شناسهٔ خبر: 40000081 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تفرقه افکنی؛ مشی ترامپ در سیاست‌ورزی

تهران- ایرنا- ترامپ از سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن در آمریکا استفاده می کند سیاست‌های او نه تنها در سیاست خارجی بلکه در مورد سیاست‌های داخلی نیز اینگونه بوده است. این رفتار ترامپ با اعتراضات زیادی در آمریکا روبرو شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آثار تخریبی سیاست‌های پوپولیستی و یکجانبه‌گرایانه ترامپ تنها در عرصه سیاست بین الملل نبوده است بلکه او در داخل آمریکا نیز ایجاد تفرقه بین مذاهب مختلف و رنگین پوستان و سفیدپوستان را در پیش گرفته است. این در حالی است که سیاست‌های رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا و ضعف او در مدیریت بحران، هزاران آمریکایی را به کام مرگ کشانده است. موضوعی که با انتقاد باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا نیز روبرو شده است. اوباما مدیریت دونالد ترامپ، رییس جمهور کنونی در قبال شیوع کرونا ویروس در آمریکا را یک فاجعه پر آشوب تمام عیار توصیف کرده و ترامپ را متهم به خودخواه بودن و تفرقه افکنی و رفتار قبیلهای کرده است.

به گزارش سی ان ان، باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا در اظهار نظری صریح پیرامون رویکرد و عملکرد ترامپ و تیم همکارنش در قبال بحران کرونا گفت: ما در بحرانی جهانی که بهترین دولت‌ها نیز با دشواری مواجه هستند، با دولتی طرف هستیم که صرفا خودش را می‌بیند و برای او سرنوشت دیگران هیچ اهمیتی ندارد. این رویکرد در پاسخ به چنین بحرانی یک فاجعه تمام عیار است. از این روی من با همه وجود از کمپین در برابر این دولت حمایت می‌کنم. امیدورام هر یک از شما موضوع را به همین اندازه مهم ببیند.

اما این تنها اوباما نیست که به نحوه مدیریت ترامپ اعتراض کرده است. چندی پیش تعدادی از مردم آمریکا که نسبت به مدیریت دولت ترامپ در بحران کرونا اعتراض داشتند، در مقابل هتل بین‌المللی ترامپ در واشنگتن تجمع کردند و کیسه‌های حمل اجساد را به‌صورت نمادین پهن کردند که یادآور قربانیان ویروس کرونا بود.

چند روز پیش هم فرماندار ایالت نیویورک آمریکا دولت ترامپ را به سوءمدیریت بحران کرونا متهم کرد. اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک اظهارنظرها در مورد این که ایالت های در اختیار فرمانداران وابسته به حزب دموکرات نتوانسته‌اند بحران کرونا را به خوبی مدیریت کنند رد کرد و گفت سوءمدیریت دولت فدرال این کشور در مقابله با ویروس کرونا عامل تشدید گسترش آن بوده است.

اواخر فروردین ماه هم نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت از مدیریت دونالد ترامپ در بحران شیوع ویروس کرونا در این کشور انتقاد کرد. پلوسی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌نیوز» گفت که ترامپ فکر می‌کرد بحران ناشی از ویروس کرونا با جادو و جمبل از بین خواهد رفت. او یادآوری کرد که ترامپ چگونه در آغاز ماجرا ویروس کرونا را فریبکاری دموکرات‌ها توصیف می‌کرد اطلاعات علمی مطرح‌شده توسط متخصصان را نادیده می‌گرفت. پلوسی گفت: «او موفق نبود. در گرفتن آزمایش‌ها و ادامه ماجرا موفق عمل نکرد. می‌گفت: فریبکاری است و به طرز جادویی از بین می‌رود. این حرف مبنای علمی ندارد. بحث جادو نیست. بحث از علم مطرح است.»

خودخواهی و تفرقه‌گرایی

باراک اوباما که از طریق تلفن با همکاران سابق خود در کاخ سفید صحبت می‌کرد در بخشی از سخنان خود با دعوت ایشان به حمایت از کمپین بایدن، گفت: انتخابات پیش روی آمریکا، تنها یک رقابت با یک فرد یا یک حزب نیست، ما با یک روند طولانی از خودخواهی، قبیله گرایی، تفرقه و دشمن انگاری دیگران مواجه ایم که روز به روز در زندگی ما در حال ریشه دواندن است. به همین دلیل، می‌خواهم به اندازه لازم زمان صرف کنم و تا آنجا که بتوانم برای جو بایدن (نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا) مبارزه انتخاباتی داشته باشم.

اوباما در پی توقف تعقیب قضایی «مایکل فلین» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید که به ارتباط با روسیه متهم بود، هشدار داد که واشنگتن در مسیر خطرناکی گام می‌نهد و حاکمیت قانون ایالات متحده در معرض خطر است. فلین که یک ژنرال بازنشسته است، اتهام دروغگویی به اف‌بی‌آی در مورد مکالمات با سفیر روسیه در واشنگتن درباره تحریم‌های مربوط به مداخله در انتخابات را که در پایان دوره ریاست جمهوری اوباما وضع شده، پذیرفته بود.

«رابرت مولر» بازپرس ویژه رسیدگی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از قریب به ۲ سال کار روی این پرونده، نتوانست توطئه‌ای جنایی را مقرر کند اما ارتباطات گسترده بین مشاوران ترامپ و روس‌ها را به طور مبسوط شرح داد و موارد متعددی از کارشکنی ترامپ در روند اجرای عدالت را برشمرد.

ترامپ، بارها اوباما را به دلیل تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد انتقاد قرار داده است.

پیش از این هم برنی سندرز، سناتور آمریکایی در انتقاد از دونالد ترامپ، او را به وارد کردن کشور به اختلافات سیاسی، اقتصادی و نژادی متهم کرد. او گفت: ما رییس جمهوری نژادپرست داریم که جنسیت گرا، بیگانه هراس، متعصب مذهبی و همجنس گریز است. استراتژی او پیروزی مجدد با ایجاد تفرقه افکنی است.

چند روز پیش توماس فریدمن نویسنده روزنامه نیویورک تایمز در تفسیری، از دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو به عنوان افرادی منزوی و فاقد دوست صمیمی یاد کرد و نوشت که این دو با ایجاد تفرقه در میان مردم و نه با ایجاد وحدت حکومت می‌کنند.

سیاست‌های ترامپ حتی با واکنش منفی جمهوری خواهانی مانند جورج دبلیو بوش نیز روبرو شده است ترامپ آمریکا را به سوی ملی گرایی یکجانبه گرایی و نهایتا انزوا در جهان پیش می‌برد.

نظر شما