شناسهٔ خبر: 3973715 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

شاخص‌هاي هم‌وزن، تاثير شركت‌ها را يكسان كرد

صاحب‌خبر -

سنا  
امروزه در بورس‌ها استفاده‌هاي ديگري هم از شاخص‌ها مي‌شود؛ به نحوي كه شاخص‌ها عملا كاركرد سرمايه‌گذاري پيدا كرده‌اند و در بازار‌هاي مختلف معامله مي‌شوند. همچنين صندوق‌هايي بر اساس اين شاخص‌ها طراحي و تشكيل مي‌شوند.
علي‌عباس كريمي در اين باره افزود: شاخص‌هاي جديد، عملا نماگرهاي جديدي از وضعيت بازار است و مي‌تواند روند بازار را با تركيبات و متدلوژي‌هاي جديد نشان دهد.
وي تصريح كرد: امروزه در بورس‌ها استفاده‌هاي ديگري هم از شاخص‌ها مي‌شود؛ به‌نحوي كه شاخص‌ها عملا كاركرد سرمايه‌گذاري پيدا كرده‌اند و در بازار‌هاي مختلف معامله مي‌شوند. كريمي همچنين اظهار كرد: در حال حاضر، صندوق‌هايي بر اساس اين شاخص‌ها طراحي و تشكيل مي‌شود و ابزارهاي جديدي با استفاده از شاخص در اختيار سرمايه‌گذاران و فعالان بازار قرار مي‌گيرد.
معاون توسعه بورس تهران، با اشاره به مزيت‌هاي شاخص‌هاي جديد اظهار داشت: تفاوت شاخص‌هاي هم‌وزن با شاخص‌هاي ارزشي و علمي يا شاخص‌هاي وزني كه تا الان داشته‌ايم، اين است كه در اين شاخص‌ها تاثيرگذاري شركت‌ها در شاخص به صورت يكسان ديده مي‌شود؛ يعني عملا شركت‌هاي كوچك و بزرگ تاثير يكساني بر شاخص خواهند داشت.
كريمي ادامه داد: در حالت قبلي، اعتقاد بعضي از فعالان بازار بر اين بود كه گاهي شركت‌هايي اندك مي‌توانند نوسان زيادي در شاخص ايجاد كنند، بي‌آنكه جو عمومي بازار را نشان دهند؛ به عبارت ديگر با وجود جو مثبت بازار، پايين آمدن چند نماد بزرگ، مي‌توانست شاخص را منفي نشان دهد. يا برعكس، گاهي با وجود جو منفي در بازار، بالا رفتن قيمت چند نماد و شركت بزرگ كه تاثير زيادي در ارزش بازار داشتند، مي‌توانست روند بازار را مثبت كند. معاون توسعه بورس تهران با بيان تاريخچه به‌كارگيري شاخص‌ها در بورس گفت: شاخص‌هاي بورس عملا از اوايل سال 1369 با محاسبه و انتشار شاخص قيمت كليد خورد. در واقع در سال 69 شاخص قيمت كل با پايه 100 براي بورس آغاز شد. البته شاخص قيمت براي هر صنعت هم در اين دوره محاسبه و منتشر شد.  وي افزود: محاسبه شاخص‌ها به طور مستمر تا آذر 87 ادامه داشت تا اينكه سامانه معاملات جديد، جايگزين سامانه معاملات قبلي شد و به دلايلي كه بيشتر فني بود، شاخص قيمت و بازده و شاخص نقدي با آن متدلوژي قبلي متوقف شدند و تصميم بر اين شد كه شاخص قيمت و بازده كه الان به شاخص «بازده كل» مصطلح است، جايگزين شاخص قيمت شود.
 

نظر شما