلیم و تربیت است. من مأموریت اصلی خود را عملیاتی شدن اسناد تحولی آموزش و پرورش می‌دانم و در همین محضر متعهد می‌شوم این مأموریت را از فردا شروع کنم.

نظر شما