شناسهٔ خبر: 39802290 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رئیس‌جمهوری اعلام کرد

بازگشایی مساجدو برگزاری نماز جمعه در ۱۳۲ شهرستان

روحانی : «تصمیم گرفتیم برای ۱۳۲ شهرستانی که شرایطی کم‌خطر دارند، از فردا مساجد باز شوند و نماز جمعه در آنها برگزار شود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد دارای دو زیبایی معنوی و نظم است؛ نمازگزار با رعایت فاصله، عمل واجب را رعایت می‌کند و اینکه به مسجد می‌رود، عمل مستحب انجام می‌دهد؛ وقتی این مستحب و واجب در کنار هم قرار می‌گیرد، خیلی زیباتر است.»

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری اعلام کرد که با همکاری مردم و تلاش بخش درمان کشور به نقطه مطلوب نسبی در مورد کنترل بیماری کرونا رسیده‌ایم.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امیدواریم دعا و توسل مردم مورد قبول خدا قرار بگیرد، اظهار کرد: «امیدواریم زحمت‌ها در درمان به ثمر بنشیند و به نقطه‌ای برسیم که زندگی بر ما آسان‌تر شود. او با تقدیر از همراهی مردم در موضوع کرونا گفت: «امروز وزارت بهداشت اعلام کرد که در مجموع ۸۳‌درصد از پروتکل‌های اعلامی برای مردم و صنوف رعایت شده است که این میزان نشان از همکاری مردم با مسئولان بهداشتی و توجه آنها به سلامت جامعه دارد.»
رئیس‌جمهوری با اشاره به مشارکت اقشار مختلف در تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی برای اقشار آسیب‌پذیر خاطرنشان کرد: «در طی ماه‌های اخیر نیروهای ما در درمان با تمام وجود به صحنه آمدند و کار بزرگی انجام دادند. آماری که امروز اعلام شد، مراجعه‌کننده به بیمارستان در طول ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳۰۰  نفر بوده که این نشان از همکاری مردم و تلاش‌ها در درمان کشور دارد که ما را به این نقطه مطلوب نسبی تا امروز رسانده است.» روحانی با تأکید بر اینکه تا نقطه مطلوب هنوز فاصله است، افزود: «اقداماتی در کشور‌های مختلف انجام شد، اما در ایران این موضوع بارزتر مورد توجه قرار گرفت؛ امروز اعلام شد که در نوبت اول غربالگری در کشور ۷۸‌میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند که کاری مهم و عظیم است. امروز همچنین اعلام شد که ۳۰‌میلیون نفر تحت پوشش غربالگری مرحله دوم قرار گرفته‌اند.»
روحانی با بیان اینکه الان هم باید خود را برای یک روز سخت آماده کنیم، به بیان جزئیات تصمیمات امروز ستاد ملی کرونا پرداخت و گفت: «امروز تصمیم گرفتیم برای ۱۳۲ شهرستانی که شرایطی کم‌خطر دارند، از فردا مساجد باز شوند و نماز جمعه در آنها برگزار شود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد دارای دو زیبایی معنوی و نظم است؛ نمازگزار با رعایت فاصله، عمل واجب را رعایت می‌کند و اینکه به مسجد می‌رود، عمل مستحب انجام می‌دهد؛ وقتی این مستحب و واجب در کنار هم قرار می‌گیرد، خیلی زیباتر است.»رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه برای این اوج از امروز باید فکرکنیم، افزود: «تاکنون در زمینه مقابله با کرونا تصمیمات خوبی گرفتیم و همه انصافا کمک کردند. من در مقاطعی نگران دوقطبی‌بودن جامعه بودم که الحمدالله این دوقطبی صورت نگرفت؛ زمانی درباره عدم تجمعات نگران ایجاد دوقطبی دین و علم بودم، امام علما و مراجع نگذاشتند این دوقطبی ایجاد شود. زمانی هم که بازگشایی‌ها را آغاز کردیم، ممکن بود دو قطبی بین جان و نان ایجاد شود، اما این دو قطبی شکل نگرفت و همه فهمیدند که هم باید جان را حفظ کنیم و هم نان را تأمین کنیم. هم وزارت بهداشت و هم وزارت کشور و همه ارگان‌ها در کنار مردم و جناح‌های سیاسی، هیچ‌کس نگذاشت دوقطبی ایجاد شود. این درحالی است که امروز در آمریکا مشاهده می‌کنیم چه دوقطبی بزرگی ایجاد شده است.»
رئیس‌جمهوری با انتقاد از روند درمان در برخی کشورها گفت: «درمان در این کشورها هم پولی است، هم صف‌شان شلوغ است، هم دیر جواب می‌دهند و هم پرمدعا هستند. ما در کشورمان هنگام درمان نگاه نمی‌کنیم بیمار ایرانی‌ یا غیرایرانی است، مذهبش چیست، برای کدام شهر است؛  حتی اتباع خارجی را هم رایگان درمان می‌کنیم. حالا در آمریکا فرق می‌گذارند بین سفیدپوست و سیاه‌پوست و کسانی که تازه به آمریکا رفتند.»روحانی با اشاره به آخرین تصمیمات دولت برای بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی گفت: «گشایش در امر آموزش در مدارس در جلسه امروز مطرح شد.گفته شد در مناطق سفید با حفظ پروتکل‌های بهداشتی از بیستم اردیبهشت مدارس باز شود. من کمی نگران بودم که آیا می‌توانیم به خوبی این موضوع را اداره کنیم؟ اولا زمان اجرا را تا بیست‌وهفتم به تأخیر انداختیم. دوما گفتیم وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش باز هم هماهنگی و مطالعه کنند، صداوسیما کمک‌کند، نگرانی برای مردم نباشد. پروتکل‌های بهداشتی باید حتما مورد مطالعه قرار بگیرد.»او خاطرنشان کرد: «مصوبات دیگری هم درباره شماره‌گذاری و مستاجران داشتیم که تصمیمات خوبی گرفتیم و به صورت مصوبه ابلاغ می‌شود.رئیس‌جمهوری یادآور شد: «ما در این شرایط به سه چیز نیاز داریم؛ صبر، آموزش و امید. شرایط آسانی نیست. همه تلاش‌مان را می‌کنیم برای تمام شغل‌ها و کارگرانی که تحت فشار قرار گرفتند، کاری کنیم. روزی است که باید کمک کنیم؛ عده‌ای در معیشت گرفتارند، عده‌ای در تولید.»او افزود: «کشورهای تک بُعدی که فقط متکی به نفت یا گردشگری بودند، چه مشکلی پیدا کردند. خوبی کشور ما این است که تک بُعدی نیست.»روحانی ادامه داد: «ما صبر نیاز داریم، سخت است تفریح نرفتن، سخت است مراکز گردشگری و سینمایی نیست. سخت است با پروتکل‌ها در بازار رفت‌وآمد کردن، اما سخت‌تر آن است که کسی شغلش را از دست داده است.»او در بخش پایانی سخنانش گفت: «همه مردم نیاز به آموزش دارند. همه مردم باید بدانند کرونا چیست. بعضی متخصصان نرم و آسان و ساده به مردم آموزش می‌دهند. خدا این متخصصان را زیاد کند. یکی از مصادیق تقوا این است که حواس‌مان باشد دست‌مان را در این شرایط به صورت‌مان نزنیم.»

برچسب‌ها:

نظر شما