شناسهٔ خبر: 39967046 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در صورت تصویب نهایی

حقوقدان های شورای نگهبان بعد از معرفی به مجلس حق انصراف ندارند

نمایندگان با کلیات طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب آن حقوقدان های شورای نگهبان که توسط رییس قوه قضاییه به مجلس معرفی می شوند، بعد از معرفی حق انصراف ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز یکشنبه 21 اردیبهشت با کلیات طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس موافقت کردند.

 

مهرداد لاهوتی، سخنگوی کمیسیون آیین نامه مجلس در رابطه با این طرح گفت: در ماده 201 مکرر قانون آیین نامه داخلی مجلس به رییس قوه قضاییه اجازه داده شده است که برای معرفی حقوقدان های شورای نگهبان از میان حقوقدان های تحصیل کرده افرادی را به مجلس معرفی کند. این روال طبیعی بود که رییس قوه قضاییه انجام می شد. ما در این طرح مجلس و در اصلاح تبصره این موضوع را آورده ایم که پس از معرفی حقوقدان ها به مجلس و در دستور کار قرار گرفتن این موضوع دیگر امکان انصراف حقوقدان ها وجود ندارد یعنی تا زمانی که این موضوع در دستور کار مجلس قرار نگرفته است، حقوقدان ها می توانند انصراف دهند ولی زمانی که موضوع در دستور کار قرار گرفت، حق انصراف ندارند.

 

وی ادامه داد: در همین مجلس شاهد بودیم که با انصراف یکی از حقوقدان ها نمایندگان مجبور شدند از بین تعداد معدودی انتخاب کنند که این عدالت و انصاف نیست چرا که نمایندگان قدرت انتخاب نداشتند.

 

علیرضا محجوب در مخالفت با کلیات این طرح گفت: ضرورت مطرح کردن اینچنین طرحی در چنین شرایطی که مجلس آخرین روزهایش را پشت سر می گذارد، مناسب نیست. شاید این موضوع در قالب تذکر قابل حل بود و نیازی به ارایه حل و اینکه ما وقت مجلس را بگیریم، نبود.

 

محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز نیز در موافقت با کلیات این طرح گفت: این طرح خواستار این است که وقتی حقوقدان ها به مجلس معرفی شدند، دیگر حق انصراف و استعفا نداشته باشند. این طرح، طرح خوبی است و می تواند نقش و اقتدار به مجلس بدهد. در حال حاضر مجلس این قدر ضعیف و نحیف شده است که در مسایل اساسی کشور نقشی ندارد.

 

در ادامه، علی ادیانی، نماینده قائم شهر با استناد به اصل 98 و 91 قانون اساسی اخطاری را مطرح کرد که عبدالرضا مصری، رییس جلسه آن را وارد دانست و به رای نمایندگان گذاشت. نمایندگان با این اخطار مخالفت کردند.

 

نادر قاضی پور در مخالفت با کلیات این طرح گفت: قانون اساسی می گوید نظام جمهوری اسلامی نمی تواند بدون مجلس باشد. رسمیت مجلس نیز با شورای نگهبان است. رییس قوه قضاییه طبق قانون می تواند شش نفر را معرفی می کند و مجلس می تواند به آنها رای بدهد یا ندهد. ما نباید از افراد سلب آزادی کنیم و بگوییم حق انصراف ندارند، این خلاف قانون است.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در همین مجلس نمایندگان اصفهان آقای مطهری و آقای عثمانی استعفا دادند ولی رییس مجلس نگذاشت. رییس قوه قضاییه نیز می تواند با استعفا موافقت یا مخالفت کند. بگذارید دست رییس قوه قضاییه باز باشد و بر آنها تحمیل عقیده نکنید. اینجا که بازداشتگاه نیست که بخواهید به زور افراد را نگه دارید، اینجا مجلس است.

 

وی خاطرنشان کرد: برای هر دقیقه مجلس میلیون ها تومان هزینه می شود؛ پس بهتر است مسایل مهم و اساسی را مطرح کنیم.

 

مصطفی کواکبیان، نماینده تهران نیز در موافقت با کلیات این طرح گفت: آقایان مخالف کلیات می گویند این اختیار را به رییس قوه قضاییه بدهید که دست اش باز باشد چرا دست مجلس باز نباشد؟ چرا حق انتخاب را به نمایندگان ندهیم؟ شاهد بودیم که از بین تعداد حقوقدان هایی که معرفی شد، آقای غلامی انصراف داد که البته بعدا ایشان گفتند که مجبور به انصراف شدند. ما مجبور شدیم از بین چهار نفر سه نفر را انتخاب کنیم یعنی یک انتخاب محدود داشتیم. در صورتی که ما باید از بین تعداد شش نفر یا بیشتر سه نفر را انتخاب می کردیم.

 

وی گفت: برخی دوستان شورای نگهبان می گویند که ما اظهار نظر هیجانی داریم. ما می گوییم حق انتخاب برای نمایندگان وجود داشته باشد و با اکثریت مطلق حقوقدان ها انتخاب شوند.

 

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: سه سال دیگر بحث انتخاب حقوقدان های شورای نگهبان است. آیا این مسئله اولویت ماست یا بحث قیمت خودرو یا قیمت مسکن که الان مستاجران به خاک سیاه نشسته اند.

 

محمد کاظمی، نماینده مردم ملایر نیز در موافقت با کلیات طرح گفت: بحث ما در این طرح این است که وقتی رییس قوه قضاییه برای سه عضو حقوقدان شورای نگهبان شش نفر را به مجلس معرفی کرد، نمایندگان سوابق را بررسی کنند و در مورد این افراد تصمیم گیری کنند اما وقتی در زمان رای گیری یک نفر انصراف می دهد، اینجا اختیار از نمایندگان سلب می شود. معنی ندارد که در لحظات آخر یکی از حقوقدان ها انصراف دهد. در این دور شاهد بودیم که بسیاری از نمایندگان تصمیم گرفتند که به آقای غلامی رای دهند اما فعل و انفعالاتی شد که آقای غلامی مجبور به انصراف شد.

 

وی ادامه داد: ما در این طرح می گوییم اگر حقوقدانی معرفی شد، نباید در تصمیم گیری نمایندگان اختلالی ایجاد شود چرا که این خلاف حق نمایندگان است.

 

غلامرضا کاتب، رییس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آقای کدخدایی به بنده گفتند که اگر این طرح را تصویب نکنید ما آن را رد می کنیم، ایرادی ندارد چرا که کسی نیست بر  شورای نگهبان نظارت کند که چرا این طرح ها را رد می کنید. ما برای حفظ شان و اقتدار مجلس چنین طرحی را مطرح کردیم. این جزء حقوق ماست و ما معتقدیم نباید حقوق افراد را تضعیف کنیم.

پایان پیام/ 33

نظر شما