شناسهٔ خبر: 39639207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جامعۀ فرش دستباف عزادار شد

سمیرا قاسمی

فیض‌الله صفدرزاده حقیقی، پیشکسوت هنرمند و طراح فرش دستباف اصفهان صبح امروز دار فانی را وداع گفت؛ مردمی که خالق نفیس‌ترین فرش دستباف ایران بود و بزرگترین تابلو فرش تصویری جهان نیز در کارگاه او بافته شد.

صاحب‌خبر -

فیض الله صفدرزاده حقیقی، متولد سال ۱۳۲۱ و فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بود. سال ۱۳۸۶، هیأت داوران جشنواره قالی‌های نفیس و فرش و دستبافته‌های عشایری، فرش طاق فیض اصفهان که با طراحی این هنرمند تولید شده بود را به عنوان نفیس‌ترین فرش دستباف سال کشور انتخاب کرد و سال ۱۳۹۸ نیز بزرگترین تابلو فرش تصویری جهان با عنوان «جاده ابریشم» در کارگاه خانوادۀ بزرگ صفدرزاده حقیقی بافته و سپس در موزۀ «هان» چین جاودانه شد.

ششم فروردین ماه  ۱۳۹۹ که خبر درگذشت یدالله صفدرزاده حقیقی منتشر شد، ایسنا با فیض‌الله صفدر زاده حقیقی، برادر آن مرحوم گفت و گو کرد و این هنرمند با یادی از پدر خود گفت: «حاج مهدی خان صفدرزاده حقیقی، یکی از بزرگان فرش دستباف اصفهان بود و بنده و برادرهایم نیز با علاقه کار پدر را دنبال کردیم. یکی از برادرانم به نام غلامعلی خان که ۲۰ سال پیش از دنیا رفت، استاد قالیبافی هنرستان هنرهای زیبا بود و آثاری که با طرح‌های استاد عیسی بهادری خلق کرد، در موزه‌های دنیا و ایران به نمایش گذاشته‌شده است. برادر دیگری هم داشتم که کارشناس فرش بود و روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ در سن ۹۸ سالگی از دنیا رفت. او  کارشناس فرش بود و در حوزه تجارت فرش به افراد زیادی خدمت کرد. پدر ما یک کارگاه قالیبافی در خیابان نشاط داشت که خاطرم هست توریست‌ها هم از آن بازدید می‌کردند و اکنون ۳۵ سال است درِ آن بسته‌شده. برادر دیگرم یدالله خان، بعد از اخذ دیپلم و طی دوره سربازی، به این کارگاه آمد، به‌جای پدر آن را اداره کرد و از همان زمان شروع به خلق آثاری کرد که بسیار بی‌نظیر و بدیع بود.»

امروز، (هفتم اردیبهشت ماه) خبر رسید که خود فیض الله خان نیز به رحمت خدا رفته و فرزند او امیر حسین صفدرزاده حقیقی، با تائید خبر درگذشت و ضمن بیان اینکه هنوز خاکسپاری پدر انجام نشده، به دلیل حال روحی نامساعد، گفت و گوی مفصل‌تر با ایسنا را به فرصتی دیگر موکول کرد.

فیض الله صفدرزاده حقیقی، دو سال پیش در گفت و گو با روزنامه اصفهان زیبا آرزوی خود را ایجاد یک موزه فرش در اصفهان بیان کرده بود، آرزویی که تاکنون محقق نشده است: «همواره آرزو داشتم در این شهر یک موزه تأسیس بشود تا بتوانم بسیاری از کارهایم را به آنجا هدیه کنم و این خواسته خود را بارها با مسئولین در میان گذاشتم و آن‌ها هم وعده هائی دادند ولی هر چه صبر کردم اقدامی در این زمینه صورت نگرفت. من به شهرهای زیادی در سراسر دنیا سفرکرده‌ام و همواره افسوس می‌خورده‌ام که ما باوجوداین ظرفیت بزرگ چقدر در این زمینه عقب هستیم و هنوز یک موزه که در شهر اصفهان به این کار تعلق داشته باشد نداریم. امروز در دنیا پیراهن یک بازیگر یا هنرپیشه یا یک تابلوی نقاشی، چندین میلیون دلار به فروش می‌رسد و من خودم انسان‌های زیادی در سراسر دنیا دیده‌ام که چنین پول‌هایی خرج می‌کنند ولی متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به این افراد ارزش فرش ایرانی را بفهمانیم چراکه بارها دیده‌ام فرش‌های قدیمی ایرانی با قیمت‌های بسیار پائینی به فروش می‌رسند و علت آن این است که خیلی‌ها تصور می‌کنند این فرش با ماشین بافته‌شده است و ارزش این را نمی‌دانند. این مسئولیتی است که بر عهده دولت است که به‌وسیله‌ی برگزاری نمایشگاهی متعدد ارزش فرش ایران را به دنیا بشناساند.»

چهار تخته فرش دستبافت نفیس این هنرمند به نام‌های بارگاه حضرت رضا (ع)، تصویری از شبستان مسجد وکیل شیراز ، نمای کاخ چهلستون و گلدسته الله اکبر، در گنجینه فرش آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما