شناسهٔ خبر: 39525258 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی خبر داد:

توزیع ۵۰ هزار تن برنج، ۵۰ هزار تن شکر و ۵۰ هزار تن روغن با قیمت دولتی برای ماه رمضان

سیف با اشاره به آغاز توزیع ۵۰ هزار تن برنج، ۵۰ هزار تن شکر و ۵۰ هزار تن روغن با قیمت دولتی برای ماه مبارک رمضان گفت: توزیع کالا و نظارت بر فروش کالا‌های وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از دیگر وظایف در حال انجام دولت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «یزدان سیف» شب گذشته (دوشنبه اول اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تمهیدات اندیشیده شده برای تامین کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان با اشاره به آغاز توزیع ۵۰ هزار تن برنج، ۵۰ هزار تن شکر و ۵۰ هزار تن روغن با قیمت دولتی برای ماه مبارک رمضان گفت: برنامه ریزی های ویژه برای ماه مبارک رمضان از بهمن سال گذشته انجام شده بود و برنامه دولت در حوزه تامین ذخایر و تنظیم بازار، بخشی از سیاست‌های دولت است.

 

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی با بیان اینکه توزیع کالا و نظارت بر فروش کالا‌های وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از دیگر وظایف در حال انجام دولت است، گفت: در حوزه تنظیم بازار، تقریبا از روز‌های پایانی سال و ماه مبارک رمضان، حدود ۴۲۰ هزار تن انواع کالا را از ذخایر و گردش تنظیم بازار کالای دولتی در مجموع بخش مصرفی مردم داشتیم که از این میزان ۸۰ هزار تن مرتبط با ماه مبارک رمضان است.

 

سیف با تاکید بر اینکه با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و دستگاه‌های نظارتی دیگر در حوزه انبار‌های بخش خصوصی ماه مبارک رمضان آرامی را داریم، گفت: ۲۳۵ هزار تن کالا از اول اسفند تاکنون عرضه کردیم که همچنان ادامه دارد. همچنین برای شکر‌های مصرفی خانوار، افزایش قیمت نداریم.

 

مدیرعامل شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران درباره دپوی کالا در بنادر با بیان اینکه این کالا‌ها اصولا در گردش است و همه این کالا‌ها رسوبی نیست، گفت: توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام در یک ماه امسال حدود ۲ میلیون تن کالا از داخل بندر جا به جا شده است.

 

وی در ادامه به این موضوع نیز اشاره داشت که سال گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران ۵۹ میلیون تن عملیات را رقم زده است و از ۴ میلیون تن کالای اساسی مانده در گمرک، حدود دو و نیم میلیون تن، کالای جاری بندر است و حدود یک و نیم میلیون تن مشکلات ارزی و اسنادی دارند.

 

سیف با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تعطیلات و ممنوعیت برخی پرواز‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا است، گفت: در شکر، بیشترین تمرکز دولت بر شکر مصرفی خانوارهاست و شکر‌هایی که مصرف صنایع و یا صادرات می‌شود از شمول قیمت گذاری، آزاد شده است. تمام شکری که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شد از سال گذشته به صورت جز به جز توسط انجمن قند و شکر و با همکاری شرکت بازرگانی دولتی تاکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنوف منتخب به صورت بسته بندی شده، عرضه شده است.

 

مدیرعامل شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه در قیمت گذاری شکر باید کیفیت آن را نیز در نظر گرفت، ادامه داد: ضمن اینکه هزینه‌های دیگری مانند تخلیه از کشتی، هزینه اسناد و انبارداری‏، حمل و بسته بندی به آن اضافه می‌شود. قیمت هر کیلو شکر خام بر روی کشتی و تخیله نشده، حدود ۳۸۸۳ تومان می‌شود و با جمع هزینه تخلیه، هزینه انبارداری و ۵ درصد عوارض و هزینه حمل تا کارخانه، قیمت شکر با سود واردکننده کیلویی حدود ۶ هزار تا ۶ هزار و ۲۰۰ تومان تمام می‌شود.

 

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره قیمت برنج نیز پرداخت و گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ هزار تن برنج در انبار‌های بخش خصوصی موجود است که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شده است. در طرح تنظیم بازار، حدود ۵۰ هزار تن برنج دولتی را عرضه می کنیم و به سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفان هم حدود ۲۰ هزار تن برنج دادیم تا درمیان مردم کم بضاعت توزیع کنند.

 

سیف با تاکید بر اینکه در حوزه بازار برنج‌های خارجی در ماه مبارک رمضان بازار آرامی را داریم، گفت: برنج را به قیمت هر کیلوگرم ۷ هزار و ۲۰۰ تومان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌کنیم و آن‌ها هم آن را به قیمت هر کیلو ۸ هزار تومان به مردم عرضه می‌کنند. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، طرح ویژه نظارتی دارند که آغاز شده است و گروه‌های مختلف بازرسی حضور دارند و بر انبار‌های بخش خصوصی و شبکه توزیع، نظارت می‌کنند./

پایان پیام/ 50

نظر شما