شناسهٔ خبر: 39555661 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

موافقت مجلس با کلیات طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات

نمایندگان مجلس با طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات مجلس ریاست جمهوری و خبرگان رهبری موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان ، در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه 3 اردیبهشت کلیات طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری مطرح شد و نمایندگان با کلیات این طرح موافقت کردند.

 

رحیم زارع در مخالفت با کلیات این طرح گفت: با این طرح هیبت دستگاه های نظارتی و امنیتی را می شکنیم و این دستگاه ها دیگر قدرتی برای مقابله با فساد و سایر موارد نظارتی نخواهند داشت.

 

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مطمئن باشید دستگاه های امنیتی و نظارتی با این طرح در آینده عملکردشان ضعیف می شود و آنها دیگر قدرتی برای نظارت نخواهند داشت. ما فقط بحث انتخابات را نداریم بلکه بحث مقابله با فساد و سایر موارد نیز به این دستگاه ها بر می گردد.

 

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نیز به عنوان موافق این طرح گفت: شورای نگهبان رکن رکین و اصیل انقلاب اسلامی است و باید بیش از  پیش  این رکن تقویت شود. این طرح برای تقویت این نهاد است و بحثی که همکاران دارند، این است که اگر گزارش های بی اساس و بدون سند به این شورا ارایه شود، این گزارش ها مورد رسیدگی قرار نگیرند. متاسفانه یک سری افراد با حب و بغض یک سری گزارشات را نسبت به کاندیداهای مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری مطرح می کنند و ما اینجا این طرح را ارایه دادیم که شورای نگهبان که جزو ارکان نظام است، مورد تهمت و هجمه قرار نگیرد که بگویند این شورا بر اساس گزارشات مبهم و بی اساس فلانی را رد کرد.

 

وی تصریح کرد: با این طرح وظایف شورای نگهبان کم نمی شود چرا که این وظایف در قانون اساسی مشخص است و نظارت استصوابی جزو قوانین صریح ماست و باید این نظارت انجام شود.

 

احمد امیرآبادی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: این طرح در قالب الحاق یک تبصره به قانون انتخابات مجلس مطرح شد اما در کمیسیون شوراها به قانون طویلی تبدیل شد که قطعا با توجه به طویل بودن هفت الی هشت جلسه باید جزییات آن مورد رسیدگی قرار گیرد. آیا در حال حاضر زمان طرح چنین طرحی بوده است؟

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شما چه پاسخی برای مردمی دارید که در حال حاضر زیر فشار مشکلاتی اقتصادی ناشی از بیماری کرونا هستند؟ بازاریان و کسبه گرفتاری های اقتصادی خودشان را دارند. آیا مجلس نباید حرف اینها را می زد؟

 

وی ادامه داد: با رای ای که مردم داد ند و کمتر از 60 نفر از همکاران ما رای آوردند، دیگر بیش از این تیر خلاص به مجلس نزدید. گرچه ما معتقدیم شورای نگهبان این طرح را رد خواهد کرد.

 

مصطفی کواکبیان در موافقت با دو فوریت این طرح گفت: این طرح رد راستای دفاع از حق الناس است و در راستای ایجاد شفافیت طرح شده است. دوستانی که در مجلس خواستار ایجاد شفافیت بوده اند، باید موافق این طرح نباشد

 

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: ما دانیم که برخی مواقع گزارش هایی که به شورای نگهبان رسیده است، هیچ گونه سندیتی ندارد. آقای کدخدایی بارها به قانون انتخابات ایراد گرفته اند و خواستار اصلاح آن شده اند. در حال حاضر نیز نمایندگان این اصلاح را مطرح کردند.

 

وی بیان کرد: ما معتقدیم شورای نگهبان باید در جهت حقوق نمایندگان و جایگاه مجلس این طرح را تایید کند ما ادر این طرح می گوییم گزارش های واهی و خارج از وظایف مراجع چهارگانه مورد رسیدگی قرار نگیرد و کسانی که حق شان ضایع شده است از حق شان در دادگاه صالحه دفاع کنند.

 

محمد جواد ابطحی در مخالفت با دوفوریت این طرح گفت: طراحان این طرح بدانند که این طرح برای انتخابات مجلس آینده موثر است، بنابراین فایده ای برای دوستانی که در این مجلس رد صلاحیت شده اند، ندارد. ما اگر می خواستیم اساسی کار کنیم باید فرصت کمی که در اختیار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها وجود دارد را به یک الی دو ماه تبدیل می کردیم.

 

نماینده مردم خمینی شهر بیان کرد: اینکه می گویند داوطلب رد صلاحیت شده مدعی این مطلب است که گزارش ها خلاف واقع است، باید بگوییم کدام داوطلب رد صلاحیت شده مدعی این موضوع نیست. اگر قرار است به تمامی گزارش ها رسیدگی شود، می دانید چه حجمی از پرونده ها در دادگستری تشکیل می شود.

 

محسن کوهکن در موافقت با دوفوریت این طرح گفت: آقای امیرآبادی که می گویید زمان مطرح کردن این طرح در شرایط فعلی نیست و باید مسایل اقتصادی را مطرح کنیم، اگر در این شرایط شما طرحی برای رونق اقتصادی و کرونا دارید، بیاورید که ما با فوریت آن را تصویب کنیم. نباید با بحث های حاشیه ای مسایل را به حاشیه ببریم.

 

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده در دفاع از شورای نگهبان جزو موافقان این طرح هستم، گفت: معتقدیم این طرح با سه دهه تاخیر مطرح شده است. در دنیا حاکمیت هزینه انتخابات را تقسیم می کند و بخشی از آن را نیز پنهان می کند اما قوانین در کشور ما به گونه ای است که تمامی هزینه ها را شورای نگهبان می دهد.

 

وی تصریح کرد: آقای کدخدایی این طرح از شما حمایت می کند، مجلس برای یک سال رییس و هیئت رییسه را انتخاب می کند و حتی سازوکاری برای استیضاح نمایندگان اندیشیده شده است اما برای حقوقدانان شورای نگهبان هیچ سازوکاری نداریم. روز اول متواضعانه از ما رای می گیرند بعد حتی جواب تلفن ما را نمی دهند.

 

وی افزود: آقای کدخدایی شما که می گویید نمایندگان برای تایید صلاحیت متوسط به این و آن می شوند به خاطر این است که جواب تلفن ما داده نمی شود و ما باید شان و جایگاه خود را حفظ کنیم. شما در مقام داوری در شورا هستید چرا موضع گیری می کنید؟

 

همچنین در ادامه بررسی کلیات این طرح، سید علی ادیانی راد در اخطار قانون اساسی این طرح را مخالف نظر تفسیری شورای نگهبان دانست و گفت: در نظر تفسیری شورای نگهبان خطاب به مجموعه حاکمیت و از جمله مجلس آمده است در زمانی که مجمع تشخیص من باب رعایت مصلحت و حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان اظهار نظر کرد، مجلس صرفا پس از گذشت زمان که تغییر مصلحت موجه باشد، حق تصویب قانون مغایر را دارد یعنی زمانی که مجمع قانونی دارد، مجلس در رد یا نقض در قالب طرح و لایحه اگر بخواهد از طرف دولت آن قانون را نقض کند، مغایر نظر تفسیری شورای نگهبان است.

 

مسعود پزشکیان این اخطار ادیانی را وارد ندانست و گفت: این تفسیر شماست، خود شورای نگهبان در مورد این طرح نظر خواهد داد./

پایان پیام/ 33

نظر شما