شناسهٔ خبر: 39714204 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طالبانی: کردها مانع تشکیل دولت الکاظمی نخواهند بود

بغداد – ایرنا - «قباد طالبانی»، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق امروز (چهارشنبه) در دیدار با «متیو تولر»، سفیر آمریکا در بغداد گفت: کردها به عنوان بخشی از مولفه سیاسی (عراق) مانعی برای تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» نخواهند بود.

صاحب‌خبر -

طالبانی که در راس هیاتی بلندپایه از مقام های اقلیم کردستان عراق امروز وارد بغداد شده،  هدف از سفر خود به پایتخت را حل پروندههای اختلافی میان دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق اعلام کرد.

در همین حال، دفتر رسانه ای طالبانی در بیانیه اعلام کرد که وی صبح امروز در دیدار با متیو تولر، سفیر آمریکا در عراق درباره خطرهای ناشی از ویروس کرونا، مشکلات برجسته میان حکومت اقلیم کردستان و دولت فدرال و نیز تشکیل دولت جدید الکاظمی نخست وزیر مکلف عراق گفت وگو کرد.

معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در این دیدار گفت که سفر وی به بغداد با هدف پایان دادن به اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت فدرال با توجه به اصول قانون اساسی عراق و توافقهای پیشین دو طرف انجام شده است.

طالبانی در مورد تشکیل دولت فدرال به ریاست نخست وزیر مکلف عراق، مصطفی الکاظمی تأکید کرد که کردها هرگز مانعی برای تشکیل دولت فدرال نخواهند بود، بلکه آنها به منظور تقویت ثبات، بخشی از راه حل خواهند بود و فرصتی را فراهم میآورند تا مشکلات انباشته شده در عراق با بهبود روابط دو طرف حل وفصل شود.

در این بیانیه آمده است که در این نشست «آوات شیخ جناب»، وزیر دارایی و «امید صباح»، رئیس کابینه شورای وزیران اقلیم کردستان عراق نیز حضور داشتند.

اختلافهای اقلیم کردستان عراق و دولت بغداد پس اعلام اینکه اقلیم درآمدهای حاصل از فروش روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت را به دولت فدرال پرداخت نمی کند، شدت یافته است.

دولت مرکزی عراق به نشانه اعتراض، بودجه اقلیم کردستان را قطع کرد و این اقدام سبب شده دولت اقلیم از پرداخت حقوق کارکنان دستگاههای اجرایی ناتوان شود.

در روزهای اخیر کارکنان بخش های مختلف اداری اقلیم کردستان عراق به نشانه عدم دریافت حقوق ماهانه خود دست به تحصن و اعتراض زدند.

نظر شما