شناسهٔ خبر: 39903788 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاکسازی نژادی در خفقان کرونا در قدس اشغالی

تهران-ایرنا- در حالی که جهان از هفته های نخست سال جاری میلادی (۲۰۲۰) درگیر ویروس همه گیر و بحران ساز کرونا است اما این موضوع باعث نشده تا رژیم صهیونیستی از طرح های اشغالگرانه و غصب سرزمین های فلسطینی از جمله در بیت المقدس دست بکشد.

صاحب‌خبر -

بنابراین گزارش از ابتدای سال جاری میلادی ۶۰۰ شهروند این شهر از جمله ۲۰ نفر از فعالین و مقامات رسمی را بازداشت کرده و تخریب منازل ادامه دارد، حتی کابینه ائتلافی این رژیم از طرح خود برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری به خود رونمایی کرد.

 باشگاه اسرا وآزادگان  فلسطینی در جدید ترین آمار خود به مناسبت "روز اسیر" فلسطینی (هفدهم آوریل مصادف با ۲۹ فرودین ۹۹) گزارش داد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا که از سرزمین های اشغالی شروع شد، رژیم صهیونیستی نه تنها نسبت به آزادی اسرای فلسطینی اقدام نکرد بلکه آمارها نشان می دهد که برای پیشبرد طرح های خود برای یهودی سازی بیت المقدس از ابتدای ۲۰۲۰، ۶۰۰ نفر از شهروندان این شهر را بازداشت کرده که در میان آنها زنان و کودکان و فعالان و مقامات رسمی فلسطینی همانند «بلال النتشه»، دبیر کل کنگره ملی خلق و سرلشکر «عماد عوض» را بازداشت کردند.

این نهاد فلسطینی همچنین گزارش داد که رژیم اشغالگر برای شهروندان در قدس و منطقه اغوار اخطارهای تخریب منازل آنها ارسال کرده و به دنبال اعلام تصمیم کابینه این رژیم برای الحاق منطقه اغوار و شهرک های صهیونیستی در کرانه باختری به این رژیم، تحرکات آنها در این راستا سرعت گرفته و نمایندگان افراط گرای کنست رژیم صهیونیستی پیش نویس هایی را برای تصویب قوانین تسلط رژیم صهیونیستی بر این مناطق را ارایه کرده اند.

هدف از دور جدید اشغالگری صهیونیست ها که با چراغ سبز آمریکا و در راستای معامله قرن صورت می گیرد، جداسازی شهر قدس از کرانه باختری و تقسیم کرانه باختری به دو قسمت و بدون هیچ راه ارتباطی است، تا فلسطین امکان تشکیل یک کشور فلسطینی را نداشته و در قالب کانتون های پراکنده باقی بماند و آواره کردن اهالی چادرنشین و روستایی در صورت عملی شدن شرایط برای شهرک سازی های جدید و گسترش پروژه شهرک های صهیونیست نشین مانند «معالیه ادومیم» را فراهم می کند.
 

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید و تحقق وعده انتخاباتیش در به رسمیت شناختن یکجانبه قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن قطعنامه های بین المللی و روند گفت و گو های صلح عربی، صهیونیستها اقدامات خود را با سرعت بیشتری ادامه می دهند اما  سازمان ملل متحد در قطعنامه خود قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت نشناخت.در پیش‌نویس قطعنامه این سازمان آمده که هر تصمیم و اقدامی که به منظور تغییر هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی شهر مقدس قدس باشد، تاثیر حقوقی نداشته و باید طبق قطعنامه‌های مرتبط سازمان‌ملل، لغو شود.


علاوه بر این روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست روز  چهارشنبه گزارش داد که نفتالی بنت وزیر جنگ اسرائیل با احداث حدود ۷ هزار واحد مسکونی در شهرک «افرات» در مجتمع یهودی‌نشین «گوش عتصیمون» در جنوب کرانه باختری موافقت کرد.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین چهارشنبه شب با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تصمیم رژیم‌صهیونیستی برای احداث ۷ هزار واحد مسکونی در کرانه باختری، اعلام کرد که اسرائیل از بحران کرونا برای دزدیدن اراضی ما سوء‌ استفاده می‌کند. این وزارتخانه ، رژیم  صهیونیستی  و مجموعه دولت آمریکا را مسؤول مستقیم عواقب گسترش شهرک‌سازی و الحاق اراضی فلسطینی دانسته که فرصت واقعی صلح را از بین می‌برد.

تداوم شهرک سازی ها طرحی است که رژیم صهیونیستی برای اشغال بیشتر اراضی فلسطینی پیش می برد و به مرور با یهودی سازی این مناطق و اعمال امر واقع آنها را به خود الحاق می کند بطوری که حنان عشراوی عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش در در بیانیه‌ای از طرف کمیته اجرایی اعلام کرد  که تروریسم سازماندهی شده روزانه قدس اشغالی و خارج آن را شامل می‌شود و این اجرای عملی سیاست دولت اشغالگر است که هدف از آن اجرای طرح‌های پاکسازی نژادی، مهاجرت اجباری و جدایی نژادپرستانه است و به سطح محروم سازی مردم ما از حق ماندن در زمینشان و حفظ دارائیهایشان با حمایت و شراکت دولت آمریکا رسیده‌است.

از جمله وعده های "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای پیروزی در انتخابات سپتامبر ۲۰۱۹  طرح الحاق منطقه غور اردن و شمال بحر المیت به این رژیم بود که  «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رئیس ائتلاف آبی و سفید دو هفته گذشته بر سر تشکیل کابینه فراگیر توافق کردند و از جمله موارد مورد توافق آنها آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری  به این رژیم از ماه ژوئیه بود.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی با الحاق غور اردن به سرزمین های اشغالی موجب تنگ تر نمودن هرچه بیشتر محاصره کرانه باختری و قطع ارتباط آن با اردن خواهد شد، که این موضوع نیز باعث می شود در آینده کنترل، تجزیه، اشغال و فشار بر فلسطینیان بیشتر شود و علاوه بر این منابع آب و کشاورزی خود را در این منطقه از دست می دهند.

هدف اصلی از عملیات احداث شهرک ها در این منطقه جلوگیری از ایجاد دولت فلسطینی مستقل است به ویژه که این منطقه از نظر جغرافیایی دروازه فلسطین به دنیای خارج و هم چنین سبد غذایی فلسطینیان و منبع آبی اول به ویژه برای منطقه الاغوار است.

سخنان نتانیاهو  و اعلام تصمیم تحریک آمیزش باتوجه به اهمیتی که این منطقه  برای فلسطین دارد بلافاصه واکنش های آنها و اردن و نیز کشورهای عربی و اسلامی و محافل بین المللی را در برداشت و این امر را خروج از قوانین بین المللی دانسته و آن را در بردارنده عواقب و نتایج بی ثبات کننده و مستعد خشونت ها دانستند.

سفرای انگلیس، بلژیک، فرانسه، آلمان ایرلند، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد، فنلاند، دانمارک و اتحادیه اروپا در  واکنش به این طرح تاکید کردند که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری باعث بی‌ثبات شدن منطقه می‌شود و به موقعیت رژیم صهیونیستی در جامعه جهانی لطمه می‌زند.

سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) نیز تاکید کرد که این حق فلسطین است که این مساله را در دادگاه جنایی بین المللی برای مواجه با جرایم جنگی که رژیم اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه و قدس اشغالی مرتکب می شود ، دنبال کند که نمونه آن شهرک سازی ها و پاکسازی نژادی است.

«فاتو بنسودا» دادستان دادگاه لاهه نیز روز پنجشنبه با بیان اینکه فلسطین می‌تواند از این دادگاه برای رژیم‌صهیونیستی به اتهام جنایت جنگی، تحت پیگرد قرار دادن درخواست کند، افزود که بر اساس ماده ۵۳ اساسنامه رم، محدوده صلاحیت دادگاه منطقه‌ای، کرانه‌باختری از جمله قدس شرقی و غزه را نیز شامل می‌شود.

شرایط در زمان تهدید ویروس کرونا برای نوارغزه نیز تفاوتی با مناطق دیگر نداشت و محاصره ۱۴ ساله این منطقه به دست رژیم صهیونیستی همچنان برقرار بود در حالی که تهدید این ویروس برای منطقه غزه با بیش از دو میلیون جمعیت و کمبود امکانات و ضعف زیر ساخت های پزشکی و درمانی بسیار جدی است و محافل بین المللی بارها نسبت به خطر گسترش این ویروس در این باریکه و تبدیل شدن آن به فاجعه انسانی هشدار دادند. رژیم صهیونیستی تنها برای مقابله با تهدید این رژیم از سوی نوار غزه در صورت شیوع ویروس در آن به شکل محدودی اجازه ورود تجهیزات و کیت های تشخیص به این منطقه را داده است.

تلاش های رژیم صهیونیستی برای پاکسازی نژادی در مناطق تحت اشغال با هدف غصب بیشتر مناطق فلسطینی و ممانعت از بوجود آمدن یک کشور فلسطینی به پایتختی قدس حتی در زمان شیوع ویروس کرونا نیز ادامه داشته و بنیامین نتانیاهو برای سرپوش گذاشتن بر پرونده فساد خود و استفاده از دوره باقیمانده ریاست جمهوری ترامپ و غرق شدن کشورها در بحران ویروس کرونا سعی دارد تا بسیاری از معادلات را به سرانجام برساند، حتی اگر کاملا مخالف قطعنامه ها و قوانین بین المللی باشد.

نظر شما