شناسهٔ خبر: 3950699 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

در نشست خبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران عنوان شد

‌راه‌اندازی ارکستر سمفونیک یعنی تحقق آرزوی روحانی

صاحب‌خبر -

 ندا سیجانی


علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک تهران که قرار است سمفونی ۹ بتهوون را در نخستین اجرای خود روی صحنه ببرد می‌گوید: وقتی که رئیس جمهوری یک کشور می‌‌آید و در یک سخنرانی رسمی بعد از پیروزی انتخابات و حضور در دولت یازدهم از راه‌اندازی مجدد ارکسترها حرف می‌زند باید به این رئیس جمهوری افتخار کرد؛ حتی اگر صحبت‌های او به سرانجام نرسد. بنابراین ما هم باید آثاری را روی صحنه ببریم که شایسته هنر این سرزمین است و درواقع این کنسرت یعنی برآورده شدن آرزوی رئیس جمهوری که شاید خیلی‌ها مخالف او هستند. به گزارش ایران، نشست خبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری و رهبری ارکستر علی رهبری چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه با حضور پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت برگزار شد.
علی رهبری گزینه نخست بود
مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد درابتدای نشست خبری در خصوص بررسی و آسیب شناسی‌هایی که سال گذشته در ارکسترها صورت گرفته بود سخن گفت و دراین باره اظهار کرد: جلسه‌های آسیب‌شناسی که پیرامون ارکسترها برگزار شد به این معنا بود که دلیل تلاطم ارکسترها بویژه ارکستر سمفونیک تهران در این سال‌ها چه بوده است و اینکه چگونه می‌توانیم بر اساس‌های معیارهایی این ارکسترها را به سمت و سویی هدایت کنیم.
وی ادامه داد: یکی از معیارهای ارکسترهای بین‌المللی، داشتن رهبر درجه یک و متخصص است که برای تشکیل و راه‌اندازی هر ارکستری دارای اهمیت است و گزینه اولی که ما از همان ابتدا برای تشکیل ارکستر ملی مد نظر قرار دادیم علی رهبری بود که ایشان نه تنها در ایران بلکه در منطقه شرق شاخص‌ترین و معتبرترین رهبر ارکستر ایرانی است و طی جلساتی که با این استاد مسلم موسیقی در خصوص اساسنامه ارکستر، تأمین منابع مالی، ادامه حیات ارکستر و ساختار سازمان برگزار کردیم، سرانجام عصر دوشنبه کارها نهایی شد و استاد علی رهبری از امروز به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران کارشان را آغاز می‌کند و این اتفاق خوشحال‌کننده‌ترین خبری بود که در عرصه موسیقی داشتم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که آقای رهبری علاوه بر رهبری ارکستر سمفونیک تهران به عنوان مدیر هنری این مجموعه موسیقایی نیز فعالیت خود را ادامه خواهند داد. ارجمند در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به اینکه چرا در یک سال گذشته از نام منوچهر صهبایی به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران یاد می‌شد، توضیح داد: برنامه‌ریزی ما بعد از اینکه نتوانستیم در ابتدا با آقای رهبری به توافق برسیم، استاد منوچهر صهبایی بود اما وقتی استاد رهبری پذیرفتند که در این سمت کنار ما باشند، ما از حضور استاد رهبری به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران استفاده کردیم و آقای صهبایی در کنار ارکستر سمفونیک تهران حضور خواهند داشت.
از هنرنمایی جوانان کشور لذت بردم
علی رهبری که در چند روز آینده‌ سکان ارکستر سمفونیک را به دست خواهد گرفت در این نشست خبری گفت: چندین سال پیش از پیروزی انقلاب من و همکارانم چند قطعه عاشورایی را با عنوان «نوحه‌خوان» اجرا کردیم. در آن زمان انتقادهای زیادی به ارکستر سمفونیک تهران داشتم که چرا با وجود افراد شایسته جوان که عملکرد بسیار شایسته‌ای در عرصه موسیقی داشتند، آن‌طور که باید و شاید در ارکستر سمفونیک تهران نیز به آنها توجه نمی‌شود. من فشارم این بود که هر چه سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشید، به نتیجه نمی‌رسید و این نوازندگان بعد از مدتی از کشور می‌روند. این رهبر ارکستر بین‌المللی که چندی پیش توسط یکی از نهادهای بین‌المللی موسیقی به عنوان ۱۰ رهبر ارکستر برگزیده جهان شناخته شده است، در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه چرا طی ۳۰ سال گذشته در ایران حضور نداشته است، توضیح داد: من همواره علاقه‌مند بودم که قبل از سال ۸۳ که یک بار به ایران آمدم، حضور جدی برای کار داشته باشم، چرا که کار من در کشور پیش از انقلاب ناتمام مانده بود اما باید بگویم هیچ‌کس از ایران در ۳۰ سال گذشته از من با این همه سابقه دعوت نکرده است. اما با این حال ۱۰ سال پیش که دوباره بعد از مدت‌ها به ایران آمدم، با دیدن و شنیدن هنرنمایی جوانان کشورم لذت بردم و اتفاقاً وقتی دیدم که در برنامه‌ای به شیوه غیرمتعارف از من به عنوان رهبر ارکستر تشکر می‌شود، بسیار ذوق زده شده‌ام.
وی افزود: به هر‌حال من در ایران ماندم و تلاش کردم تا ارکستر سمفونیک تهران را در سال ۸۳ راه‌اندازی کنم ولی متأسفانه بعد از مدتی که کارها داشت خوب پیش می‌رفت، استاد کامکار پیش من آمد و به من گفت استاد اگر می‌خواهید این‌طور کار کنید، بچه‌ها ورشکسته می‌شوند و دیگر پولی برای رفت و آمد خود هم به خاطر حضور مستمر و البته بدون بودجه در این ارکستر ندارند که من واقعاً با شنیدن این حرف استاد کامکار، از خودم خجالت کشیدم چرا که فکر می‌کردم برای این دولت، آدم مهمی هستم. رهبری گفت: من در مورد کمبود بودجه و مسائل مالی ارکستر صحبت‌های زیادی با دوستان انجام داده‌ام. اما متأسفانه حتی وزیر آن دوران هم به دیدن برنامه ما نیامد و این واقعاً به من برخورد که ناچار شدم نامه سرگشاده‌ای بنویسم و در مقابل جمعیت بگویم که اگر وضعیت موزیسین‌های ارکستر سمفونیک تهران را درست نکنید، من می‌روم و دیگر برنخواهم گشت. رهبر ارکستر سمفونیک تهران در ادامه صحبت‌های خود افزود: بعد از اینکه دیدم مشکلات درست نمی‌شود به ناچار از کشورم رفتم و در این ۱۰ سال تصور می‌کردم که کاری از پیش نخواهد رفت اما وقتی که آقای مرادخانی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد با من تماس گرفتند و از من برای حضور در ایران دعوت کردند، پیش خود گفتم که اگر این بار نشود، دیگر هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. این هنرمند با اشاره به جزئیات برنامه‌هایی که قرار است در ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود، گفت: ما سعی می‌کنیم که تا ۱۰ روز آینده ارکستر را سرپا نگه داریم.
تمام نوازنده‌ها باید برگردند
رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به آزمون‌های قبلی که پیرامون این مجموعه موسیقایی توسط دفتر موسیقی وزارت ارشاد گرفته است، توضیح داد: تمام نوازنده‌هایی که آزمون دادند، تمام نوازنده‌هایی که از ارکستر بیرون رفته‌اند و تمام کسانی که از ارکستر سمفونیک قهر کرده‌اند، باید بیایند و کارشان را به من نشان دهند.  
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: من با هالیوودبازی، شو و عوامفریبی مخالف هستم چرا که معتقدم وزارت ارشاد، بنگاه شادمانی نیست که بخواهد با ارکستر سمفونیک تهران مردم را سرگرم کند. وزارت ارشاد با مالیاتی که توسط دولت از مردم گرفته می‌شود، وظیفه دارد فرهنگ مردم را بالا ببرد. بنابراین تنها آرزویی که دارم این است که بچه‌های ارکستر در سطح جهانی بزنند. بهرام جمالی مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز در این نشست خبری اعلام کرد به عنوان پشتیبان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری استاد علی رهبری حضور جدی خواهد داشت و در این باره گفت: البته شخصیت حقوقی بنیاد رودکی یک نهاد غیر دولتی است و این امکان را پیدا می‌کند تا در مسائل اقتصادی رویکرد غیر دولتی را فراهم کند و موجب شود که پایداری ارکسترها بر دوش بودجه عمومی نباشد. در ادامه هوشنگ کامکار، حمید عسگری‌، سعید شریفیان و نادر مرتضی‌پور به‌عنوان اعضای شورای فنی ارکستر سمفونیک تهران معرفی شدند.

 

نظر شما