شناسهٔ خبر: 3970233 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بورس ، شاخص هاي هم وزن، تأثير شرکت هاي کوچک و بزرگ را يکسان کرد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اقتصادی 1393/12/15
معاون توسعه بورس تهران، هدف از معرفی شاخص های جدید را پاسخگویی به سلایق مختلف و ارائه اطلاعات بیشتر به فعالان بازار و سرمایه گذاران اعلام کرد و گفت : هرچه اطلاعات بیشتری در اختیار باشد، تصمیم گیری راحت تر و امکان پیش بینی ها بر اساس این اطلاعات، آسان تر خواهد شد.
علی عباس کریمی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ( سنا) افزود: شاخص های جدید، عملا نماگرهای جدیدی از وضع بازار است و می تواند روند بازار را با ترکیبات و روش های
جدید نشان دهد.

وی تصریح کرد: امروزه در بورس ها استفاده های دیگری هم از شاخص ها می شود ؛ به نحوی که شاخص ها عملا کارکرد سرمایه گذاری پیدا کرده اند و در بازار های مختلف معامله می شوند.
کریمی اظهار داشت: در حال حاضر، صندوق هایی بر اساس این شاخص ها طراحی و تشکیل می شود و ابزارهای جدیدی با استفاده از شاخص در اختیار سرمایه گذاران و فعالان بازار قرار می گیرد.
معاون توسعه بورس تهران، با اشاره به مزیت های شاخص های جدید گفت : تفاوت شاخص های هموزن با شاخص های ارزشی و علمی یا شاخص های وزنی که تاکنون داشته ایم، این است که در این شاخص ها تاثیرگذاری شرکت ها در شاخص به صورت یکسان دیده می شود؛ یعنی شرکت های کوچک و بزرگ تاثیر یکسانی بر شاخص خواهند داشت.
کریمی ادامه داد: در حالت قبلی، اعتقاد بعضی از فعالان بازار بر این بود که گاهی شرکت هایی اندک می توانند نوسان زیادی در شاخص ایجاد کنند، بی آنکه جو عمومی بازار را نشان دهند ؛ به عبارت دیگر با وجود جو مثبت بازار ، پایین آمدن چند نماد بزرگ، می توانست شاخص را منفی نشان دهد. یا برعکس، گاهی با وجود جو منفی در بازار، بالا رفتن قیمت چند نماد و شرکت بزرگ که تاثیر زیادی در ارزش بازار داشت، می توانست روند بازار را مثبت کند.
معاون توسعه بورس تهران با بیان تاریخچه بکارگیری شاخص ها در بورس گفت: شاخص های بورس عملا از اوایل سال 1369 با محاسبه و انتشار شاخص قیمت کلید خورد. در واقع در سال 69 شاخص قیمت کل با پایه 100 برای بورس آغاز شد. البته شاخص قیمت برای هر صنعت هم در این دوره محاسبه و منتشر شد.
وی افزود : محاسبه شاخص ها به طور مستمر تا آذر 87 ادامه داشت تا اینکه سامانه معاملات جدید، جایگزین سامانه معاملات قبلی شد و به دلایلی که بیشتر فنی بود، شاخص قیمت و بازده و شاخص نقدی با آن روش قبلی متوقف و قرار شد شاخص قیمت و بازده که الان به شاخص quotation mark بازده کل quotation mark مصطلح است، جایگزین شاخص قیمت شود.
به گفته کریمی، با توقف روند قبلی، اگرچه پیگیری ها و درخواست های مکرری برای جایگزینی انجام شد، اما عملا امکان فنی این تغییر فراهم نبود ، تا اینکه طراحی یک نرم افزار برای محاسبه شاخص در دستور کار قرارگرفت که هم بتواند شاخص های جدید را اضافه کند و هم شاخص قیمت را.
این مسوول ادامه داد: امسال، این نرم افزار با دقت بالاتر و امکان محاسبه شاخص های بیشتر در
شرکت مدیریت فناوری بورس تهران آماده و امکان محاسبه شاخص ها فراهم شد.
کریمی سپس با اشاره به تفاوت های شاخص قیمت و شاخص بازده کل خاطر نشان کرد: تفاوت این دو شاخص در این است که شاخص قیمت، روند قیمتی بازار را نشان می دهد و در واقع بازده نقدی در این شاخص نیست و تنها بخشی از بازده سرمایه گذار را نشان می دهد. به عبارت دیگر، هدف این شاخص نشان دادن روند قیمتی بازار است و تاکیدی بر بازدهی ندارد اما شاخص بازده کل ، بازدهی سرمایه گذار در بازار را به نمایش می گذارد.

نظر شما