شناسهٔ خبر: 39553735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایندگان مخالف:

طرح الحاق تبصره به قانون انتخابات دستگاه‌های امنیتی را تضعیف می‌کند

تهران-ایرنا- مخالفان کلیات طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات تاکید کردند: تصویب این طرح موجب تضعیف دستگاه‌های نظارتی و امنیتی می‌شود و در مبارزه با فساد مشکل ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

رحیم زارع نماینده آباده و شریف آباد و بوآنات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز-چهارشنبه- در مخالفت با کلیات طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات گفت: در بازرسی کل کشور گزارش‌هایی می‌رسد که بسیاری از آنها مستند و بسیاری غیرمستند است و بر اساس قانونی که وجود دارد، دستگاه ملزم به رسیدگی است و گزارش‌های مستند تحقیق و بررسی میشود و مراحل آن طی می‌شود.

وی افزود: امروز هیبت دستگاه‌های نظارتی با این مصوبه شکسته می‌شود، اگر می‌خواهید مبارزه با فساد باشد اولین ترس آن این است که گزارشی که به دست ارگان‌های امنیتی و نظارتی می‌رسد و کارشناسان مربوطه می‌خواهند آن را بررسی کنند، با ترس و خیلی از موارد پیش رو این گزارش‌ها را رسیدگی می‌کند و اول فکر خود هستند، در نتیجه گزارش‌های بدون سند رسیدگی نمی‌شود.

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی ادامه داد: بحث دیگر عملکرد دستگاه‌های نظارتی و امنیت است که باعث می‌شود عملکرد این دستگاه‌ها تضعیف شود و این مسئله فقط محدود به قانون انتخابات نیست برخی موارد بحث فساد و تخلفات در دستگاه‌ها نیز است، دیگر آنکه به بسیاری از موارد گزارش‌های رسیده به دستگاه‌ها خط و خطوطی داده می‌شود.

نماینده آباده افزود: در نتیجه تصویب این طرح به گزارش‌های بدون سند انتخاباتی هیچ اهمیتی داده نمی‌شود، این مصوبه در مجموع به ضرر دستگاه‌های امنیتی و هم موارد مبارزه با فساد است و در آینده همه کاندیداهای هیچ خط ونشانی از خود بر جای نمی گذارند و از طرق دیگر دست به کارهایی می زنند که قابل رسیدگی نیست.

اصلاح قانون انتخابات مهم‌تر از طرح دو فوریتی است 
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات گفت: دو فوریتی که ارائه شد، یک تبصره الحاقی بود در همین حد که گزارش‌های ارسالی به شورای نگهبان، اگر بی پایه و اساس باشد، داوطلبان می‌توانند از دادگاه صالحه بخواهند که در صورت اثبات یا رد این گزارش ها برای آن تصمیم گیری شود.
وی افزود: کمیسیون شوراها این تبصره الحاقی را به یک قانون مدون که چندین تبصره و ماده دارد، تبدیل کرده است، ما طرح و لوایح مهم‌تری را در نوبت بررسی داشتیم، اگر کلیات این طرح رای بیاورد و وارد جزئیات شویم در جلسات بقای مانده از این مجلس نمی رسیم در حالی قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز هم اکنون در دست بررسی است.
امیرآبادی فراهانی خطاب به نمایندگان ادامه داد: چه پاسخی برای مردم که الان گرفتار مسائل و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا هستند دارید، امروز بازار، کسبه، نیروهای مسلح و همه درگیر مشکلاتی هستند که مردم  ایران گرفتار آن هستند، آنها به ما نمی گویند که مجلس محترم آیا الان وقت رسیدگی به این مسائل است.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: با رایی که مردم دادند و کمتر از ۶۰ نفر از همکاران ما در این مجلس رای آوردند بیش از این تیر خلاص به مجلس دهم نزنید، شما ۸ خط طرح دادید و در ادامه آن قانون شوراها و انتخابات و قوانین دیگر را در اینجا اصلاح می کنید، خواهش من این است توجه کنید در صورت تصویب این طرح چه اتفاقی می افتد، آیا فکر می کنید با تصویب این طرح، شورای محترم نگهبان به وظیفه خود عمل نخواهد کرد.
امیر آبادی فراهانی افزود: شورای نگهبان به وظیفه خود عمل می کند، اما چه اتفاقی می افتد، شما مراجع چهارگانه را مسلوب الاختیار می کنید و واقعیت ها را به شورای نگهبان منعکس نمی کنند و شورای نگهبان نیز از طریق منابع خود در شهرا و روستاها و محله ها استفاده می کند و وظیفه خود را انجام می دهد.
وی ادامه داد: آنچه مطرح است اینکه شوراهای نگهبان به دلیل حجم وسیع گزارش های دریافتی وقت رسیدگی ندارد، اگر می خواهیم کار را از ریشه درست کنیم باید طرح جامع قانون انتخابات را اصلاح و آن را تصویب کنیم و فرایند انتخابات و اجرای آن را با فرایند تایید صلاحیت ها از هم جدا کنیم، شورای نگهبان برای تایید صلاحیت حداقل باید یکسال زمان داشته باشد که حق کسی پایمال نشود، این باید اصلاح شود نه اینکه مراجع چهارگانه را سلب اختیار کنیم وآن ها را بترسانیم.


قانونی شدن طرح دو فوریتی الحاق تبصره به قانون انتخابات عطف به ماسبق نمی‌شود
محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات گفت: آنچه در طرح حاصل شد مطابق با نیت طراحان نیست، آنها گفتند که با تصویب این طرح و تبدیل آن به قانون، عطف به ماسبق می شود، در حالی که خلاف بود و کمیسیون شوراها این را نیاورده است و با تصویب آن نیز شامل رد صلاحیت ها و اعتراضات قبلی نمی شود و این برای مجلس آینده موثر است چون اثر قانون در آتیه است.
وی خطاب به طراحان و موافقان افزود:  در صورت تصویب این طرح، برای شما هیچ مایه ای نخواهد داشت، این طرح دو فوریتی ندارد، برای انتخابات ۴ سال آینده و ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی آینده است و عطف به ماسبق نخواهد شد.  
ابطحی گفت: چرا به شورای نگهبان انتقاد می کنیم چون می گوییم در اعمال نظرات آنها رعایت دقت و عدالت نشده، چرا نشده است، زیرا هجمه زیادی از کاندیداهایی که خود را مهم می دانند و ثبت می کنند و جود دارد که شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت آنها محدودیت زمانی دارد، شما هم اگر جای شورای نگهبان باشید با انبوه گزارشات و کاندیداها چه خواهید کرد.
وی ادامه داد: راه حل این مشکلات این است که قانون انتخابات را اصلاح کنیم و به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها فرصت دهیم.
نماینده خمینی شهر گفت: اصل ۹۸ قانون اساسی در این طرح محل سوال است اگر چه شورای نگهبان در این بار تصمیم می گیرد اما باید این ایرادات را بگوییم، اینکه می گویید داوطلب رد صلاحیت شده می گوید گزارش های علیه او خلاف واقعیت ها است، کدام داوطلب رد صلاحیت شده این را نمی گوید، اینکار باعث افزایش حجم تشکیل پرونده ها در دادگستری می شود.

نظر شما