شناسهٔ خبر: 39883237 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عباس:یک سانتیمتر اشغال کرانه باختری یعنی پایان تمام توافق‌ها

روزنامه جوان

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جلسه سه شنبه شب کمیته مرکزی فتح، با اشاره به ادامه تحرکات صهیونیست‌ها برای الحاق بخش‌های دیگری از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، ضمن مخالفت با این اقدام گفت که الحاق حتی یک سانت می‌تواند تمامی توافقات را از بین ببرد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رژیم صهیونیستی قصد دارد از ماه جولای طرح الحاق منطقه‌ای را که بنابر برآورد فلسطینی‌ها حدود ۳۰ درصد دیگر از اراضی کرانه باختری را شامل می‌شود وارد فاز اجرایی کند. در همین راستا، مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در گزارشی تأکید کرد که به‌رغم شیوع ویروس کرونا، باید اقدامات مربوط به الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین، صورت گیرد. محمود عباس با اشاره به این موضع‌گیری، تأکید کرد: «اگر اسرائیل حتی الحاق یک سانتیمتر (از اراضی کرانه باختری) را اعلام کند، تمام توافق‌های امضا شده میان ما و آن‌ها و امریکایی‌ها را لغو می‌کنیم.» وی پیش‌تر نیز چند بار هشدار داده بود که در صورت الحاق اراضی کرانه باختری تمام توافق‌های قبلی امضا شده با رژیم صهیونیستی را لغو خواهد کرد.

مقدمه‌ای برای اشغالگری بیشتر

با توجه به مواضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اتخاذ موضع محکم در برابر زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها عملاً دیواری در برابر تجاوزگری هر چه بیشتر این رژیم خواهد بود. نتانیاهو وعده داده که بعد از تشکیل دولت جدید، شهرک‌های کرانه باختری و غور اردن را به اراضی اشغالی ملحق می‌کند. از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده، الحاق بخش‌هایی از منطقه موسوم به منطقه «ج» به سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ مطرح بوده است. منطقه «ج» به نقاطی گفته می‌شود که تحت سیطره امنیتی و اداری صهیونیستی‌ها قرار دارند. نتانیاهو در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش، الحاق منطقه غور اردن و شمال بحرالمیت را نیز بر مناطق موسوم به «ج» افزود و این یعنی نتانیاهو درصدد سیطره و الحاق بخش‌هایی است که تاکنون مقامات رژیم صهیونیستی بر آن‌ها ادعایی نداشته‌اند.

با این همه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این حد هم بسنده نکرده و تأکید کرده است که اقدام برای الحاق غور اردن و شمال بحرالمیت گام نخست از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری است. او همچنین به وضوح اعلام کرده که برنامه‌ای برای پذیرش مرز‌های یک کشور فلسطینی مستقل ندارد و این رژیم باید مرز‌های مشخصی داشته باشد تا تضمین شود که کرانه باختری به منطقه‌ای مانند نوار غزه تبدیل نخواهد شد.

ادامه آتش‌افروزی‌های امریکا

در شرایطی که تنش درباره الحاق کرانه باختری شدت گرفته، دیوید فریدمن، سفیر امریکا در سرزمین‌های اشغالی هم از آمادگی واشنگتن برای به رسمیت شناختن حاکمیت صهیونیست‌ها بر کرانه باختری سخن گفته است. وی که در دومین سالروز انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس سخن می‌گفت، اجرایی شدن برخی اقدامات پیش از به رسمیت شناختن این مناطق را خواستار شد؛ توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری و گفتگو با مقام‌های فلسطینی بر اساس طرح معامله قرن، موارد مد نظر فریدمن هستند. با این حال نفتالی بنت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، با اعلام اینکه روند ساخت و ساز‌ها نباید متوقف شود با احداث هزاران واحد مسکونی در جنوب قدس اشغالی موافقت کرده است و بنابر بیانیه وزارت جنگ این رژیم، حدود ۷ هزار واحد مسکونی در این منطقه ساخته خواهد شد.

حمایت دموکرات‌ها از راهکار دو دولتی

بیش از ۳۰ مقام پیشین امنیتی و سیاست خارجی دموکرات روز سه شنبه در نامه‌ای به کمیته ملی این حزب، با تأکید بر لزوم حمایت حزب دموکرات از راهکار دو دولتی، خواستار اتخاذ موضع محکم‌تر درخصوص شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها شدند و همچنین از تل‌آویو خواستند هر چه بیشتر به حقوق فلسطینیان پایبند باشد. این افراد که در میان آن‌ها نام افرادی از جمله بن رودز معاون مشاور امنیت ملی دولت پیشین امریکا، آنتونی لِیک مشاور امنیت ملی دولت بیل کلینتون رئیس‌جمهور اسبق امریکا، ایلان گلندبرگ مشاور پیشین امور غرب آسیا در وزارت خارجه امریکا و دنیل کورتزر سفیر دولت جورج بوش دیگر رئیس‌جمهور امریکا در ادوار پیشین در فلسطین اشغالی به چشم می‌خورد، تصریح کردند: «پلتفرم ۲۰۲۰ باید صراحتاً تعهد خود را به راهکار حل مناقشات که امنیت اسرائیل و حق یکسان برای فلسطینی‌ها از جمله تعیین سرنوشت، امنیت و آزادی را تأمین کند، نشان دهد و شامل موضع شفافی در قبال تداوم اشغالگری، توسعه شهرک‌ها و هرگونه الحاق یکجانبه اراضی کرانه باختری و همچنین موضع صریح در قبال خشونت و اقدامات تحریک‌آمیز از سوی تمام طرف‌ها باشد.»

نظر شما